Mniej samochodów na rynku wtórnym i gwałtowny wzrost ofert samochodów elektrycznych i hybryd
Ubiegły rok w porównaniu do 2021 roku charakteryzował się spadkiem ofert aut na wtórnym rynku o 11,7 proc. Jednak nowe technologie w postaci samochodów elektrycznych oraz z napędem hybrydowym coraz bardziej zwiększają udziały w rynku. Liczba ofert niemal nowych samochodów elektrycznych na polskim rynku wtórnym była wyższa w ubiegłym roku o 24,1 proc., a hybryd o 19,8 proc. w porównaniu do 2021 roku. Bardzo popularne dotychczas samochody napędzane sprężonym gazem ziemnym zanotowały znaczny spadek podaży niemal nowych samochodów używanych. Licząc rok do roku ich oferta spadła o 19,2 proc.
Rosnący segment używanych aut elektrycznych znajduje swoje odzwierciedlenie w raporcie PSPA (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych), z którego wynika, że w 2022 roku 42 proc. badanych rozważało zakup samochodu elektrycznego, z czego 15 proc. miało na uwadze pojazd w pełni elektryczny. Wśród osób zainteresowanych samochodem używanym aż 49 proc. badanych deklarowało, że rozważyłoby zakup auta z napędem elektrycznym.
„Ubiegły rok upłynął pod znakiem kończącej się pandemii Covid-19, ale jednocześnie pod koniec lutego wybuchła wojna w Ukrainie, zaostrzając problemy w łańcuchach dostaw producentów samochodów. To z kolei ograniczyło poważnie liczbę ofert aut na wtórnym rynku, za wyjątkiem pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Ze względu na obecną politykę ekologiczną w Europie, koncerny samochodowe starają się wprowadzić na rynek jak najwięcej samochodów o niskiej lub zerowej emisyjności. Jeśli więc w zeszłym roku firmy samochodowe mogły wybrać, czy z dostępnych części wyprodukować samochód z silnikiem spalinowym, czy też jego czystszą alternatywę, to bez wątpienia wybierały alternatywę. Jednocześnie zainteresowanie tym segmentem rośnie również wśród klientów, którzy w obecnej sytuacji gospodarczej poszukują samochodów tańszych w eksploatacji. To jest też przyczyna spadku zainteresowania samochodami napędzanymi sprężonym gazem ziemnym, który w zeszłym roku był bardzo drogi” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Najczęściej oferowane do sprzedaży samochody elektryczne i hybrydowe na wtórnym rynku w Polsce w 2022 roku:
Samochody elektryczne | Samochody hybrydowe | |
1. | Audi e-tron | Toyota Corolla |
2. | Tesla Model 3 | Toyota C-HR |
3. | Nissan Leaf | Toyota RAV 4 |
4. | Porsche Taycan | Toyota Yaris |
5. | BMW i3 | Toyota Camry |
6. | Fiat 500 | Lexus NX |
7. | Dacia Spring | Suzuki Vitara |
8. | Renault Zoe | Volvo XC60 |
9. | BMW iX | Volvo XC90 |
10. | Mercedes EQC | Lexus UX |
Najczęściej oferowanym modelem w 2022 roku wśród używanych samochodów elektrycznych było Audi e-tron, którego mediana ceny wynosiła 386.950 zł, mediana przebiegu 9.283 km, a mediana wieku 1,4 lat. Z kolei, wśród aut hybrydowych z drugiej ręki najczęściej oferowano Toyotę Corollę, której mediana ceny wyniosła 109.900 zł, mediana przebiegu 26.260 km, a mediana wieku 2,4 lat.
***
AAA AUTO istnieje na rynku od 31 lat. Jest częścią Grupy AURES Holdings należącej do brytyjsko-polskiego funduszu inwestycyjnego Abris Capital Partners. Grupa AURES Holdings jest największym dealerem samochodów używanych w Europie Środkowo-Wschodniej z ponad 90.000 samochodów sprzedawanych rocznie. Od momentu rozpoczęcia działalności, AAA AUTO obsłużyła ponad 2.8 miliona klientów. Obecnie posiada kilkadziesiąt oddziałów, w tym w Polsce. W 2017 Grupa AAA AUTO zajęła 2. miejsce w European Business Awards 2016/2017. W Polsce Grupa AAA AUTO funkcjonuje jako Autocentrum AAA AUTO Sp. z o.o.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).