Silesion.PL

serwis informacyjny

Lotniska gubią miliony bagaży. Czy można się ubezpieczyć?

Lotniska Gubia Miliony Bagazy. Czy Mozna Sie Ubezpieczyc
  • W 2022 r. lotniska niewłaściwie obsłużyły aż 26 mln toreb i walizek, czyli 2 razy więcej w porównaniu z wcześniejszym rokiem – szacuje firm SITA.
  • Najwięcej problemów z bagażami mają pasażerowie na europejskich lotniskach, a więc w krajach, do których najczęściej latają polscy turyści.
  • W ramach ubezpieczenia turystycznego można otrzymać odszkodowanie w przypadku kradzieży, zagubienia, uszkodzenia lub zniszczenia bagażu – podręcznego i rejestrowanego.

Pasażerowie linii lotniczych muszą brać pod uwagę, że ich bagaże nie dolecą z nimi na wakacje lub dotrą zniszczone. Przypadki uszkodzonych lub wysłanych w niewłaściwym kierunku walizek liczy się w milionach. Z raportu SITA, dostawcy technologii dla transportu lotniczego, wynika, że w zeszłym roku problemy dotyczyły aż 26 mln toreb i walizek – to 2-krotnie więcej niż w 2021 r. Najgorzej z obsługą radzą sobie europejskie lotniska, czyli te, które najczęściej odwiedzają polscy turyści. Tu na każdy 1 tys. podróżnych przypada 16 niewłaściwie obsłużonych bagaży. W 80% szkody polegają na zagubieniu walizek.

– Trzeba jednak pamiętać, że kłopoty z bagażem to nie zawsze wina przewoźnika czy portu lotniczego. Bagaż można stracić lub uszkodzić równie dobrze w hotelu czy samochodzie. Własność podróżnego może też paść łupem złodziei czy ulec zniszczeniu lub utracie w tzw. zdarzeniu losowym. Na przykład w 2023 r. wielu turystów zostawiło bagaże w hotelach w związku z pilną ewakuacją w czasie pożarów na Rodos. Nie ma pewności, czy wszystkie przedmioty wróciły do właścicieli. W tego typu przypadkach można ubiegać się o odszkodowanie. Warunkiem jest zakup ubezpieczenia turystycznego przed wyjazdem z Polski – mówi Andrzej Paduszyński z Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

Jak działa ubezpieczenia bagażu?

Zgodnie z ubezpieczeniową definicją bagaż to przedmioty, które należą do ubezpieczonego i są w jego posiadaniu podczas podróży. Zalicza się do nich sprzęt elektroniczny oraz sportowy. Polisa zapewnia zwrot wartości bagażu (podręcznego i rejestrowanego) w przypadku zgłoszonej kradzieży oraz w razie uszkodzenia, zniszczenia lub utraty swojej własności m.in. wskutek prowadzenia akcji ratowniczej, wypadku czy zaginięcia.

Ochrona działa wtedy, gdy bagaż znajduje się pod bezpośrednią opieką ubezpieczonej osoby lub został oddany za pokwitowaniem do przechowalni czy przewoźnika, a także znajduje się w zamkniętych: pomieszczeniu w miejscu zakwaterowania, luku bagażowym lub pojeździe – dodaje Andrzej Paduszyński z Compensy.

Ubezpieczenie zapewnia także pokrycie wydatków na zakup niezbędnych przedmiotów codziennego użytku, jeżeli przewoźnik (np. linie lotnicze) opóźniły się z dostarczeniem bagażu o co najmniej 4 godziny. Dotyczy to zakupu takich rzeczy jak podstawowa odzież, środki higieny osobistej czy przybory toaletowe.

– Przy zakupie ubezpieczenia turysta ma zazwyczaj do wyboru kilka wariantów sum ubezpieczenia, czyli maksymalnego odszkodowania, które może dostać po szkodzie. W naszym przypadku to przedział 1-5 tys. zł. Oczywiście podróżny może też liczyć na pomoc po kradzieży czy zniszczeniu bagażu, pod warunkiem zgłoszenia zdarzenia na policji – tłumaczy Andrzej Paduszyński z Compensy.

Źródło: Compensa TU SA Vienna Insurance Group

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2024