Lotniska gubią miliony bagaży. Czy można się ubezpieczyć?
- W 2022 r. lotniska niewłaściwie obsłużyły aż 26 mln toreb i walizek, czyli 2 razy więcej w porównaniu z wcześniejszym rokiem – szacuje firm SITA.
- Najwięcej problemów z bagażami mają pasażerowie na europejskich lotniskach, a więc w krajach, do których najczęściej latają polscy turyści.
- W ramach ubezpieczenia turystycznego można otrzymać odszkodowanie w przypadku kradzieży, zagubienia, uszkodzenia lub zniszczenia bagażu – podręcznego i rejestrowanego.
Pasażerowie linii lotniczych muszą brać pod uwagę, że ich bagaże nie dolecą z nimi na wakacje lub dotrą zniszczone. Przypadki uszkodzonych lub wysłanych w niewłaściwym kierunku walizek liczy się w milionach. Z raportu SITA, dostawcy technologii dla transportu lotniczego, wynika, że w zeszłym roku problemy dotyczyły aż 26 mln toreb i walizek – to 2-krotnie więcej niż w 2021 r. Najgorzej z obsługą radzą sobie europejskie lotniska, czyli te, które najczęściej odwiedzają polscy turyści. Tu na każdy 1 tys. podróżnych przypada 16 niewłaściwie obsłużonych bagaży. W 80% szkody polegają na zagubieniu walizek.
– Trzeba jednak pamiętać, że kłopoty z bagażem to nie zawsze wina przewoźnika czy portu lotniczego. Bagaż można stracić lub uszkodzić równie dobrze w hotelu czy samochodzie. Własność podróżnego może też paść łupem złodziei czy ulec zniszczeniu lub utracie w tzw. zdarzeniu losowym. Na przykład w 2023 r. wielu turystów zostawiło bagaże w hotelach w związku z pilną ewakuacją w czasie pożarów na Rodos. Nie ma pewności, czy wszystkie przedmioty wróciły do właścicieli. W tego typu przypadkach można ubiegać się o odszkodowanie. Warunkiem jest zakup ubezpieczenia turystycznego przed wyjazdem z Polski – mówi Andrzej Paduszyński z Compensa TU SA Vienna Insurance Group.
Jak działa ubezpieczenia bagażu?
Zgodnie z ubezpieczeniową definicją bagaż to przedmioty, które należą do ubezpieczonego i są w jego posiadaniu podczas podróży. Zalicza się do nich sprzęt elektroniczny oraz sportowy. Polisa zapewnia zwrot wartości bagażu (podręcznego i rejestrowanego) w przypadku zgłoszonej kradzieży oraz w razie uszkodzenia, zniszczenia lub utraty swojej własności m.in. wskutek prowadzenia akcji ratowniczej, wypadku czy zaginięcia.
– Ochrona działa wtedy, gdy bagaż znajduje się pod bezpośrednią opieką ubezpieczonej osoby lub został oddany za pokwitowaniem do przechowalni czy przewoźnika, a także znajduje się w zamkniętych: pomieszczeniu w miejscu zakwaterowania, luku bagażowym lub pojeździe – dodaje Andrzej Paduszyński z Compensy.
Ubezpieczenie zapewnia także pokrycie wydatków na zakup niezbędnych przedmiotów codziennego użytku, jeżeli przewoźnik (np. linie lotnicze) opóźniły się z dostarczeniem bagażu o co najmniej 4 godziny. Dotyczy to zakupu takich rzeczy jak podstawowa odzież, środki higieny osobistej czy przybory toaletowe.
– Przy zakupie ubezpieczenia turysta ma zazwyczaj do wyboru kilka wariantów sum ubezpieczenia, czyli maksymalnego odszkodowania, które może dostać po szkodzie. W naszym przypadku to przedział 1-5 tys. zł. Oczywiście podróżny może też liczyć na pomoc po kradzieży czy zniszczeniu bagażu, pod warunkiem zgłoszenia zdarzenia na policji – tłumaczy Andrzej Paduszyński z Compensy.
Źródło: Compensa TU SA Vienna Insurance Group
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).