Kierowcy kochają europejskie marki aut używanych – w pierwszej 10. tylko jedna marka z Azji
Z okazji nadchodzących Walentynek eksperci AAA AUTO przeanalizowali rynek samochodów używanych pod kątem marek, które stonowią „największe miłości“ kierowców. Okazuje się, że Polacy darzą sympatią niemal wyłącznie marki europejskie. Wśród 10 najczęściej sprzedawanych marek aut używanych w 2021 roku, w pierwszej trójce znalazły się Volkswagen, Opel i Ford. W rankingu uplasowała się tylko jedna marka azjatycka – Toyota, która zajęła dopiero 8. miejsce.
Preferencje klientów samochodów używanych odbiegają od decyzji zakupowych osób wybierających auta nowe. Jak podaje Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK), wśród najczęściej kupowanych nowych samochodów w 2021 roku, pierwsze miejsce zajęła marka Toyota, a kolejne Skoda i Volkswagen. Oprócz Toyoty, w pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze dwie marki azjatyckie – KIA i Hyundai.
„Kierowcy decydując się na zakup auta używanego wciąż kierują się przede wszystkim kryterium ceny, ale także silnym przekonaniem, że samochody producentów europejskich są bardziej trwałe i lepiej zmontowane. To dość powszechna opinia, ale niesprawiedliwa, ponieważ z naszego doświadczenia wynika, że samochody z Azji są równie dobre jak auta z Europy, a w przypadku wielu modeli nawet dużo lepsze. Potwierdzają to badania, które przeprowadza co roku firma J.D. Power w Stanach Zjednoczonych, na próbie 30 tysięcy aut. W ubiegłym roku pierwszą trójkę otwierały marki Lexus, Porsche i KIA, a listę zamykały Jaguar, Alfa Romeo oraz Land Rover” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
TOP 10 najczęściej sprzedawanych marek aut na rynku wtórnym w 2021 roku, wraz z medianą ceny, przebiegu i roku produkcji:
Marka | Mediana ceny (PLN) | Mediana wieku (lat) | Mediana przebiegu (kilometry) | |
1. | Volkswagen | 16 500 | 13,9 | 210 000 |
2. | Opel | 13 900 | 13,3 | 187 256 |
3. | Ford | 18 500 | 11,9 | 187 000 |
4. | Audi | 25 500 | 13,7 | 225 000 |
5. | Renault | 14 500 | 13,0 | 185 900 |
6. | BMW | 27 500 | 13,4 | 216 518 |
7. | Peugeot | 13 500 | 12,5 | 183 000 |
8. | Toyota | 23 700 | 11,8 | 155 123 |
9. | Mercedes | 29 900 | 13,4 | 203 000 |
10. | Citroen | 14 999 | 12,4 | 185 500 |
Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w styczniu 2022 roku w Polsce pojawiło się 194.848 ofert sprzedaży samochodów używanych, co oznacza wzrost w stosunku do grudnia 2021 roku o 12.661 aut. Natomiast mediana ceny aut używanych wyniosła 22.500 zł, a więc spadła o 1.400 zł w stosunku do grudnia 2021 roku. Jest to pierwszy spadek mediany ceny od pięciu miesięcy, czyli od sierpnia 2021 roku, gdy mediana ceny wynosiła 20.000 zł
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).