Silesion.PL

serwis informacyjny

Kierowca FREENOW ze Śląska z rekordową liczbą 37 licencji taxi. Biurokratyczne wyzwania a wykluczenie transportowe przedmieść

Kierowca FREENOW Ze Slaska Z Rekordowa Liczba 37 Licencji Taxi Biurokratyczne Wyzwania A Wykluczenie Transportowe Przedmiesc Material Prasowy
  • * FREENOW przeprowadziło ankietę wśród kierowców oraz pasażerów na temat ich potrzeb i podejścia do przejazdów w obrębie metropolii i poza ich granicami.
  • * Niemal 87% kierowców deklaruje, że realizowaliby kursy pomiędzy miejscowościami ościennymi częściej, gdyby zasady wykonywania kursów pomiędzy gminami zostały uproszczone. Problemy te dotyczą w szczególności aglomeracji śląskiej, Trójmiasta i Warszawy.
  • * Licencja metropolitalna taxi, której wprowadzenie postuluje FREENOW, przyniosłaby korzyści przedsiębiorcom, samorządom i mieszkańcom.
  • * W większości miejscowości, gdzie obecna jest aplikacja, kierowcy mają obecnie więcej niż jedną licencję taxi, rekordzista ze Śląska deklaruje ich aż 37.

.

W miarę jak miasta się rozrastają, a obszary przedmieść stają się coraz bardziej rozległe (tzw. suburbanizacja1), rośnie zapotrzebowanie na elastyczne i dostępne usługi transportowe. Taksówkarze, chcący realizować kursy w obrębie aglomeracji, muszą obecnie posiadać licencje na przewozy w każdej z gmin wchodzących w skład tej metropolii, co wiąże się z długotrwałym procesem urzędniczym. FREENOW, aplikacja taxi i multimobilności miejskiej, przeprowadziło ankietę wśród kierowców i pasażerów na temat ich podejścia do przejazdów w obrębie aglomeracji oraz potrzeb w tym zakresie.

W świetle obecnego prawa, kierowcy mogą wykonywać usługę tylko w obrębie gminy, tj. miasta, na którą posiadają licencję, co ogranicza ich możliwości zaspokajania potrzeb transportowych mieszkańców miejscowości ościennych. Z ankiety przeprowadzonej wśród kierowców FREENOW wynika, że 12% z nich codziennie otrzymuje zlecenia z miejscowości sąsiadujących, natomiast 43% kierowców realizuje przejazdy między gminami kilka razy w miesiącu lub częściej.

W obliczu dynamicznego rozwoju ośrodków miejskich, tj. rozszerzania się obszarów metropolii i przenoszenia się ludności z miast na ich obrzeża, kwestia licencji metropolitalnych dla kierowców taxi staje się coraz bardziej istotna. Zależy nam na podjęciu tego tematu w przestrzeni publicznej, zwłaszcza wobec toczącej się dyskusji o ustawach metropolitalnych dla kolejnych miast. Branża taxi powinna być integralną częścią metropolitalnego myślenia o transporcie. Zdaniem FREENOW rozszerzenie licencji taxi na całą metropolię może znacząco poprawić mobilność mieszkańców i efektywność usług transportowych w aglomeracjach takich jak śląska – wskazuje Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREENOW w Polsce.

Z danych FREENOW wynika, że w większości miejsc w Polsce, gdzie obecna jest platforma, kierowcy posiadają więcej niż jedną licencję taksówkarską. Najwyższa średnia przypada na Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię (GZM), gdzie przeciętnie aktywny kierowca w aplikacji posiada prawie 8 licencji. Rekordzista w ankiecie FREENOW zadeklarował posiadanie 37 licencji w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Gdyby chciał mieć uprawnienia na świadczenie usług taxi w całej metropolii, musiałby posiadać 41 dokumentów (GZM składa się z 41 gmin).

Kwestia licencji metropolitalnych jest szczególnie paląca w dużych miastach, gdzie system transportu miejskiego nie nadąża za rozwojem urbanistycznym. Dlatego istnieje zapotrzebowanie na przewozy taxi pomiędzy miastami a okalającymi je gminami. Świadczyć o tym mogą ogólnopolskie dane FREENOW z ankiety przeprowadzonej wśród pasażerów w 2021 roku. 86% ankietowanych przemieszcza się ze swojego miasta do miejscowości sąsiadujących lub całkowicie na ich terenie. Ponad 60% osób, która wzięła udział w badaniu korzystało z przejazdów taxi między sąsiadującymi miejscowościami przynajmniej raz w miesiącu, w tym 12% przynajmniej raz w tygodniu. 8 na 10 pasażerów przepytanych w ankiecie FREENOW wskazuje, że chętniej korzystaliby z przejazdów taxi, gdyby przejazdy między sąsiadującymi miejscowościami były bardziej dostępne i tańsze, co pokazuje, że ich potrzeby nadal pozostają niezaspokojone.

Wobec relatywnie małej popularności porozumień międzygminnych dotyczących możliwości wydawania wspólnych licencji taksówkarskich, przedsiębiorcy chcący świadczyć usługi taksówkarskie na terenie największych polskich aglomeracji, często zobligowani są do uzyskania wielu „osobnych” licencji w każdej z gmin, na terenie których chcą działać. Stan taki – co wykazują badania – znacznie utrudnia wykonywanie przewozów taksówkarskich na obszarach największych polskich ośrodków regionalnych i subregionalnych, a co za tym idzie – wymaga pilnej zmiany – podsumowuje Kamil Olzacki, prezes zarządu Instytutu Metropolitalnego.

Licencja metropolitalna taxi, której wprowadzenie postuluje FREENOW, przekłada się na liczne korzyści dla różnych grup społecznych, biznesu i samorządów. Dla przedsiębiorców, w tym kierowców, oznacza to zmniejszenie obciążeń administracyjnych oraz ujednolicenie oznakowania taksówek. To oszczędność czasu i kosztów, a także ułatwienie codziennej pracy. Samorządy zyskują na zmniejszeniu nakładu pracy administracyjnej. Ponadto ujednolicenie baz danych i digitalizacja procesów związanych z licencjami taxi przyczyniłyby się do poprawy monitorowania i egzekwowania przepisów. To z kolei zwiększyłoby bezpieczeństwo i jakość usług transportowych. Mieszkańcy natomiast mogliby cieszyć się większą dostępnością taksówek, co podnosi komfort życia, oraz korzystać z niższych cen i lepszego poziomu usług dzięki większej konkurencyjności.

Źródło danych

W ankiecie przeprowadzonej w październiku/listopadzie 2024 roku wzięło udział 1468 kierowców aktywnych w aplikacji FREENOW w 25 polskich miastach. Dane dot. zachowań pasażerów opieramy na danych wewnętrznych oraz wynikach ankiety z 2021 roku na próbie 2545 pasażerów.

O FREENOW

FREENOW to europejska aplikacja taxi i multimobilności miejskiej. Oferuje największy wybór opcji transportowych w Europie — użytkownicy FREENOW ze 150-ciu miast europejskich w jednej aplikacji mogą wybierać spośród różnych opcji mobilności miejskiej, takich jak taksówka, e-hulajnoga, e-skuter, e-rower, carsharing i wynajem aut, a także transport publiczny. FREENOW jest agregatorem usług zewnętrznych operatorów, który ma ambicję wpłynąć pozytywnie na efektywność mobilności i zrównoważony rozwój miast, bez dodawania kolejnych, własnych pojazdów na ulice. Platforma FREE NOW ma swoją siedzibę w Niemczech i jest wspierana przez głównych udziałowców: BMW Group i Mercedes-Benz Mobility. FREENOW jest kierowana przez CEO Thomasa Zimmermanna. 

1Raport Obserwatorium Polityki Miejskiej i Regionalnej IRMIR

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2024