Kierowca FREENOW ze Śląska z rekordową liczbą 37 licencji taxi. Biurokratyczne wyzwania a wykluczenie transportowe przedmieść
- * FREENOW przeprowadziło ankietę wśród kierowców oraz pasażerów na temat ich potrzeb i podejścia do przejazdów w obrębie metropolii i poza ich granicami.
- * Niemal 87% kierowców deklaruje, że realizowaliby kursy pomiędzy miejscowościami ościennymi częściej, gdyby zasady wykonywania kursów pomiędzy gminami zostały uproszczone. Problemy te dotyczą w szczególności aglomeracji śląskiej, Trójmiasta i Warszawy.
- * Licencja metropolitalna taxi, której wprowadzenie postuluje FREENOW, przyniosłaby korzyści przedsiębiorcom, samorządom i mieszkańcom.
- * W większości miejscowości, gdzie obecna jest aplikacja, kierowcy mają obecnie więcej niż jedną licencję taxi, rekordzista ze Śląska deklaruje ich aż 37.
.
W miarę jak miasta się rozrastają, a obszary przedmieść stają się coraz bardziej rozległe (tzw. suburbanizacja1), rośnie zapotrzebowanie na elastyczne i dostępne usługi transportowe. Taksówkarze, chcący realizować kursy w obrębie aglomeracji, muszą obecnie posiadać licencje na przewozy w każdej z gmin wchodzących w skład tej metropolii, co wiąże się z długotrwałym procesem urzędniczym. FREENOW, aplikacja taxi i multimobilności miejskiej, przeprowadziło ankietę wśród kierowców i pasażerów na temat ich podejścia do przejazdów w obrębie aglomeracji oraz potrzeb w tym zakresie.
W świetle obecnego prawa, kierowcy mogą wykonywać usługę tylko w obrębie gminy, tj. miasta, na którą posiadają licencję, co ogranicza ich możliwości zaspokajania potrzeb transportowych mieszkańców miejscowości ościennych. Z ankiety przeprowadzonej wśród kierowców FREENOW wynika, że 12% z nich codziennie otrzymuje zlecenia z miejscowości sąsiadujących, natomiast 43% kierowców realizuje przejazdy między gminami kilka razy w miesiącu lub częściej.
– W obliczu dynamicznego rozwoju ośrodków miejskich, tj. rozszerzania się obszarów metropolii i przenoszenia się ludności z miast na ich obrzeża, kwestia licencji metropolitalnych dla kierowców taxi staje się coraz bardziej istotna. Zależy nam na podjęciu tego tematu w przestrzeni publicznej, zwłaszcza wobec toczącej się dyskusji o ustawach metropolitalnych dla kolejnych miast. Branża taxi powinna być integralną częścią metropolitalnego myślenia o transporcie. Zdaniem FREENOW rozszerzenie licencji taxi na całą metropolię może znacząco poprawić mobilność mieszkańców i efektywność usług transportowych w aglomeracjach takich jak śląska – wskazuje Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREENOW w Polsce.
Z danych FREENOW wynika, że w większości miejsc w Polsce, gdzie obecna jest platforma, kierowcy posiadają więcej niż jedną licencję taksówkarską. Najwyższa średnia przypada na Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię (GZM), gdzie przeciętnie aktywny kierowca w aplikacji posiada prawie 8 licencji. Rekordzista w ankiecie FREENOW zadeklarował posiadanie 37 licencji w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Gdyby chciał mieć uprawnienia na świadczenie usług taxi w całej metropolii, musiałby posiadać 41 dokumentów (GZM składa się z 41 gmin).
Kwestia licencji metropolitalnych jest szczególnie paląca w dużych miastach, gdzie system transportu miejskiego nie nadąża za rozwojem urbanistycznym. Dlatego istnieje zapotrzebowanie na przewozy taxi pomiędzy miastami a okalającymi je gminami. Świadczyć o tym mogą ogólnopolskie dane FREENOW z ankiety przeprowadzonej wśród pasażerów w 2021 roku. 86% ankietowanych przemieszcza się ze swojego miasta do miejscowości sąsiadujących lub całkowicie na ich terenie. Ponad 60% osób, która wzięła udział w badaniu korzystało z przejazdów taxi między sąsiadującymi miejscowościami przynajmniej raz w miesiącu, w tym 12% przynajmniej raz w tygodniu. 8 na 10 pasażerów przepytanych w ankiecie FREENOW wskazuje, że chętniej korzystaliby z przejazdów taxi, gdyby przejazdy między sąsiadującymi miejscowościami były bardziej dostępne i tańsze, co pokazuje, że ich potrzeby nadal pozostają niezaspokojone.
– Wobec relatywnie małej popularności porozumień międzygminnych dotyczących możliwości wydawania wspólnych licencji taksówkarskich, przedsiębiorcy chcący świadczyć usługi taksówkarskie na terenie największych polskich aglomeracji, często zobligowani są do uzyskania wielu „osobnych” licencji w każdej z gmin, na terenie których chcą działać. Stan taki – co wykazują badania – znacznie utrudnia wykonywanie przewozów taksówkarskich na obszarach największych polskich ośrodków regionalnych i subregionalnych, a co za tym idzie – wymaga pilnej zmiany – podsumowuje Kamil Olzacki, prezes zarządu Instytutu Metropolitalnego.
Licencja metropolitalna taxi, której wprowadzenie postuluje FREENOW, przekłada się na liczne korzyści dla różnych grup społecznych, biznesu i samorządów. Dla przedsiębiorców, w tym kierowców, oznacza to zmniejszenie obciążeń administracyjnych oraz ujednolicenie oznakowania taksówek. To oszczędność czasu i kosztów, a także ułatwienie codziennej pracy. Samorządy zyskują na zmniejszeniu nakładu pracy administracyjnej. Ponadto ujednolicenie baz danych i digitalizacja procesów związanych z licencjami taxi przyczyniłyby się do poprawy monitorowania i egzekwowania przepisów. To z kolei zwiększyłoby bezpieczeństwo i jakość usług transportowych. Mieszkańcy natomiast mogliby cieszyć się większą dostępnością taksówek, co podnosi komfort życia, oraz korzystać z niższych cen i lepszego poziomu usług dzięki większej konkurencyjności.
Źródło danych
W ankiecie przeprowadzonej w październiku/listopadzie 2024 roku wzięło udział 1468 kierowców aktywnych w aplikacji FREENOW w 25 polskich miastach. Dane dot. zachowań pasażerów opieramy na danych wewnętrznych oraz wynikach ankiety z 2021 roku na próbie 2545 pasażerów.
O FREENOW
FREENOW to europejska aplikacja taxi i multimobilności miejskiej. Oferuje największy wybór opcji transportowych w Europie — użytkownicy FREENOW ze 150-ciu miast europejskich w jednej aplikacji mogą wybierać spośród różnych opcji mobilności miejskiej, takich jak taksówka, e-hulajnoga, e-skuter, e-rower, carsharing i wynajem aut, a także transport publiczny. FREENOW jest agregatorem usług zewnętrznych operatorów, który ma ambicję wpłynąć pozytywnie na efektywność mobilności i zrównoważony rozwój miast, bez dodawania kolejnych, własnych pojazdów na ulice. Platforma FREE NOW ma swoją siedzibę w Niemczech i jest wspierana przez głównych udziałowców: BMW Group i Mercedes-Benz Mobility. FREENOW jest kierowana przez CEO Thomasa Zimmermanna.
1Raport Obserwatorium Polityki Miejskiej i Regionalnej IRMIR
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).