Silesion.PL

serwis informacyjny

Kiedy ruszy rower metropolitalny na Śląsku?

mloda kobieta placi smartfonem za wypozyczenie roweru

mloda kobieta placi smartfonem za wypozyczenie roweru

Wkrótce ma być rozstrzygnięty przetarg na dostarczenie i obsługę rowerów miejskich działających na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, więc powinniśmy się dowiedzieć, kiedy ruszy system, który w założeniach miał działać od czerwca 2022 roku.

Rower Metropolitalny będzie zintegrowanym systemem wypożyczalni publicznych jednośladów w miejscowościach należących do GZM. Z racji na gęstość zaludnienia i wielkość obszaru będzie to najprawdopodobniej najbardziej liczna sieć rowerów w Polsce i jedna z największych w Europie. W GZM mieszkańcy mają mieć do dyspozycji nawet 8 tys. rowerów IV generacji (tzw. smart bike), w tym pojazdy ze wspomaganiem elektrycznym, rowery typu cargo oraz tandemy. Dla wygody stacje mają być rozmieszczone średnio co 300-450 m, a ich liczba zbliży się do 1000. Dla porównania Mevo 2.0, czyli rower metropolitarny dla Trójmiasta i okolicznych gmin ma mieć blisko 4100 pojazdów, a działające w Warszawie Veturilo oddaje do dyspozycji mieszkańców około 5000 jednośladów.

Ile rowerów na start na Śląsku?

Pierwsza faza funkcjonowania Roweru Metropolitarnego w GZM ma ruszyć w ciągu pięciu miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. Zgodnie z założeniami, po uruchomieniu systemu dostępnych miało być blisko 2300 rowerów. Tę liczbę jednak zmniejszono i przez pierwsze siedem miesięcy działania systemu pojazdów może być o 1000 mniej. O tym, ile ich będzie zdecyduje Krajowa Izba Odwoławcza, która rozpatruje szóste już odwołanie w przetargu. Złożył je jeden z oferentów argumentując, że zmniejszenie liczby rowerów drastycznie zmniejszy funkcjonalność i atrakcyjność systemu, a jednocześnie podniesie koszty jego odpowiedniej obsługi. Co ciekawe, o taką zmianę nie wnioskował żaden z wykonawców startujących w postępowaniu.

O tym, że liczba pojazdów ma znaczenie dowodzi przykład Sztokholmu. Jak donosi szwedzki dziennik Expressen w przypadku roweru metropolitarnego w Sztokholmie w terminie dostarczono tylko nieco ponad 1100 z 2000 zamówionych w I fazie pojazdów. Za system w stolicy Szwecji odpowiada City Bike Global. W Polsce hiszpański podmiot ma dopiero wdrażać swój pierwszy projekt – Mevo 2.0, czyli rower miejski dla mieszkańców Trójmiasta, gdzie ma dostarczyć ponad 4000 pojazdów. City Bike Global stanęło także do przetargu na rower metropolitarny w GZM.

W Sztokholmie problemem jest nie tylko mniejsza liczba pojazdów, lecz także ich niesprawność. Z doniesień szwedzkiej prasy wynika, że problemy techniczne i awarie trapiły ponad połowę dostępnej floty. Dodatkowo media dotarły do wewnętrznych instrukcji, w których menedżerowie operatora instruowali pracowników, by nie wycofywać z użytku zepsutych czy wadliwych rowerów.

Na Śląsku City Bike Global wnioskowało o wydłużenie terminu uruchomienia usługi do 12 miesięcy, co w praktyce oznacza, że sieć rowerów, które działają w obrębie całej metropolii byłaby dostępna dla mieszkańców nie w tym, lecz w następnym sezonie.

Rower Metropolitarny – gdzie będzie dostępny?

Na początek, śląski Rower Metropolitarny ma być dostępny we wszystkich strefach Katowic, Gliwic i Chorzowa. W tym miastach dotychczasowe systemy rowerów publicznych cieszyły się największą popularnością. Jeżeli liczba rowerów w pierwszej fazie faktycznie zostanie zmniejszona z 2260 do 1260, to będzie ich zbyt mało, by obsłużyć wszystkie z tych miast. Mówiąc wprost, przez najbliższe miesiące po uruchomieniu systemu, np. w Chorzowie będą dostępne stacje, ale bez rowerów, co z punktu widzenia mieszkańców będzie conajmniej dziwne. 

Skoro sam dialog i przetarg na Rower Metropolitalny trwają już prawie 2 lata, to mieszkańcy mają prawo oczekiwać dopracowanego i dopasowanego do ich potrzeb i oczekiwań systemu, który będzie większy i lepszy niż obecne systemy w poszczególnych miastach naszej metropolii.

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2024