Katowice jak Las Vegas – otwarcie drugiej części Szlaku Neonów
„Zapraszamy na wycieczkę w nieznane, gdzieś do Europy. Jarzeniowe lampy, reklamy, potoki światła. To Katowice, najlepiej oświetlone miasto polskie. Jedyne, które pod tym względem nie przynosi nam wstydu. Ojcowie Katowic dokonali prawdziwej rewolucji neonowej. Patrzcie i uczcie się, ojcowie ciemnej Warszawy, ponurego Krakowa i mrocznego Poznania. Tak powinny wyglądać wszystkie nasze miasta” (PKF 16B/59, pisownia oryginalna).
W czerwcu ubiegłego roku tym cytatem z Polskiej Kroniki Filmowej z 1959 r. zapraszaliśmy na spacer po nowo utworzonym Szlaku Neonów. Ideą szlaku było przypomnienie niezwykłego zjawiska w historii Katowic. W latach 60., 70. i 80. Katowice rozświetlone były niemal tysiącem wielobarwnych instalacji świetlnych, o nieraz bardzo wyrafinowanej formie graficznej, których jakość i rozmach wykraczały często poza ramy standardowej reklamy, czy szyldu. Lata 90. wraz z pojawieniem się tańszych, ale i prostszych form reklamy zewnętrznej przyniosły zmierzch epoki neonów w Katowicach. Większość z nich zdemontowano i zaginęły bezpowrotnie.
Wiele spośród tych neonów, zwłaszcza dzięki miłośnikom tej formy reklamy zewnętrznej, udało się zabezpieczyć i odrestaurować. Ostatnia dekada to też czas swoistego jej renesansu. W przestrzeni miasta pojawia się coraz więcej neonów (obecnie jest ich już około stu), wzrasta świadomość wartości dobrego designu. – Katowice również włączają się w ten trend i montują nowe neony, które swoim wzornictwem nie odbiegają od najlepszych wzorców. Doskonałym przykładem jest uruchomiony ostatnio neon na budynku urzędu przy katowickim Rynku – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
W ubiegłym roku miasto stworzyło Szlak Neonów. W siedmiu punktach w rejonie Rynku oraz ulic 3 Maja i Stawowej znalazły się ekspozytory z miniaturami oryginalnych neonów, a także plansze z archiwalnymi zdjęciami i informacjami o historii tych dzieł. 15 czerwca uruchomiona została druga część szlaku.
– Zapraszamy mieszkańców do spacerów drugą ścieżką Szlaku Neonów, będącą jego rozwinięciem w kierunku ulic Dworcowej i Mariackiej. Siedem kolejnych punktów z planszami i ekspozytorami pozwoli zapoznać się z pięknem dawnych instalacji świetlnych, ale i z niebanalną historią miejsc, którymi wiedzie szlak – zachęca Marta Chmielewska, naczelnik wydziału promocji. – W najbliższym czasie planujemy również organizację nieodpłatnych spacerów z przewodnikiem, adresowanych do wszystkich mieszkańców oraz turystów. Więcej informacji na ten temat przekażemy za pomocą miejskich profili w mediach społecznościowych – dodaje naczelnik.
Lokalizacja neonów drugiej ścieżki Szlaku:
• ul. Rynek 13
• skrzyżowanie ulic Staromiejskiej i św. Jana
• obok hotelu MONOPOL
• skrzyżowanie ulic Dworcowej i Mielęckiego
• skrzyżowanie ulic Mielęckiego i Mariackiej
• ul. Mariacka 6
• ul. Mariacka 15
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).