Silesion.PL

serwis informacyjny

Jaki jest wpływ auta służbowego na wizerunek firmy?

Tyl samochodu

Samochód służbowy jest często nieodłącznym elementem prowadzonej działalności. Instytut badawczy IBRiS przeprowadził wśród przedstawicieli jednoosobowych, mikro i małych firm badanie dotyczące ich zdania na temat zależności między wyglądem i klasą samochodu a wizerunkiem przedsiębiorstwa.

67% przedstawicieli najmniejszych przedsiębiorców w Polsce uważa, że samochód stanowi wizytówkę firmy1 – wynikazbadania przeprowadzonego przez IBRiS, na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów z lipca br., wśród przedstawicieli firm jednoosobowych, mikro i małych przedsiębiorstw. Taka opinia podzielana jest głównie w małych firmach (80%), a najmniej przekonani są do tego mikro przedsiębiorcy (62%). Zgadzają się z tym najczęściej przedstawiciele branż związanych z naprawami, produkcją i transportem (78%), a także branżą szkoleniową, finansową i nieruchomościową (73%). Najniższy odsetek wskazań odnotowano wśród przedstawicieli sektora beauty – jedynie 52% respondentów zgodziło się z tą opinią.

Co więcej, co drugi respondent (53%) uważa, że klienci zwracają uwagę na ich samochód firmowy1. Taka opinia podzielana jest głównie w małych firmach (67%). Największy odsetek badanych, który zgadza się z taką tezą to przedsiębiorcy reprezentujący wolne zawody oraz informatycy (60%). Na kolejnych miejscach znaleźli się przedstawiciele branży transportowej oraz reprezentujący sektor serwis i naprawa (53%) oraz usługi remontowo-budowlane w tym także stolarskie (51%)1. W sektorze związanym z usługami finansowymi, obsługą nieruchomości i szkoleniami oraz w branży beauty, badani częściej zaprzeczają temu, iż klienci zwracają uwagę na to, jakim samochodem jeździ przedsiębiorca czy przedstawiciel firmy.

Auto służbowe wpływa na wizerunek, ale jego wybór to nie tylko kwestia marki, klasy czy rozmiaru, lecz także modelu finansowania.

Kwestia właściwego doboru sposobu finansowania samochodu jest niezwykle ważna zwłaszcza z perspektywy najmniejszych firm. Wynajem długoterminowy staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem wśród przedstawicieli małych, mikro i jednoosobowych działalności gospodarczych1,2, co oznacza, że dostrzegają oni, że jest to elastyczna i wygodna forma finansowania samochodu służbowego, którą można dostosować do potrzeb i specyfiki konkretnej branży, nie angażując przy tym jednorazowo znacznych środków finansowych swojej firmy – komentuje Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Wielu przedsiębiorców zgodziło się także z opinią, że samochód odzwierciedla charakter jego użytkownika – 29% badanych odpowiedziało na to pytanie „zdecydowanie tak”, a 32% „raczej tak”1. Najwięcej badanych popierających taką tezę to przedstawiciele branż związanych ze szkoleniami, finansami i nieruchomościami (71%) oraz przedstawiciele branży beauty (71%)1.

Z opinii polskich najmniejszych przedsiębiorców wynika, że samochód firmowy często postrzegany jest jako element budujący wizerunek marki, z drugiej strony jednak przy wyborze auta firmowego badani częściej kierowaliby się aspektami praktycznymi i ekonomią, niż estetyką, prestiżem czy nowoczesnością – do najczęściej branych pod uwagę czynników należą bowiem cena samochodu (44%) ekonomia spalania, czy koszty eksploatacji auta (37%)1.

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) to organizacja skupiająca 19 firm, specjalizujących się w wynajmie i leasingu aut na polskim rynku flotowym. Członkowie PZWLP tworzą czołówkę głównych graczy w branży. Organizacja reprezentuje ok. 85% rynku pojazdów obsługiwanych w ramach wynajmu długoterminowego oraz należą do niej największe polskie i międzynarodowe firmy Rent a Car. Celem działalności organizacji jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i leasingu pojazdów w Polsce. Firmy członkowskie PZWLP dysponują obecnie w Polsce łączną flotą ponad 261 tys. pojazdów w wynajmie długoterminowym oraz ponad 15,5 tys. samochodów w wynajmie krótko- i średnioterminowym (dane nie uwzględniają floty firmy Avis Budget / Jupol – Car Sp. z o.o. oraz Sixt / EuroRent Sp. z o.o.).

Do PZWLP należą: ALD Automotive Polska Sp. z o.o., Alphabet Polska Fleet Management Sp. z o.o., Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., Avis Budget / Jupol-Car Sp. z o.o., mLeasing Sp. z o.o., Business Lease Poland Sp. z o.o., Carefleet S.A., MHC Mobility Polska Sp. z o.o., Express sp. z o.o. sp. k., LeasePlan Fleet Management Polska Sp. z o.o., Nivette Fleet Management Sp. z o.o., Idea Fleet S.A., Hertz / Motorent Sp. z o.o., 99rent Sp. z o.o., Rentis S.A., Sixt / EuroRent Sp. z o.o., Volkswagen Financial Services Polska, MM Cars Rental (MM Service Lease Polska sp. z o.o.) oraz Grupa Masterlease.

PZWLP jest członkiem zbiorowym Związku Polskiego Leasingu (ZPL), Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP). Organizacja współtworzy ze Stowarzyszeniem Kierowników Flot Samochodowych (SKFS) uruchomione w 2017 roku jako pierwsze w Polsce, pełnowymiarowe podyplomowe studia flotowe „Zarządzanie flotą samochodową i mobilnością” na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. PZWLP został założony w 2005 r.

1 Badanie IBRiS „Oczekiwania i potrzeby przedsiębiorców wobec samochodów służbowych”, lipiec 2023

2 Badanie IBRiS „Formy finansowania samochodów w firmach”, listopad 2022

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2024