IMM: RMF FM najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce. Na podium Wirtualna Polska i Onet
Po miesiącu przerwy na szczyt najbardziej opiniotwórczych mediów powraca RMF FM. Jak podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM), w kwietniu 2023 roku stacja była cytowana przez inne media ponad 2,2 tysiąca razy. Na drugim miejscu znalazła się Wirtualna Polska z liczbą tylko 17 odwołań mniej. Trzecią pozycję zajmuje Onet, na który powoływano się blisko 1,8 tys. razy.
W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów mediowych w kraju niezmiennie największy udział ma prasa — 33%, reprezentowana przez Super Express, Rzeczpospolitą, Gazetę Wyborczą, Fakt oraz Dziennik Gazetę Prawną. Po 27% udziału w rankingu przypada portalom internetowym (Wirtualna Polska, Onet, Interia i Wirtualne Media) oraz telewizji w kolejności TVN24, TVN, Polsat News, TVP Info. Najmniejszy udział w podziale na typ mediów, bo zaledwie 13%, mają stacje radiowe RMF FM oraz Radio ZET.
RMF FM ponownie liderem opiniotwórczych mediów
Miejsce pierwsze w rankingu ogólnym najbardziej opiniotwórczych mediów po raz kolejny zajmuje RMF FM z wynikiem ponad 2,2 tys. odwołań. W kwietniu dziennikarze stacji jako pierwsi poinformowali o szczegółach tajemniczego powietrznego obiektu wojskowego znalezionego w okolicach Zamościa w Kujawsko-Pomorskiem. Na drugiej pozycji z awansem o dwa miejsca, znalazła się Wirtualna Polska wzmiankowana przez inne tytuły mediowe także 2,2 tys. razy. W ubiegłym miesiącu polskie media najczęściej powoływały się na rozmowę z Dawidem Kubackim, który w WP Sportowe Fakty przekazał najnowsze wieści o stanie zdrowia swojej żony Marty. Podium, podobnie do poprzedniego zestawienia, zamyka Onet z liczbą blisko 1,8 tys. odwołań. W portalu ukazał się wywiad dziennikarza Tomasza Pajączka z Teresą Klemańską, matką Tomasza Komendy. Kobieta przyznała, że od dwóch lat nie ma już kontaktu z synem, który bardzo się zmienił po otrzymaniu odszkodowania za niesprawiedliwy wyrok.
Wzrost o pięć oczek odnotował Super Express z wynikiem 1,6 tys. cytowań. Redakcja dziennika przeprowadziła między innymi wywiad z Pawłem Kukizem, który potwierdził, że dzięki udanej współpracy z Jarosławem Kaczyńskim jest coraz bliżej podjęcia decyzji o starcie w jesiennych wyborach z ramienia PiS. Awans o trzy pozycje i wejście do TOP 15 zanotował portal Wirtualne Media. W kwietniu portal opublikował rozmowę z Pawłem Lewandowskim podsekretarzem stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, który potwierdził, że rząd całkowicie zrezygnuje z wprowadzenia kontrowersyjnych przepisów ustawy zwanej „Lex pilot”. Proponowane regulacje zakładały, że pierwsze pięć kanałów na listach programów sieci kablowych i platform cyfrowych przypadną Telewizji Polskiej.
Na podium zestawienia prasy Super Express, Rzeczpospolita oraz Gazeta Wyborcza
Na miejsce lidera opiniotwórczych tytułów prasowych awansuje Super Express – w kwietniu cytowany ponad 1,6 tys. razy. Rzeczpospolita z liczbą zaledwie 13 cytatów mniej zajęła miejsce drugie. Pozostałe redakcje w kraju często powoływały się na opublikowany przez dziennik sondaż, z którego wynika, że większość Polaków stanowczo sprzeciwia się nieograniczonemu napływowi ukraińskiego zboża. Podium zamyka Gazeta Wyborcza, na której artykuły powoływano się w ubiegłym miesiącu ponad 1,4 razy. Dziennik między innymi jako pierwszy dotarł do informacji o spotkaniu Donalda Tuska i przedstawiciela Polski 2050 Szymona Hołowni, podczas którego doszło do rozmów na temat startu w najbliższych wyborach ze wspólnych list.
TVN24 najbardziej opiniotwórczą telewizją w kraju
Pierwsze miejsce najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych otrzymuje TVN24 z wynikiem ponad 1,4 tys. powołań w innych mediach. Druga pozycja także należy do stacji z grupy Warner Bros. Discovery – TVN, wzmiankowanej przez inne redakcje w kraju blisko 1 tys. razy. Z awansem o jedną pozycję podium zamyka Polsat News, na który media powoływały się w kwietniu 963 razy. Na antenie stacji wypowiedział się rzecznik rządu Piotr Müller, który poinformował o możliwym przedłużeniu zerowego VAT na żywność. W zestawieniu o dwa oczka awansowały stacje Canal+ oraz TVP 2.
Radio Eska awansuje do zestawienia stacji radiowych
RMF FM z wynikiem ponad 2,2 tys. odniesień w innych mediach stale utrzymuje się na szczycie najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych. Na drugim miejscu znajduje się Radio Zet wzmiankowane 1,6 tys. razy. Dziennikarze stacji przeprowadzili w zeszłym miesiącu rozmowę z wiceministrem finansów Arturem Soboniem, który poinformował, że w zawiązku z kryzysem zbożowym na pomoc rolnikom z budżetu państwa i funduszu pomocy uruchomiono już 2 mld zł. Z awansem o cztery miejsca podium zamyka Program III Polskiego Radia z wynikiem 488 cytowań. Awans o sześć pozycji odnotowała rozgłośnia Radio Eska, na której treści media powoływały się 85 razy. Rozgłośnia opublikowała wywiad z muzykiem i wokalistą Krzysztofem Skibą na temat jego przeprowadzki do rodzinnej Łodzi i planów na przyszłość.
Wirtualna Polska na szczycie TOP 10 portali internetowych
Pierwsze miejsce w rankingu portali internetowych utrzymuje Wirtualna Polska, do której informacji dziennikarze odwoływali się ponad 2,2 tys. razy. Kolejną pozycję zajmuje Onet z liczbą blisko 1,8 tys. cytowań. Podium zestawienia zamyka Interia wzmiankowana 1 tys. razy. Portal jako pierwszy podał informację o możliwej dymisji ówczesnego ministra rolnictwa Henryka Kowalczyka. Największy awans, bo aż o cztery oczka w górę w porównaniu do poprzedniego miesiąca, zanotował portal Plejada (557). Redakcja portalu jako pierwsza dotarła do wiadomości, że Agustin Egurrola w tym roku nie będzie odpowiedzialny za przygotowanie polskiej reprezentacji do finału Eurowizji.
Viva na szczycie zestawienia tygodników i dwutygodników
W kwietniowym rankingu tygodników i dwutygodników pierwsze miejsce utrzymuje VIva (357). Na łamach tygodnika ukazał się między innymi wywiad-rzeka z restauratorką Larą Gessler, która w najnowszym wywiadzie opowiedziała o macierzyństwie. Kolejne miejsce na podium z awansem o dwie pozycje zajmuje Do Rzeczy, do którego tym razem inne tytuły odnosiły się 345 razy. Na trzeciej pozycji jest Wprost z liczbą 258 powołań w mediach, a następne miejsce ma Newsweek, który uzyskał 227 wzmianek. TOP 5 zamyka Polityka (127).
Forbes pierwszy w rankingu miesięczników i dwumiesięczników
Forbes z wynikiem 204 cytowań awansuje na pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników. W kwietniu tytuł prasowy między innymi wspólnie z For Solutions opublikowali ranking TOP 50 Restauratorów 2023, do którego często odwoływały się polskie redakcje. Na miejscu drugim uplasował się miesięcznik dla kobiet Twój Styl cytowany w kwietniu 174 razy, a podium zamyka Press z wynikiem 82 powołań. W zestawieniu TOP 5 znalazły się także Perspektywy (43) oraz Elle (34).
Money numerem jeden w rankingu portali ekonomiczno-biznesowych
Na pierwsze miejsce w zestawieniu portali biznesowych awansuje Money z liczbą 487 powołań. W ubiegłym miesiącu dziennikarze jako pierwsi poinformowali, że Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o ogólnoeuropejskich indywidualnych produktach emerytalnych. Na polskim rynku ma się pojawić nowy produkt – OIPE, czyli tzw. europejska emerytura. Na drugiej i trzeciej pozycji znajdują się kolejno Business Insider (403) oraz Bankier (156). Zestawienie zamykają Obserwatorfinansowy.pl (56) i Wnp (47). Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym utrzymuje się Rzeczpospolita. Kolejne miejsca stale zajmują Dziennik Gazeta Prawna, Forbes, Puls Biznesu i Parkiet.
Rynek Zdrowia utrzymuje pozycję lidera rankingu mediów o tematyce zdrowotnej
Rynek Zdrowia ponownie zajmuje pierwsze miejsce w zestawieniu mediów o tematyce medycznej i zdrowotnej. W kwietniu na kwartalnik dziennikarze powoływali się 85 razy. Redakcja między innymi poinformowała o podniesieniu wysokości dodatku specjalnego dla osób, których rodzice nie żyją i są na rencie rodzinnej wypłacanej przez ZUS. Miejsce drugie należy do portalu Medonet (75), a podium zamyka Puls Medycyny (64). W TOP 5 znalazł się także miesięcznik Medycyna Praktyczna wzmiankowany przez inne media 23 razy, a ranking zamyka portal Abczdrowie mający pięć cytowań mniej (18).
Zmiany w TOP 5 mediów regionalnych. Gazeta Krakowska powraca na szczyt zestawienia
Liderem opiniotwórczych mediów regionalnych, za sprawą awansu o jedną pozycję, zostaje Gazeta Krakowska z liczbą 124 cytowań. Drugie miejsce, po awansie o trzy pozycje, zajmuje Radio Kielce (98). W kwietniu rozgłośnia opublikowała wywiad z wiceministrem spraw zagranicznych Piotrem Wawrzykiem na temat wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w USA. Trzecie miejsce ex aquo zajmują Dziennik Wschodni oraz Gazeta Wrocławska – po 92 cytowania. Dziennik jako pierwszy poinformował o wypadku polskiego autokaru na Teneryfie, natomiast gazeta opublikowała informację o postawieniu zarzutów przez wrocławską prokuraturę liderce Strajku Kobiet – Marcie L. Kolejne miejsca w zestawieniu zajmują Radio Szczecin (76) i Radio Poznań (73).
RASP powraca na miejsce lidera
Na pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw awansuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada i Przegląd Sportowy, były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce blisko 4,9 tys. razy. Na drugim miejscu utrzymuje się grupa Agora z łącznym wynikiem ponad 4,5 tys. wzmianek badanych tytułów (Radio Zet, Gazeta Wyborcza, Gazeta.pl, Plotek, Sport.pl oraz TOK FM). Podium zamyka Wirtualna Polska Media (Abczdrowie, Autokult, Dobreprogramy, Money, o2, Pudelek i WP), której materiały redakcyjne łącznie pojawiły się 3,2 tys. razy w innych mediach. Kolejne miejsce zajmuje Cyfrowy Polsat i jego tytuły Interia, Polsat News, Polsat, Polsat Sport, Pomponik, TV4. Awans o dwie pozycje względem poprzedniego miesiąca odnotował Bauer Media Group (2,4 tys.) reprezentowany przez RMF FM, Twój Styl, Świat seriali, Pani.
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 33 799 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 – 30 kwietnia 2023 roku.
źródło: Instytut Monitorowania Mediów
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).