Habitat For Humanity Poland: Rozwiązania mieszkaniowe dla osób z Ukrainy.
Zgodnie z danymi podawanymi przez Straż Graniczną, od 24 lutego granicę polsko-ukraińską przekroczyło ponad 4,29 mln uchodźców z Ukrainy. W wyniku tego Polska stała się drugimkrajem na świecie pod względem liczby przyjętych uchodźców. Sytuacja na rynku mieszkaniowym dobrze oddaje wywołane tym problemy.
– „Polska bez wcześniejszego przygotowania z dnia na dzień, w niespotykanie szybkim tempie stała się krajem przyjmującym najwięcej uchodźców.” – zauważa Katarzyna Przybylska z Habitat for Humanity Poland. – „Tak gwałtowna zmiana sytuacji nie dała czasu na wypracowanie odpowiednich rozwiązań, które musimy natychmiast wdrożyć inaczej możemy być świadkami największej katastrofy humanitarnej współczesnej Europy.”
Budowanie stabilności: Najem Społeczny
Społeczne Agencje Najmu (SAN) działają jak pośrednicy – wynajmują lub dzierżawią mieszkania, które następnie udostępniają osobom w trudnej sytuacji finansowej. Właścicielom gwarantują terminowe płatności czynszu i zarządzanie najmem w zamian za nieco tańszy czynsz. Lokatorom – niższy niż rynkowy czynsz i bezpieczny najem. SAN jest rozwiązaniem, które można dość szybko wprowadzić, ponieważ nie jest to budowa nowych mieszkań, ale jak najlepsze wykorzystanie zasobów już istniejących, nie tylko będących we władaniu gminy.
„W Polsce nie jest to jak na razie narzędzie stosowane na dużą skalę, ale doskonale nadaje się do pomocy bardzo zindywidualizowanej, nastawionej na ściśle zdefiniowane grupy, również uchodźców. Ponieważ nie ma kosztów budowy, to nakłady mogą być stosunkowo niskie, a efekty można uzyskać bardzo szybko” – podkreśla Hanna Milewska – Wilk z Instytutu Rozwoju Miast i Regionów.
SAN funkcjonują z powodzeniem od dziesięcioleci w Belgii, Francji i Wielkiej Brytanii. W Polsce model społecznych agencji najmu jest regulowany przez ustawę, która weszła w życie w lipcu zeszłego roku. Gminy mogą skorzystać z tego rozwiązania w odpowiedzi na istniejące problemy mieszkaniowe, jak też na obecny kryzys migracyjny . Przepisy ustawy określają ramy funkcjonowania SAN, tryb zlecania tego zadania podmiotom trzecim, takim jak organizacje pozarządowe, podział ryzyka i zadań, a także ustanawiają szereg zachęt i narzędzi wspierających rozwój SAN jako usługi mieszkaniowej połączonej z usługami społecznymi. Zachęty te to m.in. dopłaty do czynszu (finansowane z budżetu państwa, niezależnie od innych świadczeń, które mogą zostać przyznane), a także zwolnienia z podatku dochodowego dla właścicieli lokali, którzy zdecydują się wydzierżawić swój lokal dla SAN.
Pierwsze uchwały rady gminy o powołaniu lub poparciu tworzenia SAN zostały już przyjęte w Warszawie, Sopocie i Dąbrowie Górniczej. Istnieje już także zbiór doświadczeń z pilotażu projektów opartych o koncepcję najmu społecznego, który od 2017 roku realizuje Habitat for Humanity Poland – obecnie w ramach Programu Najmu Społecznego, a także doświadczenia Miejskiego Biura Najmu działającego na zasadach najmu społecznego w Poznaniu, jako element polityki mieszkaniowej miasta.
„Dostrzegamy potrzebę wsparcia gmin, które chcą zacząć korzystać z tego narzędzia, aby pomóc w zaspokojeniu ogromnych potrzeb mieszkaniowych związanych z tym kryzysem. Przygotowujemy materiały, by doświadczeniem i zdobytym praktycznym know-how podzielić się z samorządami poszukującymi rozwiązań mieszkaniowych w tej nadzwyczajnej sytuacji – podkreśla Katarzyna Przybylska z Habitat for Humanity Poland.
Obiecujące może być wykorzystanie SANów do zarządzania zasobami publicznymi oraz o niewyjaśnionym stanie prawnym, w tym w czasie postępowań spadkowych prowadzonych przez gminy. Tak zwane pustostany, zarówno prywatne, ale i o niewyjaśnionym statusie, mogą być zarządzane, zadbane i wykorzystywane do zaspokajania potrzeb mieszkańców gminy, z korzyścią dla wszystkich – dodaje Hanna Milewska – Wilk z Instytutu Rozwoju Miast i Regionów.
Habitat for Humanity Poland
Działamy w Polsce od ponad 30 lat. 14 marca 1992 roku zarejestrowano Stowarzyszenie Domy Nadziei Habitat for Humanity Gliwice. Szacuje się, że w ciągu ostatnich 5 lat z inicjatyw rzecznictwa publicznego oraz zgłaszanych przez Fundację poprawek do przygotowywanych przepisów dotyczących mieszkalnictwa skorzystało 690 tysięcy osób.
W obecnej kryzysowej sytuacji bardzo zależy nam na pokazywaniu i popularyzowaniu rozwiązań, które mają szczególny potencjał skalowania.Chcemy promowaćrozwiązania systemowe, tak aby skala naszych działań była jak największa.
Habitat for Humanity Poland
www.habitat.pl
www.facebook.com/HabitatPL/
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).