Silesion.PL

serwis informacyjny

Europejski kryzys w branży automotive. Czy wysokie wskaźniki L4 potęgują straty gigantów?

Kryzys W Branzy Automotive 1

Przemysł motoryzacyjny w Europie stoi w obliczu ogromnych wyzwań. Globalna konkurencja, rosnące koszty energii, inflacja oraz trudna sytuacja geopolityczna zmuszają największych graczy do drastycznych decyzji, takich jak zamykanie fabryk czy masowe zwolnienia pracowników. W tle tych problemów pojawia się mniej oczywisty, lecz istotny czynnik destabilizujący – nadużycia zwolnień L4. Czy absencje chorobowe stają się kolejnym wyzwaniem dla europejskiego sektora samochodowego?

Niestabilna sytuacja branży motoryzacyjnej w Europie

Europejski przemysł motoryzacyjny przeżywa kryzys, który kładzie się cieniem na przyszłości tej kluczowej gałęzi gospodarki. Redukcje personelu, zamykanie fabryk, spadek rentowności dotykają zarówno małe, jak i największe marki. Szczególnie mocno odczuwają te wyzwania Niemcy jako serce europejskiej motoryzacji. Skalę problemu pokazują przykłady gigantów, takich jak Volkswagen czy Audi.

Volkswagen ogłosił redukcję 35 tysięcy miejsc pracy do 2030 roku i planuje zmniejszyć koszty pracy o 1,5 miliarda euro. Audi zamknie fabrykę w Brukseli i zwolni 3 tysiące pracowników. Z kolei Ford wstrzymał produkcję samochodów elektrycznych w Kolonii, wskazując na spadek zainteresowania pojazdami elektrycznymi. Porsche planuje dać wypowiedzenia 8 tysiącom osób w Niemczech z powodu słabego popytu na modele elektryczne i opóźnień w premierach nowych aut.

Przyszłość branży samochodowej będzie zależała od jej zdolności do adaptacji w obliczu nowych wyzwań gospodarczych i technologicznych oraz zmian na rynku pracy. W tym kontekście Mikołaj Zając, prezes polskiej firmy doradczej Conperio, wskazuje na związek sytuacji ekonomicznej w sektorze motoryzacji z poziomem absencji chorobowej pracowników:

̶ Dotychczas branża automotive cechowała się stosunkowo niskim wskaźnikiem absencji chorobowych w porównaniu z innymi sektorami, takimi jak przemysł spożywczy czy przetwórczy. Jednak obecna sytuacja, w tym masowe zwolnienia i rosnąca niepewność na rynku pracy, powodują wzrost zniechęcenia pracowników i większą skłonność do korzystania ze zwolnień lekarskich. Przyczynia się również do tego brak skutecznych mechanizmów kontroli i odpowiednich sankcji wobec osób nadużywających L4 .Wszystko to sprawia, że w sektorze motoryzacyjnym problem ten staje się coraz bardziej widoczny – mówi ekspert rynku pracy.

Rosnące koszty i wyzwania geopolityczne

Do problemów branży motoryzacyjnej przyczyniają się wysokie ceny energii, inflacja oraz sytuacja geopolityczna. Jak wynika z analizy Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA), w 2024 r. w europejskim sektorze dostawców części motoryzacyjnych zlikwidowano ponad 30 tysięcy miejsc pracy. Stanowi to dwukrotny wzrost w porównaniu do 2023 r.

Zmniejszone zapotrzebowanie na pojazdy elektryczne oraz rosnąca konkurencja ze strony Chin wpływają na rentowność europejskich producentów, co sprawia, że wielu z nich balansuje na granicy opłacalności. Polskie przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej również coraz częściej wyrażają obawy o przyszłość. Jak wynika z badania „MotoBarometr 2024”, przeprowadzonego przez firmę Exact x Forestall, aż 32 proc. polskich firm z tej branży planuje redukcję zatrudnienia w tym roku. To stanowi gwałtowny wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim, kiedy zwolnienia planowało zaledwie 4 proc. przedsiębiorstw.

Przyczynami są przede wszystkim spadek popytu na nowe pojazdy, rosnące koszty operacyjne, takie jak energia i surowce, a także postępująca automatyzacja procesów produkcyjnych. Rozwój technologii i inwestycje w automatyzację sprawiają, że firmy ograniczają zatrudnienie w tradycyjnych obszarach, co dodatkowo pogłębia obawy wśród osób zatrudnionych w sektorze.

Nadużywanie zwolnień L4 – cichy zabójca efektywności

Oprócz problemów makroekonomicznych i globalnej konkurencji, branża motoryzacyjna w Europie zmaga się z mniej oczywistym, choć coraz bardziej zauważalnym wyzwaniem – wysokimi wskaźnikami absencji chorobowej. Głośnym echem odbiła się niedawna wypowiedź Oli Källeniusa, dyrektora generalnego Mercedes-Benz, który zwrócił uwagę na łatwość uzyskiwania zwolnień lekarskich. Podkreśla on, że niemieckie fabryki Mercedesa odnotowują dwukrotnie wyższe wskaźnik zachorowań w porównaniu z innymi lokalizacjami na świecie, mimo że we wszystkich krajach warunki pracy i świadczenia zdrowotne są bardzo zbliżone. To rodzi pytania o skuteczność kontroli oraz potencjalne nadużycia w korzystaniu ze zwolnień chorobowych.

̶ Kraje takie jak Polska czy Holandia wprowadziły zaawansowane systemy kontroli zwolnień lekarskich, które obejmują zarówno audyty, jak i jasne konsekwencje dla pracowników nadużywających L4. Przykładem są mechanizmy wstrzymywania wynagrodzeń w przypadku potwierdzonych nadużyć. W Niemczech, mimo że branża automotive zmaga się z coraz większym problemem nadmiarowych zwolnień, nadal brakuje odpowiednich regulacji prawnych i narzędzi kontrolnych, które mogłyby ograniczyć ten proceder – uważa Mikołaj Zając.

̶ W efekcie problem masowych absencji chorobowych przybiera na sile – zdarzają się przypadki, w których zwolnienia są wykorzystywane jako forma protestu przeciwko polityce firmy, co widzieliśmy chociażby w Polsce podczas tzw. „psiej grypy” wśród funkcjonariuszy policji – przypomina ekspert i ostrzega: Bez pilnych działań ze strony ustawodawców oraz inwestycji w systemy monitorowania absencji, zakłady pracy, nie tylko w Niemczech, ale w całej Europie, będą zmuszone stawić czoła coraz większym wyzwaniom operacyjnym wynikającym z tego zjawiska.

***

O CONPERIO

Conperio to największa i najbardziej doświadczona w problematyce absencji chorobowej firma konsultingowa na polskim rynku. Conperio zajmuje się audytem, doradztwem i kompleksowym zarządzaniem problemem absencji chorobowej. Nowoczesne rozwiązania Conperio gwarantują klientowi pełną kontrolę nad podejmowanymi działaniami, które są indywidualnie dopasowywane do danego zakładu pracy z uwzględnieniem jego specyfiki. Działania firmy prowadzone są wielopłaszczyznowo – od analizy sytuacji wyjściowej u pracodawcy i porównania jej z innymi firmami z branży i/lub regionu, przez badanie czynników wpływających na poziom absencji chorobowej, aż po działania terenowe oraz analizę przyczyn w oparciu o opinie pracowników i zgłoszone przez nich sugestie. Misją firmy jest dostarczanie pracodawcom obiektywnej informacji o absencjach pracowniczych w celu ich efektywnego obniżenia.

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025