Duży spadek diesli na wtórnym rynku – mniej o ponad 23.000 w ciągu dwóch lat, ale drożej o 27 proc.
Od początku pandemii na rynku wtórnym zmniejszyła się liczba ofert samochodów z silnikiem diesla o 23.410 aut. Z danych AAA AUTO wynika, że w marcu 2020 roku w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, oferowano do sprzedaży 134.348 takich samochodów, a dwa lata później, w marcu 2022 roku – 110.938 aut. Jeszcze ciekawiej przedstawiają się dane za ostatnie trzy lata, ponieważ od 2019 roku liczba samochodów używanych z dieslem spadła aż o 67.182 auta.
Liczba wszystkich oferowanych samochodów na wtórnym rynku w czasie pandemii, bez względu na rodzaj silnika, skurczyła się o niemal 15 proc. W lutym 2020 roku liczba oferowanych aut używanych w Polsce wynosiła 271.346 pojazdów, a w marcu 2022 roku rynek zmniejszył się do 231.824 samochodów. Jednak to diesle dotknął największy spadek ofert – ponad 17 proc. Mimo to, diesle wciąż zajmują pierwsze miejsce na rynku wtórnym pod względem liczby oferowanych aut na sprzedaż. W przypadku aut z silnikami benzynowymi, które znajdują się na drugim miejscu zaraz za dieslami, spadek ofert był mniejszy i wyniósł nieco ponad 7 proc.
„Z roku na rok obserwujemy na wtórnym rynku spadek oferowanych aut z silnikiem diesla i tym samym zmniejszającą się różnicę pomiędzy nimi a samochodami z silnikami benzynowymi. Przyczyn jest kilka, przede wszystkim kupujący szukają samochodów ekonomicznych pod względem utrzymania i zużycia paliwa, zwłaszcza teraz, gdy olej napędowy jest droższy niż benzyna. Drugim powodem jest wiek oraz stan techniczny sprowadzanych do Polski diesli z zagranicy, które są bardziej zużyte niż auta benzynowe, a ich średni przebieg jest wyższy o kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Poza tym, część osób decydująca się na zakup auta używanego, bierze pod uwagę kwestie ekologiczne oraz planowane w polskich miastach zakazy wjazdu starych diesli do stref czystego transportu“ – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Z analizy AAA AUTO wynika, że wraz ze spadkiem liczby ofert diesli na wtórnym rynku, ich mediana ceny wzrosła aż o 27,5 proc., z 20.000 złotych w lutym 2020 roku do 25.500 złotych w marcu 2022 roku. Był to najwyższy wzrost cen wśród wszystkich aut, ponieważ w tym samym okresie mediana cen samochodów z silnikami benzynowymi wzrosła o 18 proc, a hybryd o 8 proc.
Najczęściej oferowane do sprzedaży samochody używane z silnikiem diesla na wtórnym rynku w marcu 2022 roku:
Mediana ceny (PLN) | Mediana wieku (lat) | Mediana przebiegu (km) | |
Volkswagen Passat | 15 000 | 14,9 | 270 000 |
Audi A4 | 22 900 | 14,5 | 262 422 |
BMW 5 | 34 500 | 13,4 | 264 000 |
BMW 3 | 23 000 | 14,3 | 255 000 |
Audi A6 | 31 000 | 13,5 | 260 000 |
Opel Astra | 15 500 | 12,4 | 217 568 |
Volkswagen Golf | 15 500 | 14,0 | 241 250 |
Ford Mondeo | 22 000 | 12,1 | 229 523 |
Ford Focus | 13 900 | 12,8 | 222 311 |
Skoda Octavia | 25 450 | 10,8 | 223 938 |
Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w marcu 2022 roku w Polsce pojawiło się 231.824 samochody używane. O ile w lutym liczba aut w stosunku do stycznia 2022 roku wzrosła jedynie o 3.271 pojazdów, to w marcu rynek samochodów z drugiej ręki zwiększył sie aż o 33.705 aut. Mimo wyraźnie większej oferty, wzrosła także mediana ceny aut używanych z 23.000 złotych w lutym 2022 roku do 23.500 złotych w marcu br.
Sieć autocentrów AAA AUTO istnieje na rynku od 30 lat. Jest częścią Grupy AURES Holdings należącej do brytyjsko-polskiego funduszu inwestycyjnego Abris Capital Partners. Od momentu rozpoczęcia działalności, Grupa AURES Holgings obsłużyła ponad 2.7 miliona klientów. W 2021 roku sprzedała ponad 86.500 samochodów. Obecnie posiada kilkadziesiąt oddziałów, w tym w Polsce. Pod względem liczby sprzedanych samochodów sieć AAA AUTO jest jednym z największych dealerów używanych samochodów w Europie Środkowo-Wschodniej. W 2017 sieć AAA AUTO zajęła 2. miejsce w European Business Awards 2016/2017. W Polsce sieć AAA AUTO funkcjonuje jako Autocentrum AAA AUTO Sp. z o.o.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
i dobrze, w zimie trzeba to prosić, żeby odpaliło
teraz widze po sąsiadach z osiedla, ze w modzie są hybrydki, yaris taki, czy inne, pali mało