Czy młode kobiety faktycznie “dają w szyję”? Dane z paragonów
Czy to prawda, że kobiety do 25 roku życia kupują tyle samo alkoholu co ich rówieśnicy? Jakie są ulubione trunki mężczyzn, a jakie płci pięknej? Między innymi na te pytania odpowiada najnowszy raport przygotowany przez ekspertów z aplikacji zakupowej PanParagon. Rozbieżności między płciami są szokujące.
– PanParagon to w dużym uproszczeniu to najpopularniejsza w Polsce aplikacja do przechowywania paragonów. To właśnie na podstawie setek tysięcy anonimowych dowodów zakupu wprowadzanych do systemu, mamy możliwość analizy rynku konsumenckiego, cen czy realnej inflacji. Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się zakupom z alkoholem w roli głównej – wyjaśnia Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon do przechowywania dowodów zakupu i kontrolowania wydatków.
Na początek warto odpowiedzieć na pytanie: kto kupuje więcej alkoholu? Kobiety czy mężczyźni?
Kobiety i mężczyźni na alkoholowych zakupach
W ogólnym przeświadczeniu utarło się, że to płeć żeńska szturmuje sklepowe półki. Jednak nie w przypadku napojów wyskokowych. Jak pokazują dane pochodzące prosto z paragonów dodanych do aplikacji kupno alkoholu jest domeną… mężczyzn. Różnice w zakupach trunków z podziałem na płeć są znaczące. Otóż, kobiety kupują niemal dwukrotnie mniej alkoholu niż mężczyźni!
Szczegóły znajdują się na poniższej grafice.
Skoro znamy ogólne tendencje, to warto jeszcze sprawdzić jak kształtuje się zakup napojów wyskokowych z uwzględnieniem nie tylko płci, ale też wieku.
W tym wieku najczęściej sięgamy po alkohol
Po alkohol chętniej sięgają młodzi ludzie? Jak pokazało badanie specjalistów jest zupełnie inaczej! Najwięcej napojów wyskokowych kupują mężczyźni od 26 do 45 roku życia. Niemal identyczna tendencja przedstawia się wśród płci pięknej. Największa aktywność zakupowa z trunkami na liście odnotowana została w kategoriach wiekowych 36-45 oraz 26-35. Warto jednak dodać, że odsetek paragonów z alkoholem na liście jest wśród kobiet znacznie niższy – blisko o połowę.
– Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że spośród pań kupujących trunki niemal na szarym końcu znalazły się młode kobiety do 25 roku życia. Co więcej, ich zakupy alkoholowe są o około jedną trzecią mniejsze niż ich rówieśników – wyjaśnia Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
Szczegółową analizę przedstawia poniższa grafika.
Specjaliści w swojej analizie poszli jeszcze o krok dalej i prezentują najczęściej wybierane alkohole z podziałem na płeć.
Kobiety wolą wino a mężczyźni wódkę?
Okazuje się, że ulubionym alkoholem bez względu na płeć kupujących jest piwo. Ten trunek zdyskwalifikował swoich “rywali” i znalazł się na ponad 76 proc. alkoholowych paragonów u kobiet i około 77 proc. u panów. Rozbieżności względem płci widać na kolejnych miejscach. Panie często wybierają wino (11,6 proc. analizowanych paragonów), natomiast mężczyźni chętniej stawiają na wódkę (10,5 proc. dowodów zakupów). Na trzecim miejscu widać odwrotną sytuację. Płeć żeńska sięga po wódkę, a męska po wino. Następne pozycje w rankingu napojów wyskokowych są takie same zarówno dla kobiet i mężczyzn. Kolejno znalazły się w nim whisky, rum i tequila.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).