Ceny paliw rosną. Rośnie też zainteresowanie oszczędnymi używanymi autami
Na rynku wtórnym zmalała liczba ofert wszystkich aut za wyjątkiem hybryd i elektrycznych
Wybuch wojny w Ukrainie spowodował olbrzymi wzrost cen paliw i nawet pomimo wprowadzonej ostatnio obniżki, pozostają one wciąż na wysokim poziomie. Jak informują eksperci rynku paliw, ceny będą się mieściły w granicach poniżej 7 zł za litr benzyny i poniżej 8 zł za litr oleju napędowego. Nie pozostaje to bez wpływu na branżę motoryzacyjną. Z obserwacji ekspertów AAA AUTO wynika, że rośnie zainteresowanie kupujących używanymi samochodami z mniejszym apetytem na paliwo, zwłaszcza hybrydami, a nawet autami elektrycznymi. Co więcej, w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy wzrosła oferta takich aut na rynku wtórnym, najwięcej spośród wszystkich rodzajów napędów.
„Obserwujemy, że od chwili wybuchu wojny w Ukrainie klienci zastanawiają się, czy dany samochód jest dla nich odpowiedni, zwłaszcza jeśli chodzi o kwestię zużycia paliwa. W związku z tym, coraz częściej wybierają podstawowe i bardziej ekonomiczne auta, także te z wyższej półki.
Na przykład wśród samochodów z Grupy Volkswagen obecnie najbardziej poszukiwane są te z silnikami 1.6 TDi, a także samochody takie, jak Skoda Superb czy Volkswagen Passat. Nawet osoby, dla których elektromobilność była do tej pory bardziej fanaberią, coraz bardziej interesują się samochodami hybrydowymi i elektrycznymi, ponieważ ich eksploatacja jest w obecnej sytuacji korzystniejsza ekonomicznie“ – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
W ciągu ostaniego roku na rynku wtórnym zmalała liczba ofert wszystkich aut za wyjątkiem hybryd i elektrycznych. O ile liczba diesli zmalała o 12 proc, aut z silnikami benzynowymi o 5 proc, a z LPG o 3 proc, to liczba ofert samochodów hybrydowych wzrosła o 29 proc., a elektrycznych aż o 45 proc. W lutym 2021 roku na polskim rynku było ponad 214.629 używanych samochodów, a tylko 335 z nich było w pełni elektrycznych i 2.594 z napędem hybrydowym. Z kolei, w lutym 2022 roku oferta używanych pojazdów liczyła prawie 198.119 samochodów, z czego 486 było w pełni elektrycznych, a 3.347 hybrydowych.
W przypadku aut hybrydowych liderem są marki japońskie. Oto najczęściej oferowane do sprzedaży samochody z napędem hybrydowym na polskim rynku wtórnym w lutym 2022 roku:
Toyota Auris |
Toyota Prius |
Toyota Corolla |
Toyota C-HR |
Toyota Yaris |
Toyota RAV 4 |
Lexus NX |
Lexus RX |
Lexus CT |
Toyota Camry |
Nieco inaczej wygląda ranking aut elektrycznych, które najczęściej oferowano do sprzedaży na rynku wtórnym w lutym 2022 roku. Tutaj przewagę mają marki europejskie i amerykańskie:
Nissan Leaf |
BMW i3 |
Volkswagen Golf |
Renault Zoe |
Tesla Model S |
Tesla Model 3 |
Audi e-tron |
Kia Soul |
Hyundai Kona |
Mazda MX-30 |
Po spadku cen na rynku samochodów używanych w styczniu 2022 roku w stosunku do grudnia 2021 roku, w lutym mediana ceny wzrosła. Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w lutym 2022 roku w Polsce pojawiło się 198.119 ofert sprzedaży samochodów używanych, co oznacza wzrost w stosunku do stycznia 2022 roku o 3.271 aut. Wzrosła także mediana ceny aut używanych z 22.500 złotych w styczniu 2022 rokudo 23.000 złotych w lutym br.
***
Sieć autocentrów AAA AUTO istnieje na rynku od 30 lat. Jest częścią Grupy AURES Holdings należącej do brytyjsko-polskiego funduszu inwestycyjnego Abris Capital Partners. Od momentu rozpoczęcia działalności, Grupa AURES Holgings obsłużyła ponad 2.7 miliona klientów. W 2021 roku sprzedała ponad 86.500 samochodów. Obecnie posiada kilkadziesiąt oddziałów, w tym w Polsce. Pod względem liczby sprzedanych samochodów sieć AAA AUTO jest jednym z największych dealerów używanych samochodów w Europie Środkowo-Wschodniej. W 2017 sieć AAA AUTO zajęła 2. miejsce w European Business Awards 2016/2017. W Polsce sieć AAA AUTO funkcjonuje jako Autocentrum AAA AUTO Sp. z o.o.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).