Silesion.PL

serwis informacyjny

Centrum Popularyzacji Nauki Politechniki Śląskiej skończyło 5 lat!

Centrum Popularyzacji Nauki Politechniki Slaskiej skonczylo 5 lat fot. A. Gaweda

Centrum Popularyzacji Nauki Politechniki Slaskiej skonczylo 5 lat fot. A. Gaweda

Od pięciu lat przekonują, że nauka jest dla wszystkich. Popularyzują i promują badania naukowe, organizują pokazy, wykłady, warsztaty i spotkania. Laureaci prestiżowego Popularyzatora Nauki. Centrum Popularyzacji Nauki Politechniki Śląskiej obchodzi swoje pięciolecie.

Działa od litego 2017 roku, jako jednostka Politechniki Śląskiej, która działa w obszarze promocji i popularyzacji nauki oraz badań naukowych. Współpracuje z naukowcami, doktorantami i studentami, głównie z Politechniki Śląskiej, choć nie tylko. Działa razem z innymi jednostkami w Uczelni oraz ośrodkami naukowych w kraju i za granicą. Od początku Centrum kieruje dr hab. Aleksandra Ziembińska-Buczyńska, prof. PŚ.

Centrum organizuje wydarzenia skierowane do otoczenia Politechniki Śląskiej, a dzięki różnorodnej i ciekawej działalności także w Internecie, dociera do miłośników nauki w Polsce i najdalszych zakątkach świata. Wśród sztandarowych projektów CPN-u warto wymienić Noc Naukowców Politechniki Śląskiej, Śląski Stand-up Naukowy, Politechnikę Juniora i Seniora, Konkurs „O nauce po ludzku”, Naukowe Mikołajki czy Śląską edycję Three Minute Thesis®. Celem tych imprez jest popularyzacja nauki, natomiast samo Centrum to miejsce spotkań naukowców ze społeczeństwem, gdzie każdy, niezależnie od wieku i wykształcenia, może znaleźć coś dla siebie. W organizowanych wydarzeniach biorą udział uczniowie, seniorzy i każdy kto chce odkrywać naukę.

Mówi prof. Aleksandra Ziembiska-Buczyńska, dyrektor CPN:

Działalność CPN została doceniona w skali ogólnopolskiej. Centrum w ubiegłym roku otrzymało prestiżowy tytuł Popularyzatora Nauki 2021 w kategorii Instytucja.

Wcześniej – w 2019 r. prof. Ziembińska-Buczyńska otrzymała to wyróżnienie indywidualnie. Nagroda jest przyznawana naukowcom, ludziom mediów, instytucjom oraz społecznikom, którzy upowszechniają wiedzę wśród osób niezwiązanych ze środowiskiem naukowym i akademickim.

Podsumowanie 5 lat działalności CPN w liczbach:

o             Aktywności cykliczne: 11

o             Aktywności skierowane do dzieci i młodzieży: 14

o             Aktywności zewnętrzne, w które angażuje się CPN: 9, w tym cykliczne: Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik, Śląski Festiwal Nauki, Industriada

o             cztery edycje Nocy Naukowców:

(2018 i 2019 w trybie stacjonarnym; 2020 on-line i 2021 hybrydowo)

•             2018 – edycja przyciągnęła ok. 7000 uczestników. Dzieci oraz młodzież odwiedzały uczelnię wraz z rodzicami, jak również z nauczycielami przedmiotów ścisłych. Naukowcy Politechniki przygotowali łącznie ponad 120 pokazów z różnych dziedzin nauki.

•             2019 – odbyło się ponad 180 pokazów popularnonaukowych przygotowanych przez ponad 600 naukowców.

•             2020 – edycja ze względu na pandemię miała charakter zdalny i była inna niż do tej pory. Dzieci oraz młodzież odwiedzały uczelnię, łącząc się z wybranymi przez siebie naukowcami na warsztatach, pokazach, wykładach, konkursach poprzez platformę ZOOM. Naukowcy Politechniki przygotowali łącznie 76 aktywności, w tym: 3 pokazy-aktywności w formie streamingu (na żywo) na kanale YouTube PŚ, 53 aktywności na platformie ZOOM oraz 20 filmów na kanale YouTube PŚ z różnych dziedzin nauki.

•             2021 – edycja odbyła się w formie hybrydowej. Dzieci oraz młodzież odwiedzały uczelnię w czasie wydarzeń stacjonarnych (warsztatów z udziałem uczestników na żywo) oraz podczas łączenia się z wybranymi przez siebie naukowcami na pokazach, wykładach, konkursach poprzez platformę ZOOM. Naukowcy Politechniki Śląskiej przygotowali łącznie 120 aktywności: 50 wydarzeń stacjonarnych; 42 wydarzenia online realizowane przez platformę ZOOM; 22 filmy popularnonaukowe z różnych dziedzin nauki transmitowane na kanale YouTube Politechniki Śląskiej.

Statuetka Popularyzacji Nauki 2021

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2024