Black Friday 2023: jak nie dać się nabrać na fałszywe oferty?
Już za kilka dni, 25 listopada, przypada Black Friday, czyli jeden z największych dni wyprzedaży w roku. W tym czasie sklepy i platformy internetowe oferują klientom atrakcyjne promocje i rabaty. Niestety, to także czas wzmożonej aktywności cyberprzestępców, którzy wykorzystują okazję, aby wyłudzić dane osobowe i finansowe od nieświadomych konsumentów.
Jak rozpoznać fałszywą ofertę i nie dać się nabrać? Oto kilka wskazówek:
Fałszywe sklepy internetowe
- Zbyt atrakcyjna cena. To jeden z najczęstszych sposobów, w jaki cyberprzestępcy wabią klientów. Jeśli jakaś oferta wydaje się zbyt dobra, aby była prawdziwa, to najprawdopodobniej taka jest.
- Brak danych kontaktowych. Sklep internetowy, który nie podaje swoich danych kontaktowych, to sygnał ostrzegawczy. Sprawdzaj, czy sklep ma adres, numer telefonu i dane rejestracyjne.
- Błędy w adresie strony internetowej. Cyberprzestępcy często rejestrują strony internetowe z podobnymi adresami do adresów znanych sklepów. Pamiętaj, aby dokładnie sprawdzić adres strony, zanim klikniesz w link.
- Brak opinii klientów. Jeśli w sieci nie ma żadnych opinii o sklepie, to może to oznaczać, że jest on nowy lub że nie cieszy się zaufaniem klientów.
- Brak możliwości płatności za pobraniem. Płatność za pobraniem to najbezpieczniejsza forma płatności w Internecie. Jeśli sklep nie oferuje takiej możliwości, to warto zachować ostrożność.
Portale aukcyjne
- Płatność za pobraniem. Jeśli to możliwe, wybieraj opcję płatności za pobraniem. Pozwoli Ci to sprawdzić towar przed zapłatą.
- Opinie klientów. Przeczytaj opinie innych klientów o sprzedawcy, zanim zdecydujesz się na zakup.
- Korespondencja na platformie. Staraj się prowadzić korespondencję w sprawie zakupu/sprzedaży na platformie aukcyjnej. Przestępcy często komunikują się z klientami w celu wyłudzenia danych osobowych lub finansowych poza platformą.
- Uważna lektura wiadomości. Dokładnie sprawdzaj wiadomości, które otrzymujesz w toku płatności mobilnych. Upewnij się, że rozumiesz, na co wyrażasz zgodę.
- Bezpieczeństwo danych. Nigdy nie udostępniaj nikomu swoich haseł i loginów do bankowości internetowej.
Reklama w social mediach
- Przyciągający wzrok. Reklama, która jest zbyt atrakcyjna, aby była prawdziwa, prawdopodobnie taka jest.
- Zwroty akcji. Cyberprzestępcy często stosują zwroty akcji, takie jak „ostatnie egzemplarze” czy „ograniczona oferta”, aby zachęcić klientów do szybkiego podjęcia decyzji.
- Linki do zewnętrznych stron. Klikanie w linki do zewnętrznych stron może narazić Cię na zainfekowanie urządzenia złośliwym oprogramowaniem.
Oszustwo metodą na tzw. „BLIK”-a
- Potwierdzenie transakcji. Przed potwierdzeniem transakcji sprawdź kwotę i odbiorcę.
- Telefon do znajomego. Jeśli otrzymasz wiadomość z prośbą o przekazanie kodu BLIK, upewnij się komu go wysyłasz dzwoniąc do tej osoby.
- Zmiana haseł. Jeśli podejrzewasz, że Twoje konto na portalu społecznościowym zostało włamane, zmień hasło.
Bądź ostrożny podczas zakupów w okresie Black Friday. Stosując się do powyższych wskazówek, możesz zmniejszyć ryzyko stania się ofiarą cyberprzestępców.
Dodatkowe wskazówki
- Aktualizuj oprogramowanie. Regularne aktualizowanie oprogramowania na komputerze i telefonie komórkowym pomaga chronić je przed złośliwym oprogramowaniem.
- Używaj silnych haseł. Hasła powinny zawierać co najmniej 8 znaków, w tym litery, cyfry i znaki specjalne.
- Nie udostępniaj swoich danych osobowych nikomu, komu nie ufasz.
- Bądź ostrożny podczas klikania w linki w wiadomościach e-mail i SMS. Linki te mogą prowadzić do stron internetowych, które są zainfekowane złośliwym oprogramowaniem.
Stosując się do tych wskazówek, możesz zmniejszyć ryzyko stania się ofiarą cyberprzestępców podczas zakupów w Black Friday.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).