Silesion.PL

serwis informacyjny

Auta nie tak kolorowe jak Wielkanoc – jak wygląda “moda” na kolory w motoryzacji?

Samochody Nie Tak Kolorowe Jak Swieta Wielkanocne Fot AAA Auto

Samochody nie tak kolorowe jak Święta Wielkanocne fot AAA Auto


Czerwone, żółte, zielone, niebieskie i pomarańczowe to kolory dekoracji na Wielkanocnym stole. Niestety, tak kolorowo nie będą wyglądały drogi, którymi na święta pojadą samochody. Jak się okazuje tylko 20 proc. dzisiejszych aut ma kolory inne niż odcienie szarości w porównaniu do 40 proc. w 2004 roku. Eksperci AAA AUTO sprawdzili jaka obecnie dostępna jest paleta kolorów na polskim wtórnym rynku samochodów.

„Na drogach widzimy zdecydowanie mniej kolorowych samochodów niż na początku XXI wieku. Każdy kolor niebędący odcieniem szarości stracił na znaczeniu w ciągu ostatnich 20 lat, co doprowadziło do rozcieńczenia spektrum kolorów współczesnych samochodów. Niezależnie od tego, czy jest to spowodowane tym, że dealerzy chcąc zabezpieczyć się zamawiając tylko popularne kolory, czy też tym, że konsumenci chcą zapewnić sobie maksymalne zainteresowanie, gdy nadejdzie czas sprzedaży lub wymiany aut, odcienie szarości odgrywają dominującą rolę w dzisiejszych czasach. Pomimo zróżnicowanej palety oferowanej przez producentów samochodów, obecnie sprzedaje się znacznie mniej aut niebędących w skali szarości. Straciły one połowę swojego udziału w rynku w ciągu ostatnich 20 lat i mogą stać się jeszcze rzadsze w ciągu kolejnych 20 lat” – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Kolorowe samochody wydają się być gatunkiem zagrożonym w porównaniu z dominującymi odcieniami bieli, czerni, szarości i srebrnego. Według danych firmy iSeeCars, specjalizującej się w wyszukiwaniu i badaniu samochodów, w 2004 roku samochody w odcieniach szarości stanowiły ponad 60 proc. rynku, a do 2024 roku ich udział wzrósł do 80 proc., zmniejszając odsetek samochodów w odcieniach innych niż szarość o 50 proc. Pozostałe kolory samochodów łącznie straciły prawie 50 proc. udziału w rynku od 2004 roku, a złoty, fioletowy, brązowy i beżowy, straciły nawet ponad 80 proc. udziału w tym okresie. Nawet bardziej popularne kolory, takie jak zielony, czerwony i niebieski, straciły część udziału.

Dane te znajdują odzwierciedlenie na polskim rynku wtórnym. Według danych AAA AUTO, samochody używane w Polsce sprzedawane są najczęściej w kolorze czarnym – 27 proc., z bardzo dużą przewagą nad kolejnym kolorem białym (18 proc.) oraz szarym (16 proc.). Co ciekawe, najszybciej sprzedającymi się samochodami używanymi są te, które mają kolor żółty i zielony, ponieważ na nowego właściciela czekają średnio 33 dni, w przeciwieństwie do białych, szarych i czarnych samochodów czekających na sprzedaż ponad 40 dni.

Ranking kolorów samochodów na rynku wtórnym w Polsce w 2025 r:


Kolor
Udział w sprzedaży
Liczba sprzedanych samochodów
Średni czas sprzedaży
1.Czarny26,8%179 20440,4
2.Biały17,8%118 80444,2
3.Szary16,0%107 19342,8
4.Srebrny15,9%106 24735,8
5.Niebieski8,4%56 24337,2
6.Czerwony5,7%37 93238,6
7.Brązowy3,6%24 03140,2
8.Zielony2,2%14 96033,5
9.Żółty1,2%8 21233,6
10.Bordowy0,8%5 39642
11.Beżowy0,6%4 00940
12.Złoty0,6%3 85840,1
13.Pomarańczowy0,3%1 71242
14.Fioletowy0,1%98042,3

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025
cropped Katowic Silesion Slask Silesia 24 info 1
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.