News

Superwyścigówka ze śląskimi skrzydłami

Nowe logo Arrinery zaprojektowało katowickie studio designu Creogram.

Pierwsze polskie sportowe superauto Arrinera Hussarya GT,  jest już do kupienia. Samochód Arrinera Hussarya kosztuje - wraz z obligatoryjnym pakietem zapasowych podzespołów - około 300 tys. dolarów.

Nowe logo Arrinery, podobnie jak cały rebranding marki, zaprojektowało studio designu Creogram z Katowic. To samo, które przygotowało projekt naszego portalu Silesion.pl.

- Spotkaliśmy się kiedyś z Darkiem Lamotem, kierowcą Creogram Really Team, (jeżdżący w barwach Silesionu - przyp. red.) porozmawialiśmy i doszliśmy do wniosku, że Arrinerze przydadzą się „nowe skrzydła”, czyli odświeżenie wizerunku marki. Darek ma motoryzacyjną duszę, mieliśmy gwarancję, że doskonale wyczuje nasze potrzeby  - powiedział specjalnie dla Silesion.pl Piotr Gniadek, prezes zarządu Arrinera S.A.

Nowe logo firmy, znak na samochodzie Arrinera Hussarya, zaprojektował designer Creogramu Krzysztof Łabno.

- Arrinera to polska firma o mocnych korzeniach, pięknej tradycji,  niesamowitym postrzeganiu przyszłości i nieposkromionym pędzie w stronę najnowszych technologii i innowacji.  Dlatego najlepsza wydała nam się w roli logo i znaku samochodu forma pikującego orła. Nieco ostrzejszy, lecz wciąż opływowy kształt. Znak nawiązuje do pędu i dynamiki oraz niezwyciężonej przez ponad 125 lat husarii. Agresywny, atakujący, bezkompromisowy. Pocisk - dosłownie i w przenośni - przyznał Krzysztof Łabno.

Fascynaci historii z widokiem na przyszłość

Dwa najnowsze egzemplarze Arrinery Hussarya GT pokazano kilka dni temu w Warszawie.

- Naszą wyścigówkę klasy GT3 można zamawiać od zaraz - zachęca prezes Gniadek.

Przedsięwzięcie zapoczątkowało w 2008 roku dwóch braci, biznesmenów a jednocześnie fascynatów dwudziestolecia międzywojennego, kiedy w Polsce powstawały zaawansowane inżyniersko konstrukcje. Łukasz i Marek Tomkiewicz chcieli stworzyć w Polsce pierwszy supersamochód. Dlatego, będąc akcjonariuszami spółki Erne Ventures, założyli przedsiębiorstwo, które zaczęło badać światowy rynek takich pojazdów i tworzyć warunki dla budowy pierwszego samochodu sportowego w Polsce.

 

 

Arrinera Hussarya - skąd nazwa?

Pierwszy concept car powstał w 2011 roku. Nazwali go Concept One. Stoi do dziś na honorowym miejscu w ich polskiej hali montażowej w podwarszawskiej Kobyłce. Jeździli nim po Warszawie, był nawet dopuszczony do ruchu, ale w głowie świtała im myśl, by zbudować w Polsce prawdziwą superwyścigówkę. W 2012 roku narodziła sie Arrinera Hussarya.

- Nie piszemy tego z angielska. To oryginalna pisownia wzięta od Marii Konopnickiej - tłumaczy prezes Gniadek pisownię przez „igrek”.

- A arrinera?

- Długo szukaliśmy odpowiedniego słowa, które… nie istnieje. Teraz mamy je na wyłączność - dodaje prezes Gniadek.

Pod wpływem zebranych doświadczeń i analizy rynku, po kilku latach postanowili zmienić strategię, uznając za kluczowe skupienie się na tworzeniu w pierwszej kolejności samochodu wyścigowego klasy GT. 

Arrinera Hussarya - Śladem Dywizjonu 303

Po raz pierwszy Arrinerę Hussarya GT pokazano publicznie na targach Autosport w Birmingham w Wielkiej Brytanii w styczniu 2016 roku.

-  Pół roku później zostaliśmy zaproszeni do wzięcia udziału w prestiżowym Festiwalu Prędkości w Goodwood, gdzie Arrinera Hussarya GT, startująca w klasie superaut, była pierwszym w historii polskim samochodem na tej imprezie - przyznaje z dumą prezes Gniadek.

Zobacz, jak wygląda Arrinera Hussarya na zdjęciach:

Auto wyróżniało się m.in. przedwojenną lotniczą szachownicą. „Goodwood - Polacy wracają", pod takim hasłem Arrinera kusiła Brytyjczyków, przypominając, że to właśnie z tego lotniska startowały w czasie wojny samoloty dywizjonów 302 i 303.

Arrinera Hussarya - design

Arrinerę zaprojektował młody i utalentowany designer, Pavlo Burkatskyy. Nadwozie Arrinery Hussarya w całości wykonane jest w Polsce z kompozytów, głównie włókna węglowego i aramidowego. Przednią i tylną jego część łatwo się zdejmuje, co ułatwia pracę mechaników podczas wyścigu.

Aerodynamikę nadwozia Arrinery Hussarya dopieszczał zespół prof. Janusza Piechny z Politechniki Warszawskiej. Klatka bezpieczeństwa zrobiona z rur bezszwowych, kevlarowa podłoga.

Arrinera Hussarya - zobacz, jak prezentuje się na filmie:

Arrinera Hussarya - Estetyce towarzyszą wyjątkowe osiągi

Arrinera Hussarya ma moc 420-650 koni. Przy masie zaledwie 1250 gwarantuje to ogromne przeciążenia. 7-litrowy silnik LS7 V8 produkcji GM, 6-biegowa sekwencyjna skrzynia Hewland LLS, amortyzatory Öhlinsa i hamulce Alcona. To  rozwiązania typowe dla Formuły 1 i prototypów z Le Mans. Przyspieszenie do setki? Fachowcy wiedzą, że w takich autach tego się nie podaje. Z dwóch względów: lotnego startu i przełożeń dobieranych pod konkretny tor.

Zbudowano dwa prototypy aut, zaangażowano Anthony'ego Reida, doświadczonego kierowcę testowego. Samochody Arrinera Hussarya montowane są i testowane w hrabstwie Cambridgeshire.

- W przyszłym roku zobaczymy je na torach wyścigowych Europy- zapewnia Piotr Gniadek.

W Polsce Arrinera zatrudnia 12 osób w biurze konstrukcyjnym i prototypowni, w Anglii - siedem.

Głównym inwestorem i właścicielem Arrinery jest Erne Venture, spółka od 2008 r. notowana na New Connect. Od 5 do 12 grudnia przyjmuje zapisy na akcje.

Arrinera Hussarya cena

Arrinera Hussarya GT kosztuje 229 000 dolarów, do czego trzeba doliczyć obligatoryjny pakiet zapasowych podzespołów za 69 000 dolarów. Po przeliczeniu wychodzi ponad 1,2 mln złotych.

Arrinera Hussarya wyposażenie standardowe

Arrinera Hussarya silnik:

  • Sterownik silnika Cosworth SQ6 ECU z dedykowanym oprogramowaniem
  • Osiągi silnika dostosowane do wymogów Balance of Performance
  • Moment obrotowy 652 Nm (481 lb.-ft.) przy 4800 obrotów
  • Moc 505 KM (377 kW) przy 6000 obrotów
  • GM, seria LS7, 7008 cm3 V-8, tytanowe korbowody, tytanowe zawory dolotowe, sucha miska olejowa

 

  • Skrzynia biegów: Hewland LLC, sekwencyjna 6-cio biegowa z łopatkami przy kierownicy marki Shiftec, LSD, wyścigowe sprzęgło Tilton
  • Konstrukcja: Rama przestrzenna wykonana ze stali lotniczej BS4 T51, Homologowana wg norm FIA ze specjalnymi elementami energochłonnymi
  • Karoseria: Poszycie oraz elementy aerodynamiki wykonane z kompozytów włókna węglowego, wyścigowy system oświetlenia LED, pneumatyczny system air-jack, nadkola wykonane z Kevlaru – łatwo wymienialne
  • Wnętrze: Dedykowana multifunkcyjna kierownica wykonana z włókna węglowego, regulowane wspomaganie kierownicy Woodward EPAS, nawiew na szybę czołową, pojedyncza centralnie umieszczona wycieraczka
    Wykonany na zamówienie, zgodny z przepisami FIA, dostosowany do systemów HANS fotel Corbeau z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa
  • System paliwowy: Podwójny zbiornik paliwa z certyfikatem FIAT o pojemności 110 litrów, uruchamiane indywidualnie pompy paliwowe
  • Elektronika: Wyświetlacz Cosworth IDC z wbudowaną funkcją rejestrowania danych
    Regulowana kontrola trakcji
    Prędkość w pit-lane ustawiana za pomocą przycisku
  • System gaśniczy: Lifeline Zero360
  • Zawieszenie: Dedykowane przednie i tylne zawieszenie wielowahaczowe z amortyzatorami w układzie pushrod.
    Czterofunkcyjna regulacja zawieszenia, amortyzatory oraz sprężyny marki Öhlins
  • Hamulce: Tarcze hamulcowe Alcon, 380 mm średnicy, stalowe. Sześcio-tłoczkowe wyścigowe zaciski Alcon typu monobloc
    Wyścigowy system ABS Bosch M4 z możliwością regulacji
    Regulacja siły hamowania przód-tył
  • Felgi: Dedykowane felgi z centralną śrubą wykonane z kutego aluminium, Braid, 18 cali
  • Opony: Dunlop/Hankook/Pirelli/Michelin w zależności od serii wyścigowej
  • Wymiary: Długośc 4745 mm, szerokość 2050 mm, wysokość 1176 mm
    Rozstaw osi 2735 mm
    Rozstaw kół 1706 mm
  • Waga: 1250 kg
  • Malowanie: Standardowo klient otrzymuje samochód oklejony folią w kolorze Cumulus White
    Opcjonalnie: Goodwood Blue, Zborowski Green


Bazowa cena zakupu: 229,000 dolarów amerykańskich (przy odbiorze z fabryki)

Arrinera Hussarya opcje

Dodatkowe światła do wyścigów nocnych

Zdzieralne folie ochronne przedniej szyby “tear-offs” oraz inne kolory oklejenia nadwozia

Arrinera Hussarya obowiązkowy pakiet części zamiennych


Cena pakietu (nie wchodzi w skład ceny samego samochodu): 69,000 USD bez dostawy
Zawiera: Główny przedni i tylny element poszycia, jedna przednia i jedna tylna zwrotnica zestaw wahaczy 2x2, drążek kierowniczy, oświetlenie przód + tył, 2 x półoś, alternator, rozrusznik, chłodnica, zapasowy zestaw zawieszenia (amortyzator, sprężyna, stabilizator, gumowy odbój)

Czytaj więcej

Napisz do autora m.zawala@silesion.pl
Zmiana kategorii na: Narodowe Czytanie