70% osób rozważyłoby nabycie nowego lub używanego auta z Chin

Świadomość klientów na temat nowych chińskich marek samochodów stale rośnie, a ponad dwie trzecie kupujących jest otwartych na nowe modele. Dane pochodzące z przeprowadzonego ostatnio badania Consumer Insight Panel* w Wielkiej Brytanii wykazały, że aż 70% kupujących rozważyłoby zakup nowego lub używanego pojazdu od nowego producenta samochodów, głównie z Chin. Rosnące zainteresowanie samochodami chińskich marek na wtórnym rynku w Polsce potwierdzają dane AAA AUTO, z których wynika, że w 2025 roku sprzedano na nim 4 197 samochodów marek pochodzących z Państwa Środka.
Wyniki badania wykazały, że około 65% kupujących samochody słyszało o co najmniej jednym z producentów nowych samochodów, którzy już są obecni lub planują wejście na rynek. Oznacza to, że dużym wyzwaniem dla uznanych marek europejskich, mogą być takie marki jak BYD, Jaecoo czy Omoda. Co więcej, wyniki sugerują rosnącą otwartość kupujących, zwłaszcza w wieku 25–34 lat, na wypróbowanie czegoś nowego, zamiast trzymania się znanych marek. Przede wszystkim respondenci wskazywali na konkurencyjne ceny, wysoki poziom technologii i atrakcyjny styl aut chińskich marek.
Jak wskazują wyniki badania, kierowcy wydają się również bardziej otwarci na alternatywne opcje napędów – 59% z nich deklaruje, że rozważyłoby hybrydę, a 57% samochód elektryczny. Pod względem rozpoznawalności marka BYD okazała się najlepsza – 40% kupujących słyszało o producencie samochodów, który zadebiutował w Wielkiej Brytanii w 2023 roku. Na kolejnych miejscach uplasowały się marki: Jaecoo (21%), Chery (16%), Maxus (15%) i Omoda (14%).
„Mimo, że Brytyjczycy są bardziej otwarci na nowości niż mieszkańcy Europy Środkowej, to opinie kierowców pokazują jak duże wyzwanie stoi przed dealerami uznanych marek, ponieważ wielu właścicieli samochodów z silnikiem spalinowym, w kolejnym cyklu zakupowym, będzie rozważać nie tylko opcje przejścia na nowy lub używany samochód hybrydowy lub elektryczny, ale także na nową markę samochodów. To będzie miało wpływ także na rynek aut używanych, który wciąż zalewany jest importowanymi samochodami w dużej części o wysokim stopniu zużycia i wcale nie rzadko z wątpliwą historią. Osoby sprowadzające takie auta na sprzedaż będą miały coraz większy kłopot z odsprzedażą, ponieważ klienci raczej wybiorą używane auta z Chin, które będą nowocześniejsze, młodsze oraz konkurencyjne cenowo“ – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Z danych AAA AUTO wynika, że od stycznia do listopada 2025 roku na rynku wtórnym w Polsce sprzedano 4 197 samochodów chińskich marek. O rosnącym ich zainteresowaniu wśród kierowców świadczy fakt, że w styczniu br. kupili 370 pojazdów, a w październiku już 577 aut, czyli nastąpił wzrost o 56%. Atutami samochodów z Chin są przede wszystkim cena, wiek i przebieg. O ile średnia cena sprzedanego pojazdu na wtórnym rynku w Polsce wynosiła w październiku br. 46 732 zł, a średni wiek 11 lat i przebieg 168 864 km, to w przypadku aut marek chińskich średnia cena w październiku br. wynosiła 77 022 zł, ale średni wiek wynosił 5 lat, a przebieg 67 794 km, czyli samochody miały o 6 lat i ponad 100 000 kilometrów mniej. Dane pochodzą z raportu Barometr AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych.
TOP 5 najczęściej sprzedawanych marek samochodów chińskich na rynku wtórnym w Polsce w październiku 2025 r:
| Marka | Liczba sprzedanych aut | Średnia cena (zł) | Średni przebieg (km) | Średni wiek (lat) | Średni czas sprzedaży (dni) |
| SsangYong | 280 | 52 005 | 100 190 | 7 | 49 |
| MG | 179 | 75 761 | 42 191 | 4 | 34 |
| BAIC | 46 | 98 435 | 18 076 | 1 | 45 |
| BYD | 17 | 155 912 | 19 355 | 1 | 51 |
| Dongfeng | 12 | 75 733 | 16 741 | 1 | 20 |
TOP 5 najczęściej sprzedawanych modeli samochodów chińskich marek na rynku wtórnym w Polsce w październiku 2025 r:
| Model | Liczba sprzedanych aut | Średnia cena (zł) | Średni przebieg (km) | Średni wiek (lat) | Średni czas sprzedaży (dni) |
| MG HS | 101 | 90 182 | 38 573 | 2 | 30 |
| SsangYong Korando | 87 | 44 704 | 113 253 | 8 | 43 |
| SsangYong Tivoli | 71 | 55 009 | 78 622 | 6 | 58 |
| SsangYong Rexton | 46 | 42 708 | 152 101 | 10 | 40 |
| MG ZS | 35 | 62 645 | 41 950 | 2 | 34 |
*Badanie Consumer Insight Panel przeprowadzone zostało wśród 2 000 nabywców samochodów w Wielkiej Brytanii na zlecenie platformy sprzedażowej Motors, 4 listopada 2025.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Leszek Zarembski to doświadczony publicysta związany z serwisem Silesion.pl. Od lat z pasją opisuje życie społeczne i kulturalne Śląska, skupiając się na sprawach ważnych dla lokalnej społeczności. Znany z rzetelności i wnikliwego podejścia do poruszanych tematów. W swojej pracy ceni sobie niezależność i otwartość na różne punkty widzenia. Prywatnie miłośnik literatury faktu, historii regionu oraz długich wycieczek rowerowych po śląskich szlakach.








