Silesion.PL

serwis informacyjny

132 solarne biletomaty już działają. GZM zakończyła wdrażanie największego systemu w Polsce

Solarny biletomat w katowickiej dzielnicy Koszutka przy ulicy Jesionowej

Solarny biletomat w katowickiej dzielnicy Koszutka przy ulicy Jesionowej

Wszystkie solarne automaty biletowe Zarządu Transportu Metropolitalnego zostały uruchomione i włączone do systemu Transport GZM. Łącznie 132 urządzenia działają już we wszystkich 41 gminach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. To największy system tego typu w kraju. Urządzenia są całkowicie zasilane energią słoneczną, co pozwoli na istotne oszczędności finansowe i ma pozytywny wpływ na środowisko.

Indywidualne podejście i pełna integracja z systemem

Jak podkreśla Zarząd Transportu Metropolitalnego, realizacja projektu wymagała indywidualnego podejścia do każdego z automatów. Oznacza to, że przed uruchomieniem każdej maszyny przeprowadzano analizę lokalizacji, konfigurację techniczną oraz testy działania.

Michał Wadowski, dyrektor ZTM, podkreślił skalę przedsięwzięcia i zwrócił uwagę na korzyści dla pasażerów. Dzięki nowym biletomatom bilety są bardziej dostępne, a obsługa urządzeń została zaprojektowana z myślą o łatwości użytkowania.

Solarny biletomat w katowickiej dzielnicy Koszutka przy ulicy Jesionowej
Solarny biletomat w katowickiej dzielnicy Koszutka przy ulicy Jesionowej

Nowe automaty oferują pełną integrację z systemem Transport GZM. Oznacza to, że można w nich kupić wszystkie rodzaje biletów, doładować konto pasażera oraz skorzystać z różnych form płatności.

Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami

ZTM zwraca szczególną uwagę na potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami. Urządzenia zostały zaprojektowane tak, aby były dostępne również dla osób poruszających się na wózkach oraz osób niskorosłych.

W tym celu ekrany, czytniki kart i otwory wrzutowe umieszczono na odpowiedniej wysokości. Dodatkowo w biletomatach dostępna jest funkcja trybu kontrastowego, z której mogą skorzystać osoby z zaburzeniami wzroku.

To rozwiązanie wpisuje się w założenia projektowania uniwersalnego, które uwzględnia różnorodne potrzeby użytkowników przestrzeni publicznej.

Dostępność biletów i wiele form płatności

Solarne automaty umożliwiają zakup zarówno biletów elektronicznych, jak i papierowych. Klienci mogą zapłacić:

  • kartą płatniczą,
  • gotówką (bilonem),
  • kodem BLIK,
  • środkami zgromadzonymi na koncie w systemie Transport GZM.

Taka elastyczność znacząco zwiększa dostępność oferty transportowej, szczególnie w miejscach, gdzie dotychczas brakowało punktów sprzedaży biletów.

Energia ze słońca i potencjalne oszczędności

Urządzenia zostały zaprojektowane jako całkowicie samowystarczalne energetycznie. Zasilane są wyłącznie energią słoneczną, co wyklucza konieczność podłączenia do sieci energetycznej.

Jak szacuje Karol Gocyła, naczelnik Wydziału Infrastruktury Stacjonarnej w ZTM, roczny koszt zasilania takiej liczby urządzeń z sieci mógłby sięgnąć nawet 250 tysięcy złotych. Choć dokładne oszczędności będą zależne od wielu zmiennych, jak liczba transakcji czy rodzaj płatności, projekt już teraz wskazywany jest jako przykład inwestycji w rozwiązania ekologiczne i ekonomiczne.

Przestawność lokalizacyjna jako dodatkowy atut

Jednym z mniej oczywistych, ale praktycznych rozwiązań zastosowanych w projekcie jest mobilność urządzeń. W przeciwieństwie do biletomatów stacjonarnych, automaty solarne można – w razie potrzeby – przenieść w inne miejsce.

Michał Wadowski tłumaczy, że elastyczne zarządzanie lokalizacjami automatów pozwala reagować na zmieniające się potrzeby pasażerów. Przykładowo, w przypadku nowego przystanku, inwestycji mieszkaniowej lub czasowego zwiększenia ruchu w danym miejscu, możliwe będzie relokowanie urządzenia.

Największy tego typu system w Polsce

Projekt uruchomienia solarnych biletomatów w Metropolii to największy w kraju system tego rodzaju. 132 urządzenia zostały zainstalowane w każdej gminie należącej do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Łączny koszt inwestycji, obejmujący zakup oraz 10-letnie utrzymanie automatów, wyniósł około 13 milionów złotych. Z tej kwoty ponad 4,7 miliona złotych pochodziło z rządowego programu Polski Ład – Program Inwestycji Strategicznych.

Po zakończeniu tego etapu rozwoju infrastruktury system automatów biletowych ZTM obejmuje już 240 urządzeń – zarówno solarnych, jak i stacjonarnych. Taka sieć punktów sprzedaży zapewnia większy komfort korzystania z transportu zbiorowego na terenie całej Metropolii.

Projekt zakończony, ale rozwój trwa

ZTM nie wyklucza dalszych inwestycji w infrastrukturę biletową. Obecna rozbudowa znacząco zwiększyła dostępność biletów w rejonach mniej zurbanizowanych i ułatwiła codzienne funkcjonowanie pasażerom komunikacji miejskiej.

Wdrożenie 132 solarnych automatów biletowych to przykład integracji innowacyjnych rozwiązań technologicznych z praktycznymi potrzebami użytkowników. Całość została zaprojektowana z myślą o długofalowym funkcjonowaniu, ograniczeniu kosztów i minimalizacji wpływu na środowisko.

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Rating
Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025
cropped Katowic Silesion Slask Silesia 24 info 1
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.