Silesion.PL

serwis informacyjny

Zrozum etykietę, wybierz świadomie. Czego Polacy szukają na opakowaniach?

Co Polacy Sprawdzaja Na Etykietach Produktow

Konsumenci, którzy decydują się na zakupy żywności ekologicznej, są bardziej skłonni sprawdzać szczegóły dotyczące składu – wynika z badania SW Research, przeprowadzonego na zlecenie kampanii „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia 2”. W porównaniu do osób, które nie kupują ekologicznych produktów spożywczych, częściej zwracają oni uwagę na obecność E-dodatków (58% względem 41%), rodzaj składników (50% vs. 16%), poziom przetworzenia produktu (33% vs. 14%) oraz informacje o sposobie produkcji (32% vs. 5%). Ponadto 37% konsumentów twierdzi, że nawyk analizowania składu, wartości odżywczych oraz pochodzenie produktów pojawił się w momencie „przestawienia się” na zakupy żywności ekologicznej.

Co musi się znaleźć na etykiecie?

Mimo dużego zainteresowania składem żywności, nie wszyscy konsumenci wiedzą, jakie informacje powinny znaleźć się na etykietach obowiązkowo. Zgodnie z przepisami Unii Europejskieji, każdy produkt spożywczy w Polsce musi zawierać kilka podstawowych informacji, które pomagają podejmować świadome wyboryii:

  • nazwę produktu – jednoznacznie określającą, czym jest dany produkt;
  • listę składników – uporządkowaną malejąco według zawartości w produkcie;
  • wyraźnie oznaczone alergeny – np. gluten, orzechy, mleko;
  • datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia;
  • masę netto lub objętość;
  • wartości odżywcze, w tym m.in. wartość energetyczną, ilość tłuszczów, węglowodanów, cukrów, białka i soli;
  • informacje o producencie – m.in. nazwę i adres firmy;
  • kraj pochodzenia, jeśli jest wymagany – np. dla świeżego mięsa, warzyw, owoców.

Przepisy precyzują również sposób prezentacji informacji, jak w przypadku wspomnianego czytelnego oznaczania alergenów w składzie.

Dr hab. n. o zdr. Regina Wierzejska, prof. Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny, zwraca uwagę na znaczenie składu produktów: Obowiązkowe informacje na etykietach produktów spożywczych odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa konsumentów. Obejmują one m.in. wykaz składników, w tym substancji mogących wywoływać alergie lub nietolerancje, a także wskazówki dotyczące trwałości i właściwego przechowywania. Świadome korzystanie z tych danych pozwala uniknąć ryzyka związanego z niewłaściwym stosowaniem żywności.

Dodatkowe oznaczenia – co mogą oznaczać?

Wielu konsumentów zwraca uwagę także na dodatkowe oznaczenia, które mogą pomóc w dopasowaniu produktów do preferencji związanych z dietą, np. wegetariańską lub wegańską, zainteresowania etycznymi aspektami produkcji, czy wyznawanych wartości jak dbałość o środowisko czy dobrostan zwierząt. Informacje dobrowolne to wszelkiego rodzaju znaki graficzne, symbole, rysunki czy dodatkowe opisy. Ich umieszczanie jest możliwe tylko wtedy, gdy produkt spełnia określone wymagania prawne: oznaczenie nie wprowadza konsumenta w błąd, jest poparte odpowiednimi danymi naukowymi i nie dominuje przestrzeni przeznaczonej na obowiązkowe informacje na etykiecieiii. Jakie to mogą być oznaczenia?

  • „Produkt polski”,
  • „Wolny od GMO”,
  • „Bez konserwantów” bądź „Bez barwników”,
  • „Bez dodatku cukru”,
  • „Odpowiedni dla wegan” lub „Odpowiedni dla wegetarian”,
  • znak Fair Trade,
  • logo Euroliścia dla żywności ekologicznej.

Dobrowolne oznaczenia na produktach spożywczych są jak drogowskazy, które pomagają konsumentom wybrać produkty zgodnie z wartościami, jakimi się kierują. Jednocześnie należy podkreślić, że tego rodzaju oznaczenia zobowiązują producentów do zapewnienia ich rzetelności, bo tylko wtedy mogą budować zaufanie i przyciągać nabywców swoich produktówpodkreśla dr hab. Regina Wierzejska.

Z przeprowadzonego badania wynika, że dodatkowe oznaczenia związane z certyfikatami jakości mogą zyskiwać na znaczeniu. Aż 75% konsumentów zwraca uwagę na pochodzenie składników z upraw bez pestycydów i nawozów chemicznych, a 74% na warunki hodowli zwierząt. Dwie trzecie badanych (66%) podkreśla także znaczenie przyjaznej dla środowiska produkcji.

Euroliść – co oznacza ten symbol?

W badaniu SW Research wykazano, że 9 na 10 osób sięgających po ekożywność deklaruje, że symbol Euroliścia wpływa na postrzeganie przez nie produktu. Euroliść, czyli zielony prostokąt z 12 białymi gwiazdkami ułożonymi w kształcie liścia, symbolizuje żywność wytwarzaną w systemie rolnictwa ekologicznego Unii Europejskiej. Z danych badania SW Research wynika, że 27% Polaków utożsamia ten symbol z naturalnością, a 22% z wysoką jakością. 21% badanych osób traktuje produkty z tym oznaczeniem jako wiarygodne pod kątem ekologicznego pochodzenia, a 14% oczekuje, że będą one wyróżniać się wyjątkowymi walorami smakowymi.

i Podstawowe wymagania dotyczące znakowania żywności określa Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. W Polsce dodatkowe regulacje zawiera USTAWA z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych oraz Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych




Podstawowe wymagania dotyczące znakowania żywności określa
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. 
W Polsce dodatkowe regulacje zawiera USTAWA z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia,
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych
oraz
Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych

ii Co musi zawierać etykieta: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/001770#2

iii Informacje dobrowolne: https://www.gov.pl/web/ijhars/informacje-dobrowolne

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025