Zmarzlik najpopularniejszym żużlowcem, Stelmet Falubaz pierwszy wśród klubów

Wraz z zakończeniem zasadniczej części sezonu 2025 PGE Ekstraligi eksperci z Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) przeanalizowali aktywność sportowców oraz klubów żużlowych na Instagramie i Facebooku. Badanie pokazało, że to wpisy zawodników o ich wypadkach i kontuzjach najbardziej angażują kibiców. Żużlowcy z Orlen Oil Motor Lublin mają najwięcej obserwujących zarówno na Instagramie, jak i na Facebooku. Z kolei Stelmet Falubaz Zielona Góra może się poszczycić profilem klubowym z największą liczbą fanów na obu platformach.

Zgodnie z danymi z 10 sierpnia br., 95% żużlowców PGE Ekstraligi posiada konto na Instagramie. Mediana (wartość środkowa) to 7955 obserwujących. Z kolei na Facebooku konto posiada 88% zawodników, a mediana to 3804 obserwujących.
W postach żużlowców PGE Ekstraligi, opublikowanych między 11 kwietnia a 10 sierpnia 2025 roku (zasadnicza część sezonu), przybliżane jest ich życie zawodowe oraz prywatne. Komunikacja sportowców z fanami za pośrednictwem Instagrama i Facebooka jest bezpośrednia i emocjonalna, a poruszane tematy można podzielić na kilka głównych kategorii.
Główną zaobserwowaną praktyką jest tzw. cross-posting, czyli publikowanie tej samej treści w różnych mediach społecznościowych. Zarówno teksty, zdjęcia, jak i hashtagi są w większości przypadków identyczne
– komentuje Tomasz Lubieniecki, kierownik działu raportów medialnych w IMM.
Wpisy na Facebooku, podobnie jak na Instagramie, koncentrują się na tych samych, kluczowych tematach, które kompleksowo obrazują życie profesjonalnego sportowca:
Relacje z zawodów: informowanie o zwycięstwach i porażkach, z podobnym emocjonalnym nacechowaniem – euforią po wygranych i refleksją po przegranych.
Kontuzje i rehabilitacja: otwarta komunikacja na temat urazów, podziękowania dla lekarzy i kibiców oraz dokumentowanie procesu powrotu do zdrowia.
Wdzięczność: wyrazy uznania dla fanów, mechaników, zespołów i sponsorów są stałym elementem komunikacji.
Życie prywatne: dzielenie się momentami spędzonymi z rodziną, realizowaniem hobby czy osobistymi przemyśleniami.
Ogłoszenia: informowanie o nowych kontraktach czy akcjach charytatywnych.
Bartosz Zmarzlik z największą społecznością na Instagramie
Największą społeczność na Instagramie – 119 tys. – zbudował Bartosz Zmarzlik. Liczba fanów śledzących jego profil jest większa od każdego kanału klubowego PGE Ekstraligi. Na drugiej pozycji jest Artiom Łaguta. Żużlowca Betard Sparty Wrocław obserwuje prawie 95 tys. osób. Na trzecim miejscu uplasował się kolejny zawodnik klubu z Wrocławia – Maciej Janowski – z wynikiem ok. 75 tys. obserwujących.
Sumując obserwujących żużlowców z każdej drużyny, na pierwszym miejscu uplasował się Orlen Oil Motor Lublin. Na drugiej pozycji jest Betard Sparta Wrocław. Na trzecim miejscu uplasował się Krono-Plast Włókniarz Częstochowa.
Biorąc pod uwagę profile własne klubów na Instagramie, najwięcej obserwujących mają: Stelmet Falubaz Zielona Góra (ok. 42,5 tys.), Betard Sparta Wrocław (ok. 38 tys.) i Orlen Oil Motor Lublin (ok. 35 tys.). Średnia 8 klubów żużlowych PGE Ekstraligi w tym medium społecznościowym to ok. 29,6 tys. obserwujących. Dla porównania średnia 18 klubów piłkarskich PKO BP Ekstraklasy to ok. 95 tys. obserwujących.
Największą liczbę polubień i komentarzy w części zasadniczej sezonu 2025 zebrał Artiom Łaguta. Za nim znaleźli się Bartosz Zmarzlik i Wiktor Lampart. Łaguta – zawodnik z trzecią najlepszą średnią biegową w sezonie zasadniczym – ponad połowę polubień (140 tys.) zebrał przy dwóch rolkach (treningowy start na torze oraz jazda po torze motocrossowym).
Od momentu wejścia w rywalizację z TikTokiem Instagram promuje Reels mocniej niż inne formaty. Trafiają one także do osób, które nie obserwują autora, więc baza potencjalnych „lajków” jest większa – dlatego pierwsze pięć materiałów z największą liczbą polubień to właśnie rolki – komentuje ekspert IMM.
Ponadto, aż 4 z 5 postów z największą liczbą komentarzy dotyczyło kontuzji po wypadkach żużlowców. Tomasz Lubieniecki z IMM zauważa:
Żużel od lat uznawany jest za jeden z najbardziej kontuzjogennych sportów motorowych. Brak hamulców, wysokie prędkości i bliski kontakt zawodników sprawiają, że ryzyko wypadku jest wpisane w ten sport. Posty żużlowców dotyczące wypadków i kontuzji generują wyjątkowo dużo komentarzy z kilku powodów. Po pierwsze, budzą silne emocje – od niepokoju o zdrowie zawodnika, przez empatię, aż po chęć wyrażenia wsparcia.
Po drugie, żużel ma bardzo lojalną społeczność fanów, którzy czują osobistą więź z zawodnikami i reagują na każdy kryzys. Po trzecie, wypadek na torze to często moment kulminacyjny meczu lub nawet całego sezonu, który kibice długo analizują – chcą dowiedzieć się szczegółów, wymienić opinie i być częścią sportowej narracji.
Najwięcej obserwujących zebrali zawodnicy Orlen Oil Motor Lublin
Najwięcej fanów na Facebooku (102 tys.) tak samo jak na Instagramie, ma Bartosz Zmarzlik. Na drugiej pozycji jest Maciej Janowski. Żużlowca Betard Sparty Wrocław obserwuje 77 tys. osób. Na trzecim miejscu uplasował się zawodnik Pres Grupa Deweloperska Toruń – Emil Sajfutdinow – z wynikiem ok. 68 tys. obserwujących.
Sumując obserwujących żużlowców z każdej drużyny, na pierwszym miejscu uplasował się Orlen Oil Motor Lublin (tak samo jak na Instagramie) z ok. 196 tys. obserwujących. Na drugiej pozycji jest Pres Grupa Deweloperska Toruń. Na trzecim miejscu uplasował się Betard Sparta Wrocław.

Biorąc pod uwagę profile własne klubów na Instagramie, najwięcej obserwujących mają: Stelmet Falubaz Zielona Góra (ok. 100 tys.), Gezet Stal Gorzów (ok. 90 tys.) i Betard Sparta Wrocław (ok. 67 tys.). Średnia 8 klubów PGE Ekstraligi w tym medium społecznościowym to ok. 64 tys. obserwujących.
Na Facebooku największą liczbę polubień i komentarzy w analizowanym okresie zebrał Bartosz Zmarzlik. Największe zaangażowanie wygenerowała rolka naszego mistrza świata z informacją, że wraz z Orlen Team ufunduje nowy motocykl i kask 11-letniemu Kubie, któremu skradziono cały sprzęt. Za Zmarzlikiem znaleźli się Patryk Dudek i Maciej Janowski.
Warto zauważyć, że klubowe profile na Facebooku mają ponad dwa razy więcej obserwujących na Facebooku niż na Instagramie. Z kolei sami zawodnicy tych klubów mają o 50% więcej obserwujących na Instagramie niż na Facebooku. Na Instagramie kibice również wykazują się dużo wyższym zaangażowaniem – dwukrotnie większa suma polubień i komentarzy niż na Facebooku – komentuje Tomasz Lubieniecki z IMM.
Metodologia:
Analiza objęła posty opublikowane w dniach 11.04-10.08.2025 r. na oficjalnych profilach na Instagramie i Facebooku zawodników przypisanych do kadr klubów PGE Ekstraligi według stanu na 11 sierpnia 2025 r. Łącznie zbadano publiczne profile 78 żużlowców. Dodatkowo przeanalizowano kanały własne klubów PGE Ekstraligi.
źródło: Instytut Monitorowania Mediów
O Instytucie Monitorowania Mediów:
IMM od ponad 25 lat analizuje dane z mediów dotyczące marek, firm, osób i instytucji. Mierzy i raportuje efekty działań promocyjnych z obszarów marketingu, digital marketingu oraz public relations. Bada widoczność marek oraz wartość ich ekspozycji w mediach klasycznych i społecznościowych. Na podstawie danych z szerokiej bazy źródeł medialnych IMM opracowuje pogłębione analizy jakościowo-statystyczne oraz raporty sponsoringowe. Od 2008 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST.
IMM jako jedyna firma na rynku łączy wyniki monitoringu informacji oraz reklam z wszystkich typów mediów w jednym narzędziu. Dane pozyskuje z 1700 tytułów prasowych, blisko 350 stacji RTV, 340 tys. portali internetowych, ponad 2 mln publicznych profili w social mediach, a także pełnej treści podcastów oraz treści materiałów video, w tym z YouTube’a i TikToka. Więcej na: www.imm.com.pl.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz