Wzrost o 50 proc. ofert prawie nowych autna rynku wtórnym
Na rynku wtórnym sprzedano w ubiegłym roku ponad 167 tys. prawie nowych samochodów, co oznacza wzrost aż o 51 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Jest to największy wzrost w ostatnich latach po pandemii COVID-19. Pomiędzy 2023 a 2024 rokiem podaż wzrosła jedynie o 10,7%. Niemal nowe samochody używane, których wiek określany jest do pięciu lat z przebiegiem 50 tysięcy kilometrów, bardzo często zastępują nowe auta, a tych wciąż brakuje na rynku. Wynika to przede wszystkim z natychmiastowej dostępności, ceny niższej nawet o 40 proc. w porównaniu do samochodów nowych oraz niewielkiego wieku i przebiegu. Według danych AAA AUTO, ich mediana cen wzrosła w ubiegłym roku minimalnie, tylko o 3 proc. i wyniosła 123 324 zł.
„Znacząco rośnie podaż dwu i trzyletnich samochodów pochodzących z flot firmowych. To duża różnica w porównaniu z poprzednimi latami, gdy ze względu na niewielką podaż nowych samochodów, właściciele i firmy trzymali swoje auta dłużej, a co za tym idzie, do obrotu wprowadzano mniej prawie nowych aut. Teraz sytuacja się normalizuje. W ubiegłym roku sprzedaliśmy w naszej sieci oddziałów 15 650 prawie nowych samochodów i w związku z tym odnotowaliśmy ogólny wzrost sprzedaży o 11 proc., sprzedając rekordową liczbę prawie 109 000 samochodów” – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Średnia miesięczna podaż prawie nowych samochodów na rynku wtórnym wzrosła w ubiegłym roku z 17 400 do prawie 24 000 aut. Jednocześnie, mediana przebiegu zmniejszyła się z 24 000 do 22 000 km, a mediana wieku pozostała na poziomie dwóch lat. Co ciekawe, samochody znajdowały nowych właścicieli nieco szybciej, ponieważ wskaźnik tzw. „dni w magazynie”, czyli liczba dni w ofercie, w ubiegłym roku wynosił 52 dni, podczas gdy w 2023 r. było to o jeden dzień więcej (53). „Co ciekawe, mediana cen prawie nowych aut wzrosła w ubiegłym roku z 119 tys. zł do ponad 123 tys. zł, czyli o 3 proc., co jest wartością niższą od rocznego wskaźnika inflacji, który wyniósł około 4 proc. Oznacza to, że samochody tak naprawdę nie stały się droższe” – dodała Karolina Topolova.
Wśród prawie nowych aut, 58,6 proc. było wyposażonych w silniki benzynowe, a tylko 20 proc. w diesle, co stanowi dużą różnicę w porównaniu do całego rynku wtórnego, na którym diesle stanowiły 47 proc., a auta benzynowe 43 proc. Spadek liczby prawie nowych samochodów z silnikiem Diesla rekompensuje gwałtowny wzrost liczby samochodów hybrydowych o 117,5 proc. W zeszłym roku osiągnęły one 14,5 proc. udziału w rynku niemal nowych samochodów i wkrótce zaczną doganiać samochody z silnikiem Diesla. Zaoferowano ich ponad 24 000, podczas gdy w 2023 roku było ich tylko ponad 11 000. Podwojenie podaży w porównaniu z 2023 rokiem dotyczy również samochodów elektrycznych, których ofert było 9 200, co daje 5,5 proc. udział. Jest to znacznie więcej niż średnia dla całego rynku wtórnego, na którym pojazdy elektryczne stanowiły nieco ponad 0,5 proc. w 2024 r., a hybrydy około 2,5 proc. „Klienci znacznie chętniej sięgają po nowoczesne, alternatywne napędy w prawie nowych samochodach, co dodatkowo zwiększyło spadek cen w ciągu ostatniego roku. Mediana ceny nowego samochodu elektrycznego wyniosła w zeszłym roku nieco poniżej 154 tys. zł, podczas gdy rok wcześniej była o 13 300 zł wyższa” – mówi Karolína Topolová. Mediana wieku aut elektrycznych w ubiegłym roku wynosiła 2 lata, natomiast mediana przebiegu spadła (16 tys. km w porównaniu do 14,5 tys. km w 2023 roku). Najlepiej sprzedającą się marką samochodów elektrycznych (BEV) był Mercedes, a kolejne miejsca zajęły BMW i Audi.
Warto dodać, że alternatywne paliwa gazowe, przede wszystkim gaz płynny LPG oraz także gaz ziemny CNG, zyskują na popularności w segmencie prawie nowych samochodów. Udział LPG wynosi 1,4 proc., ale CNG jest statystycznie niemierzalny, ponieważ w ofercie znajduje się tylko 37 samochodów. Podobna sytuacja jest w przypadku pojazdów napędzanych wodorem (FCEV) – w zeszłym roku oferowano ich zaledwie 10 sztuk.
Najlepiej sprzedające się marki prawie nowych samochodów na wtórnym rynku w Polsce w 2024 roku:
Marka | Udział w rynku w 2024 (%) | Mediana cen (zł) | |
1. | Toyota | 10,5 | 106 370 zł |
2. | BMW | 9 | 223 000 zł |
3. | Mercedes | 7,7 | 213 000 zł |
4. | Audi | 7,3 | 193 500 zł |
5. | Volkswagen | 5,8 | 122 000 zł |
6. | KIA | 5,1 | 100 500 zł |
7. | Renault | 4,9 | 86 000 zł |
8. | Hyundai | 4,7 | 90 700 zł |
9. | Ford | 4,1 | 107 500 zł |
10. | Volvo | 3,2 | 193 000 zł |
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).