Wydatki na Wszystkich Świętych 2025. Znicze, wkłady i chryzantemy pod lupą

Co w tym roku kupujemy najczęściej przed 1 listopada: znicze, wkłady czy chryzantemy? Dane z paragonów pokazują, że w 2025 roku Polacy nieco ostrożniej podchodzą do zakupów związanych z Dniem Wszystkich Świętych. Eksperci z aplikacji PanParagon sprawdzili, jak zmieniła się sprzedaż tych produktów w sieciach handlowych w porównaniu z ubiegłym rokiem.
– PanParagon to popularna aplikacja do wyszukiwania promocji i przechowywania paragonów. Miesięcznie trafia do niej ok. 2 mln anonimowych dowodów zakupu, co stanowi wiarygodne źródło danych o realnych zwyczajach zakupowych Polaków. W okresie poprzedzającym 1 listopada przyjrzeliśmy się paragonowym trendom dla trzech najpopularniejszych w tym czasie kategorii: zniczy, wkładów i chryzantem – komentuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
Mniej zniczy i wkładów na paragonach
W 2025 r. sprzedaż produktów związanych z okresem Wszystkich Świętych utrzymała się na stabilnym poziomie, choć widać pewne przesunięcia między kategoriami. Znicze pojawiły się na 1,0 proc. wszystkich paragonów, co stanowi niewielki wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim (0,87 proc.), natomiast wkłady odnotowały spadek z 1,65 proc. do 1,33 proc. Chryzantemy wciąż stanowią niewielki segment zakupów, z udziałem na poziomie 0,15 proc., nieco wyższym niż rok wcześniej (0,13 proc.). Dane sugerują, że Polacy nie rezygnują ze zwyczaju odwiedzania cmentarzy, ale częściej ograniczają zakupy do symbolicznych ilości i szukają produktów w korzystniejszych cenach lub zamawiają przez internet.
Szczegóły zostały ujęte na grafice poniżej:

Ostrożniejsze decyzje zakupowe Polaków
Analiza danych pokazuje, że w 2025 roku ceny większości produktów związanych z dniem Wszystkich Świętych były niższe niż rok wcześniej. Mediana ceny zniczy spadła z 9,73 zł do 8,99 zł, a w przypadku wkładów utrzymała się na podobnym poziomie, z 5,19 zł do 5,49 zł. W przypadku chryzantem mediana ceny obniżyła się z 16,12 zł do 14,99 zł. Wzrost mediany w przypadku wkładów może sugerować, że w 2025 roku konsumenci częściej wybierali produkty droższe lub większe warianty wkładów, podczas gdy tańsze opcje były mniej kupowane lub mniej dostępne. W związku z tym, że ceny zniczy nieco spadły, to ich sprzedaż wzrosła względem wkładów, jako konsumenci nie chcieliśmy stosować półśrodków i mogliśmy sobie pozwolić na zakup zniczy, a nie tylko samych wkładów.
W sklepach pojawiają się liczne promocje, które mogły wpłynąć na niższe wartości w analizach. Jednocześnie konsumenci częściej sięgali po tańsze warianty produktów, biorąc pod uwagę szeroki zakres cen, w którym można kupić znicz już za 3,99 zł, ale też taki za 40 zł. Dane pokazują więc nie tyle spadek cen samych produktów, co raczej zmianę w zachowaniach zakupowych: Polacy chętniej szukają okazji i wybierają bardziej ekonomiczne rozwiązania.
Szczegóły zostały ujęte na grafice poniżej:

Ceny te w dużej mierze wynikają z licznych promocji, analiza cen regularnych oraz ofert z gazetek pokazuje, że konsumenci najczęściej korzystają z opcji rabatowych.
Wszystkich Świętych w cieniu oszczędności
Tegoroczne dane PanParagon pokazują, że Polacy podchodzą do zakupów związanych z dniem Wszystkich Świętych z większą rozwagą. Widać wyraźny wybór tańszych oraz promocyjnych produktów, co świadczy o ostrożniejszym planowaniu wydatków w obliczu rosnących kosztów życia. Konsumenci coraz częściej kupują wcześniej, korzystają z promocji i ograniczają zakupy do niezbędnych artykułów, co potwierdza utrwalający się trend świadomego i oszczędnego podejścia do konsumpcji, a także szukają tańszych opcji w internecie.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).









