Motoryzacja

Wycofane z produkcji samochody żyją drugim życiem na wtórnym rynku

Na rynku wtórnym wciąż żyje kilkadziesiąt modeli samochodów, których produkcja już dawno się zakończyła. Jednocześnie niektóre bestsellery ostatnich lat nie doczekały się nawet odpowiednich następców, inne zostały przekształcone w zupełnie inne nadwozia – typowo rodzinne minivany w pseudoterenowe SUV-y. Jednak wiele z nich już nie jest produkowanych ze względu na rygorystyczne przepisy dotyczące emisji.

W ciągu ostatnich kilku lat producenci samochodów wycofali wiele popularnych modeli. Dlatego dziś można je znaleźć jedynie na wtórnym rynku. Eksperci AAA AUTO przypominają najlepsze z nich i doradzają, o czym należy pamiętać przy ich wyborze.

Dobrym przykładem jest najlepiej prowadzący się minivan wszechczasów, czyli wielofunkcyjny samochód rodzinny, którego właściwości jezdne zadowolą nawet najbardziej zapalonych kierowców. „Produkcja Forda S-Max, a właściwie jego mniej sportowego brata Galaxy, zakończyła się w ubiegłym roku. Obecnie w naszych salonach samochodowych możemy znaleźć około 40 takich aut, wyprodukowanych od 2021 roku” – mówi Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Ceny samochodów używanych są znacznie korzystniejsze niż ceny aut nowych – Fordy S-Max, które zjechały z taśmy produkcyjnej jako ostatnie kosztują około 180 tys. zł. Na przykład w AAA AUTO trzyletni S-Max z najlepszym silnikiem 2.0 EcoBlue o mocy 110 kW, sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów i przebiegiem zaledwie 76 tys. km, kosztuje 120 tys. zł. Model starszy o rok z podobnym przebiegiem jest już tańszy o ponad 12 tys. zł.

Przy takich stosunkowo nowych samochodach nie ma jeszcze konieczności rozwiązywania jakichkolwiek problemów serwisowych, w przypadku starszych mogą one już wystąpić. Ośmioletni S-Max z przebiegiem 200 tys. km będzie kosztował około 47 tys. zł i będzie wymagał wymiany płynów eksploatacyjnych oraz paska rozrządu, ale dalej będzie służył bez żadnych problemów” – mówi Karolína Topolová, wyjaśniając najmocniejszą stronę tego modelu. „Mocnym argumentem przemawiającym za zakupem tego samochodu jest podwozie. Fantastycznie amortyzuje nierówności nie tracąc przy tym nic na swojej stabilności, żaden inny samochód tej klasy nie radzi sobie tak cicho, elegancko i bez wysiłku z nierównościami dróg. Za podobną cenę nie kupimy lepiej prowadzącego się samochodu” – dodaje Karolína Topolová. Obecnie zamiast Fordów S-Max i Galaxy można kupić jedynie Transity dowolnej wielkości lub model Tourneo, który w najmniejszym stopniu nie dorównuje parze S-Max i Galaxy.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku innych rodzinnych modeli MPV – np. Opla Zafiry, którego produkcja zakończyła się w 2019 roku. Ładne i rzadko używane egzemplarze z ostatniego roku produkcji oferowane są w sieci AAA AUTO za około 54 tys. zł. Skończyła się także produkcja popularnego Citroëna Grand C4 Spacetourer, a w 2022 roku, po 30 latach, zakończyła się historia pojazdów o dużej pojemności tej marki; krótszy brat Spacetourer został wycofany z produkcji w 2018 r. Najlepsze egzemplarze sprzedawane są za około 72 tys. zł.

Oczywiście znikają nie tylko rasowe minivany, ale w wielu przypadkach także SUV-y, które często je zastępowały, ze względu na wyśrubowane przepisy dotyczące emisji spalin. Na przykład w 2021 r. skończyła się produkcja Mitsubishi Outlandera; jego nowa generacja ma pojawić się w przyszłym roku, ale już tylko jako hybryda typu plug-in, a więc za zupełnie inne pieniądze, szacowane na około 180 tys. zł. A skoro już mówimy o marce Mitsubishi, pamiętajmy, że wycofano także wiele dużych pojazdów terenowych – na przykład Mitsubishi Pajero, ale także Nissan Patrol i Pathfinder, Hyundai Terracan, Land Rover Defender zamienił się w SUV, a także Kia Sorento. Prawdziwi „offroadowcy” muszą więc utrzymywać swoje stare maszyny, dopóki całkowicie się nie zepsują.

Zniknęło także wiele dużych kombi – przynajmniej na rynku europejskim: w 2018 roku Toyota Avensis, następnie w kwietniu 2022 roku Ford Mondeo, a w lipcu tego samego roku pojawił się Opel Insignia.

Znikają też małe samochody miejskie, których produkcja jest zbyt kosztowna dla producentów – tym razem nie ze względu na emisję spalin, ponieważ małe samochody nie mają z tym problemów, ale z powodu kosztownych technologii, których wprowadzenia wymaga europejskie ustawodawstwo. W tym roku na przykład Volkswagen Up! (od dawna stoją za nim jego rodzeństwo Seat Mii i Škoda Citigo), większy VW Polo, ale także Ford Fiesta czy Kia Rio. Obecny najtańszy nowy samochód, Mitsubishi Space Star, również zniknie w przyszłym roku.

I jest jeszcze jedno zjawisko w obecnym świecie motoryzacji. „Asortyment znacznie się zawęża, firmy samochodowe wycinają modele marginalne. Tak skończyły Kia Stinger, BMW 6 GT, czyli duży grand tourer, czy Mercedes CLS, C-Coupé i cabrio, E-coupé i cabrio, ale także Porsche Panamera Sport Turismo, czyli kombi. A także modele czysto sportowe, takie jak Audi TT czy R8, które zastąpią elektryczne supersporty, ale znowu za inne pieniądze” – mówi Karolína Topolová.

Lista nieistniejących samochodów jest znacznie dłuższa – ogromną liczbę znanych modeli z ostatnich lat można znaleźć wyłącznie w salonach używanych samochodów. Opłaca się jednak wybierać ostrożnie – albo ze względu na sprzedawcę, albo z technicznego punktu widzenia sam samochód. „W naszej sieci AAA AUTO robimy wszystko, aby Klient otrzymał profesjonalne doradztwo. Nie tylko skupujemy i importujemy samochody, które zostały szczegółowo sprawdzone, ale także umożliwiamy każdemu zainteresowanemu przy wyborze samochodu przywiezienie ze sobą własnego mechanika samochodowego. Nie mamy problemu nawet z umożliwieniem wizyty w autoryzowanym serwisie, gdzie można sprawdzić samochód przed zakupem” – podkreśla Topolová. W ramach obsługi klienta istnieje także możliwość wykupienia kilku poziomów ubezpieczenia od awarii mechanicznych Carlife. „Wszystko to sprawia, że kupując używany samochód, można doświadczyć niemal takiego samego poczucia bezpieczeństwa, jak przy zakupie nowego w salonie samochodowym” – podsumowuje Karolína Topolová

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Opublikowany przez
Jakub Białkowski

Najnowsze posty

Laïd Zerhouni zmierzy się z niepokonanym mistrzem z Belgii na gali KSW w Paryżu

Laïd Zerhouni (13-9 1NC, 4 KO, 8 Sub), pochodzący z Algierii i reprezentujący Francję zawodnik,…

1 godzinę temu

Zamek Topacz – zabytek z historią i nowoczesnym obliczem

Zamek Topacz, położony w malowniczej okolicy pod Wrocławiem, to miejsce, w którym przeszłość spotyka się…

1 godzinę temu

Jesienna edycja Festiwalu Roślin w Katowicach. 26-27 października 2024

Festiwal Roślin to raj dla wszystkich miłośników roślin i nie tylko! Nasi ogrodnicy przygotowali dla uczestników…

2 godziny temu

GZM z apelem o budowę dodatkowych torów kolejowych między Będzinem a Dąbrową Górniczą

Zgromadzenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zwróciło się z apelem do Ministra Infrastruktury o budowę dwóch dodatkowych torów…

5 godzin temu

Katowicka Velostrada między Brynowem i Giszowcem z drugą transzą wsparcia

Katowice otrzymały ponad 1,2 mln zł dotacji z budżetu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na prace budowlane na…

5 godzin temu

Dzieci o finansach. Co wiedzą, o czym rozmawiają i skąd czerpią wzorce?

Pożyczanie i oddawanie to nawyk, którego uczymy się już w dzieciństwie, ale może on zaprocentować…

7 godzin temu