Wsiadają i jadą! Kobiety podbijają PKM Katowice

Dzień Kobiet w PKM Katowice - fot. KAW
Prawie 50 osób – zarówno kobiet, jak i mężczyzn – zgłosiło się, by zostać kierowcą autobusu. To wynik po miesiącu od wznowienia kampanii promocyjnej „Dziewczyny za kierownice w PKM Katowice”. Kilkanaście osób już niedługo rozpocznie kurs na prawo jazdy kat. D. Od początku akcji udało się zatrudnić 40 nowych kierowców, a w tym aż 13 pań.
– Obecnie w PKM Katowice pracuje ponad 500 kierowców, a wśród nich jest 49 kobiet. Kiedyś było ich znacznie mniej – kilka, kilkanaście. Dlatego rozpoczęliśmy naszą akcję „Dziewczyny za kierownice w PKM Katowice”, aby przełamać stereotyp i pokazać kobietom, że ten zawód może być także dla nich doskonałym wyborem. Bardzo mnie cieszy, że nam się to udaje i coraz więcej pań pojawia się za kierownicami autobusów. Liczę na to, że w kolejnych miesiącach i latach będzie ich jeszcze więcej. Z okazji przypadającego właśnie Dnia Kobiet chciałbym wszystkim naszym paniom kierowczyniom złożyć najlepsze życzenia, aby praca u nas przynosiła im dużo satysfakcji i zadowolenia – podkreśla prezes PKM Katowice Roman Urbańczyk.
Z okazji Dnia Kobiet kierowcy PKM Katowice dali swoim koleżankom bardzo nietypowy kwiat – ułożyli go z autobusów! 19 pojazdów stworzyło koronę kwiatu z płatkami, łodygę i listki. Taki niecodzienny prezent wzbudza wiele uśmiechów na twarzach nie tylko pań.
Nowo zatrudnione kierowczynie bardzo chwalą sobie pracę
– PKM spełnia marzenia. (…) Dla mnie to wymarzona praca, ponieważ ja uwielbiam jeździć i nie ma znaczenia, czy jest to mały samochód, czy to jest autobus. (…) Wsiadam i jadę – to takie proste! – mówi pani Teresa. – Każda kobieta może sobie z tym poradzić, w każdym wieku. (…) Bo przecież to jest fantastyczna praca, nie trzeba nic ciężkiego dźwigać, męczyć się nad niczym, po prostu się wsiada i jedzie – dodaje.
Zawód kierowcy autobusu był dotychczas uważany za męski. Wiele osób myślało, że kobiety nie mogą go wykonywać, bo np. nie mają tak dużo siły. Natomiast obecnie nie jest ona już potrzebna, ponieważ nowoczesny tabor ułatwia prowadzenie. Autobusy są wyposażone np. w automatyczne skrzynie biegów czy wspomaganie kierownicy.
Warte podkreślenia jest to, że kierowca nie zajmuje się obsługą serwisową autobusu, co też jest częstą obawą. Personel techniczny po zjeździe autobusu do bazy sprawdza go, tankuje, myje, sprząta, dokonuje przeglądów i niezbędnych napraw, wymiany zużytych elementów. Kierowca otrzymuje pojazd idealnie przygotowany do jazdy. Przed wyruszeniem w trasę musi jeszcze sprawdzić m.in. czystość w autobusie, światła, lusterka – czyli te elementy, które powinno się sprawdzić przed jazdą także samochodem osobowym. Następnie włącza wyświetlacze i wyjeżdża.
– Ta praca nie jest w żaden sposób ciężka, nie jest fizyczna. Trzeba jeździć, uważać, przestrzegać przepisów, ale mi ta praca sprawia przyjemność i nie zamieniłabym jej na żadną inną – mówi pani Katarzyna.
– Na początku jest strach, bo to jest coś nowego, to jest coś, czego kobiety wcześniej nie robiły. Pojawiają się obawy, że to jest męski zawód, trzeba tankować, zmieniać koła, a tu się okazuje, że nie! Tylko się wchodzi, jeździ, wychodzi i na tym nasza rola się kończy – podsumowuje pani Marlena.
Kierowca to praca także dla kobiet
Panie kierowczynie czują się także docenione przez pasażerów. – Kiedy któryś raz z kolei pojawiam się na jakiejś linii, to są pasażerowie, którzy jeżdżą o stałych godzinach, i niektórzy podejdą do kierowcy, podziękują, życzą „miłego dnia”. To są bardzo fajne sytuacje – mówi pani Barbara.
Dla wielu kobiet bardzo ważny jest elastyczny grafik, który pozwala pogodzić pracę z innymi obowiązkami życia codziennego, np. opieką nad dziećmi. Dyspozytorzy zawsze starają się uwzględniać potrzeby każdego kierowcy, a duża liczba pracowników sprawia, że można pracować zgodnie z osobistymi preferencjami – np. niektórzy wolą mieć więcej nocnych zmian, a inni chcą pracować od rana.
– Jest nas coraz więcej. (…) Chcemy pokazać, także mężczyznom, że też umiemy jeździć, że jesteśmy opanowane, spokojne, i chcemy przełamać ten stereotyp, że kierowca to męski zawód – podsumowuje pani Grażyna.
Jak zostać kierowcą autobusu?
Głównym miejscem, gdzie można zdobyć informacje dotyczące pracy kierowcy, jest strona internetowa dziewczynyzakierownice.pl, która powstała na potrzeby kampanii. Oprócz wielu ciekawostek, przydatnych informacji czy filmów opisujących pracę kierowczyń znajduje się tam dokładny opis drogi rekrutacji – od wysłania zgłoszenia, poprzez kurs, aż po rozpoczęcie pracy. Za pośrednictwem strony można również wysłać CV, nawet jeśli nie przygotowało się wcześniej samodzielnie dokumentu. Wbudowany generator umożliwia wpisanie w odpowiednie pola wszystkich niezbędnych informacji, które trafią potem do działu kadr. Kolejny krok należy już do PKM Katowice – czyli analiza zgłoszenia i umówienie rozmowy kwalifikacyjnej.
Warto jeszcze raz podkreślić, że praca w PKM Katowice jest dla każdego – kobiet, mężczyzn, osób na początku drogi zawodowej, jak i takich, które chcą zmienić swoje dotychczasowe zajęcie i poszukują bardziej elastycznej pracy. Dziewczyny za kierownice w PKM Katowice
Opracowanie: Katowicka Agencja Wydawnicza
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).