Wciąż zmniejsza się oferta aut na wtórnym rynku – raport Barometr AAA AUTO
W maju nadal utrzymywał się trend spadkowy liczby ofert sprzedaży samochodów używanych na wtórnym rynku. Od kwietnia br. liczba ofert zmniejszyła się z 252 760 do 249 942 samochodów, tj. o 2 818 aut. Dane pochodzą z miesięcznego raportu Barometr AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych. Wraz ze spadkiem liczby ofert, zmniejszyły się mediany przebiegu – o 5 tys. km oraz wieku aut używanych – o 1 rok. Natomiast mediana cen w maju br. była wyższa o 5 tys. zł niż w maju 2023 r. i wyniosła 34 900 zł.
„Mimo malejącej liczby ofert, zauważamy większy napływ młodych samochodów do obrotu, które wpływają na wzrost mediany cen, ale jednocześnie dają także nadzieję na pozytywne zmiany na rynku w kontekście odmłodzenia floty samochodów na polskich drogach. Już teraz mediana wieku używanych aut oferowanych na rynku wtórnym spadła do 11 lat oraz zmniejszył się ich przebieg“ – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Najpopularniejszym modelem oferowanym na sprzedaż na rynku wtórnym w maju 2024 r. był Opel Astra – 7 060 ofert, na drugim miejscu znalazło się Audi A4 – 5 461 ofert, a na trzecim Volkswagen Golf – 5 167 ofert. Największa liczba ofert dotyczyła samochodów z silnikami diesla – 116 918 aut, a na drugim miejscu z silinikami benzynowymi – 109 099 aut.
- Mediana cen samochodów używanych w maju 2024 r: 34 900 PLN
- Mediana przebiegu w maju 2024 r: 175 496 km
- Mediana wieku w maju 2024 r: 11,1 lat
Najwięcej ofert sprzedaży samochodów używanych w maju 2024 r. pojawiło się w województwie mazowieckim – 47 622 oferty, a najmniej w województwie opolskim – 4 060 ofert. Najdroższe samochody oferowano w województwie mazowieckim (mediana ceny: 41 999 zł), a najtańsze w województwie lubelskim (27 300 zł).
Liczba ofert sprzedaży samochodów na wtórnym rynku w poszczególnych województwach wraz z medianą cen, przebiegu i wieku, w maju 2024 r:
Województwo | Liczba ofert 05.2024 | Mediana cen (PLN) | Mediana przebiegu (km) | Mediana wieku (lat) |
Mazowieckie | 47 622 | 41 999 | 166 000 | 10,1 |
Śląskie | 30 093 | 36 500 | 160 012 | 11,1 |
Wielkopolskie | 29 662 | 35 900 | 165 798 | 11,1 |
Małopolskie | 20 565 | 35 590 | 172 000 | 11,1 |
Dolnośląskie | 18 170 | 29 500 | 186 111 | 13,1 |
Łódzkie | 14 833 | 31 900 | 179 000 | 12,1 |
Pomorskie | 14 779 | 35 000 | 183 110 | 12,1 |
Kujawsko-pomorskie | 10 928 | 28 000 | 189 000 | 13,1 |
Lubelskie | 10 031 | 27 300 | 204 763 | 14,1 |
Świętokrzyskie | 9 340 | 30 900 | 197 000 | 13,1 |
Podkarpackie | 9 287 | 31 900 | 179 000 | 12,1 |
Zachodniopomorskie | 8 137 | 29 500 | 192 000 | 13,1 |
Warmińsko-mazurskie | 6 444 | 28 500 | 196 371 | 13,1 |
Lubuskie | 6 222 | 31 900 | 186 900 | 12,1 |
Podlaskie | 5 361 | 34 800 | 185 000 | 12,1 |
Opolskie | 4 060 | 31 900 | 188 000 | 12,1 |
niezidentyfikowane | 4 408 | 53 379 | 109 041 | 5,1 |
Ogółem | 249 942 | 34 900 | 175 496 | 11,1 |
Oferty sprzedaży najczęściej prezentowały samochody z silnikami diesla – 116 918, przed autami z silnikami benzynowymi – 109 099. W następnej kolejności znalazły się auta napędzane LPG (14 310), hybrydowe (7 217), elektryczne (2 327), CNG (65), E85 (4), wodorowe (2).
10 modeli aut używanych najczęściej ogłaszanych do sprzedaży na wtórnym rynku w Polsce w maju 2024 r:
Model | Liczba ofert 05.2024 | Mediana cen (PLN) | Mediana przebiegu (km) | Mediana wieku (lat) |
Opel Astra | 7 060 | 22 900 | 186 253 | 13,1 |
Audi A4 | 5 461 | 28 900 | 240 000 | 16,1 |
Volkswagen Golf | 5 167 | 24 000 | 199 000 | 14,1 |
BMW 3 | 4 986 | 29 000 | 226 802 | 15,1 |
Ford Focus | 4 603 | 23 800 | 189 000 | 12,1 |
Volkswagen Passat | 4 598 | 31 550 | 233 362 | 12,6 |
Skoda Octavia | 4 085 | 38 000 | 193 000 | 9,1 |
BMW 5 | 3 734 | 48 619 | 240 000 | 13,1 |
Audi A6 | 3 367 | 48 900 | 240 513 | 13,1 |
Audi A3 | 3 192 | 24 800 | 217 000 | 16,1 |
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).