Wakacje przez cały rok? Tak zaczynają podróżować Polacy

Małgorzata Jakuta - Compensa
Rozpoczęły się letnie wakacje. Choć tradycyjnie kojarzą się z urlopem, rośnie liczba Polaków, którzy decydują się na wypoczynek poza szczytem wyjazdów – wynika z badania wykonanego na zlecenie towarzystwa ubezpieczeniowego Compensa. Aż 83% ankietowanych deklaruje, że stara się unikać wyjazdów w lipcu i sierpniu, a co trzeci z nich robi to regularnie. Najważniejszym czynnikiem wpływającym na wybór miejsca wypoczynku pozostaje cena – im niższa, tym lepsza. Wskazuje ją 57% osób. Coraz większe znaczenie mają również bezpieczeństwo oraz jakość wypoczynku.
Podróżowanie poza sezonem przestało być niszową strategią unikania tłumów – staje się nowym standardem w planowaniu urlopów, szczególnie wśród osób młodszych i starszych. Co trzeci przedstawiciel generacji Z regularnie wybiera urlop poza miesiącami letnimi, podobnie jak osoby po 55. roku życia. Te grupy mają największą elastyczność w planowaniu czasu. Inaczej wygląda sytuacja trzydziestolatków i czterdziestolatków z dziećmi w wieku szkolnym – są oni ograniczeni kalendarzem edukacyjnym, choć już 60% z nich marzy o wakacjach poza letnimi miesiącami
Bałtyk i egzotyczne destynacje
Jesteśmy przy tym coraz bardziej ciekawi świata i podróżujemy coraz dalej. Mimo że najpopularniejszym miejscem na urlop nadal pozostaje Polska (wybiera ją 46,5% ankietowanych), już 14% stawia na egzotykę i odległe destynacje takie jak Karaiby, Afryka czy Azja Południowo-Wschodnia. Do tych miejsc chętnie wyjeżdżamy w miesiącach innych niż lipiec i sierpień. Pozostali podróżują do popularnych destynacji zagranicznych (28%) lub zwiedzają europejskie miasta (11%).
Mimo że podróżujemy coraz dalej i coraz odważniej, liczymy pieniądze. Dla 57% wyjeżdżających na urlop głównym kryterium wyboru jest cena. Dodatkowo dla połowy badanych ważne jest, by przy okazji skorzystać z atrakcyjnej promocji. Letni urlop ma być nie tylko tani, ale także oferować różnorodne zajęcia. Na ciekawą lokalizację o wysokim standardzie, która zapewnia dostęp do licznych atrakcji, wskazuje 44% badanych. Dla co trzeciej osoby wyjeżdżającej na urlop kluczowe jest poczucie bezpieczeństwa. Jest ono szczególnie istotne dla tych, którzy planują wypoczynek poza Polską. Ponad połowa z nich nie wyobraża sobie spędzenia urlopu w kraju, w którym mogliby poczuć się zagrożeni.

Recepta na bezpieczny urlop
Najważniejszym elementem bezpiecznego urlopu poza Polską jest dobry i sprawdzony hotel – wskazało go 48% ankietowanych. Tuż za nim uplasował się łatwy dostęp do pomocy w razie choroby lub wypadku (36% wskazań) oraz posiadanie dobrego ubezpieczenia turystycznego (35%). 62% ankietowanych deklaruje, że zabiera ze sobą na zagraniczny wyjazd polisę podróżną. Kolejne 20% robi to od czasu do czasu, a do podróżowania po świecie bez ubezpieczenia przyznaje się 17% badanych.
– Ubezpieczenie turystyczne to zaledwie ułamek kosztu całego wyjazdu, a może uchronić przed wieloma problemami. Dlatego, przygotowując się do wyjazdu na urlop poza Polską, warto zadbać nie tylko o bilety czy hotel, ale także o odpowiednią polisę. Jest ona gwarantem spokojnego wypoczynku bez konieczności martwienia się, co zrobić w przypadku i niespodziewanej choroby lub nieszczęśliwego wypadku – mówi Małgorzata Jakuta, menedżerka zespołu ubezpieczeń turystycznych w Compensie.
Inspiracje na urlop: rodzina, internet i… AI
Co trzeci ankietowany wskazał, że do wakacyjnych podróży inspirują go opinie i rozmowy ze znajomymi lub rodziną, 23% kieruje się trendami w mediach społecznościowych. 21% szuka inspiracji w internecie – na blogach i portalach turystycznych, a 13% w katalogach biur podróży. Co ciekawe, już 3% respondentów przyznaje, że konsultowało wybór miejsca na wakacje ze sztuczną inteligencją.

Badanie „Wakacje Polaków 2025 – między bezpieczeństwem a przygodą” zostało zrealizowane w dniach 18-23 czerwca 2025 roku na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów w wieku powyżej 18 lat, którzy deklarują podróżowanie co najmniej raz w roku. Badanie przeprowadziła SW Research Agencja Badania Rynku i Opinii metodą CAWI.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz