Używane auto za przeciętne wynagrodzenie
Mediana ceny samochodu na rynku wtórnym jest 4 razy wyższa niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w III kwartale 2024 roku
Główny Urząd Statystyczny podał najnowsze wyliczenia dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w Polsce w III kwartale 2024 r., które wyniosło 8 161,62 zł brutto i wzrosło o 13,4 proc. rok do roku. Z analizy AAA AUTO wynika, że w III kwartale 2024 r., w przedziale 8 000 – 8 200 zł brutto, można było wybierać spośród 1 405 ofert sprzedaży aut na rynku samochodów używanych.
Przeciętne wynagrodzenie wzrosło, ale ceny aut na rynku wtórnym spadły w porównaniu do ubiegłego roku. Potwierdzają to dane pochodzące z miesięcznego raportu Barometr AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, według których w październiku 2024 r. w Polsce mediana ceny samochodu używanego wyniosła 32 900 zł i była niższa niż w tym samym okresie 2023 r. – wówczas wynosiła 33 500 zł.
Wśród 1 405 ofert aut używanych w III kwartale br. można było kupić za przeciętne wynagrodzenie brutto samochód Rover 216, którego mediana ceny wynosiła 8 150 zł, a mediana wieku 29 lat. Natomiast przebieg tego kompaktowego auta, które było produkowane w angielskiej fabryce w Longbridge, wynosił nieco ponad 154 tys. km. Najwięcej jednak ofert w przedziale 8 000 – 8 200 zł brutto na rynku samochodów używanych dotyczyło modelu Renault Modus – 859 ofert. Mediana ceny miejskiego minivana wynosiła w III kwartale br. równo 8 000 zł., mediana przebiegu 176 403 km, a mediana wieku 18 lat.
„Zakup auta używanego, którego mediana wieku wynosi kilkanaście lat i więcej, jest obarczony sporym ryzykiem pod względem technicznym i prawnym. Stare pojazdy mogą mieć wiele usterek, począwszy od estetycznych, a skończywszy na tych najdroższych, dotyczących silnika. Auto 16-letnie to nie samochód, a skarbonka. W przypadku starszych używanych samochodów, zwłaszcza tych z importu, mamy najczęściej do czynienia z manipulowaniem ich historią, chodzi przede wszystkim o cofanie licznika, fałszowanie roku produkcji, ukrywanie zalania i poważnych wypadków. Starsze pojazdy zawsze będą sprawiać spory problem w razie konieczności ich sprzedaży bądź reklamacji, ponieważ w praktyce na reklamację sprowadzonego z zagranicy starego samochodu nie ma żadnych szans. Stare samochody stanowią też zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nie posiadają nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, takich jak asystent przedkolizyjny, system awaryjnego hamowania czy czujnik pasa ruchu. Pojazdy w wieku ponad 16 lat zwykle spełniają normę emisji EURO 4, ale przecież wkrótce wchodzi w życie norma EURO 7, mają więc bardzo negatywny wpływ na środowisko” – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Samochody używane należy kupować tam, gdzie oferowana jest gwarancja zwrotu pieniędzy w przypadku odkrycia dodatkowego problemu w historii samochodu, którego nie ujawniła nawet najbardziej szczegółowa kontrola. Jest to oczywiście możliwe przede wszystkim u tych sprzedawców, którzy kupują samochody na własność, a nie tylko funkcjonują jako pośrednicy. A zwłaszcza u tych, którzy specjalizują się w samochodach z krajowym rodowodem, co zapewnia dostęp do najlepszych informacji o pojazdach.
Najczęściej oferowane samochody do sprzedaży na wtórnym rynku w Polsce w III kwartale 2024 roku, w cenie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia:
Model | Liczba ofert w III kwartale 2024 | Mediana ceny (zł) | Mediana przebiegu (km) | Mediana wieku (lat) |
Lancia Phedra | 29 | 8 200 | 257 552 | 19 |
Lada 2108 | 15 | 8 158 | 66 333 | 30 |
Rover 216 | 5 | 8 150 | 154 333 | 29 |
Chrysler Voyager | 174 | 8 017 | 266 333 | 20 |
Moskwicz 403 | 1 | 8 000 | 87 000 | 62 |
Acura NSX | 2 | 8 000 | 123 456 | 2 |
Renault Modus | 859 | 8 000 | 176 403 | 18 |
Opel Tigra | 320 | 7 998 | 177 000 | 19 |
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).