Używane auta w Polsce: najczęściej sprzedawane mają 6 lat

Średni wiek samochodów osobowych w Polsce przekracza 15 lat, jednak na rynku wtórnym najczęściej kupowane są auta w wieku 6 lat. W 2025 roku sprzedano ich w Polsce 167 767, co czyni je najpopularniejszym segmentem wiekowym w sprzedaży używanych pojazdów.
Najwięcej sprzedawanych aut w wieku 6 lat wyprodukowano w 2019 roku. Średnia cena takich samochodów wynosi 79 767 zł, a średni przebieg to 119 596 km. W tym segmencie najczęściej wybierana jest Skoda Octavia, której średnia cena na rynku wtórnym wynosi 53 704 zł. Kolejne miejsca zajmują auta w wieku 8 i 7 lat.
Zmiany w strukturze wiekowej zarejestrowanych samochodów są zauważalne. Chociaż wciąż dużo pojazdów ma ponad 20 lat, rośnie popularność młodszych aut, w tym tych prawie nowych, mających do trzech lat. W październiku 2025 roku sprzedano w Polsce 29 890 takich pojazdów, o 1 376 więcej niż miesiąc wcześniej – informuje Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora sieci AAA AUTO.
Najczęściej sprzedawane samochody według rocznika w 2025 roku w Polsce przedstawiają się następująco: auta 6-letnie (2019) – 167 767 sztuk, średnia cena 79 767 zł, przebieg 119 596 km; 8-letnie (2017) – 166 336 sztuk, cena 61 191 zł, przebieg 149 163 km; 7-letnie (2018) – 162 267 sztuk, cena 70 241 zł, przebieg 133 800 km. Kolejne miejsca zajmują samochody 9-, 10- i 14-letnie, a najstarsze w zestawieniu – 16-letnie – sprzedano w liczbie 144 291, przy średniej cenie 18 247 zł i przebiegu 221 621 km.
Wśród 6-latków najchętniej wybierane modele to Skoda Octavia, Toyota Corolla, Opel Astra, Ford Focus, Hyundai Tucson, VW Passat, VW Golf, Skoda Superb, Nissan Qashqai oraz Dacia Duster. Najtańsza w tym zestawieniu jest Opel Astra – 42 547 zł, a najdroższa Skoda Superb – 79 823 zł. Średnie przebiegi wahają się od około 99 915 km do 163 956 km.
Ranking przedziałów wiekowych samochodów najczęściej sprzedawanych na rynku wtórnym w 2025 roku:
| Rok produkcji | Liczba sprzedanych aut | Średnia cena (zł) | Średni przebieg (km) | Średni wiek (lat) |
| 2019 | 167 767 | 79 767 | 119 596 | 6 |
| 2017 | 166 336 | 61 191 | 149 163 | 8 |
| 2018 | 162 267 | 70 241 | 133 800 | 7 |
| 2016 | 162 210 | 52 682 | 163 447 | 9 |
| 2015 | 159 215 | 45 857 | 175 995 | 10 |
| 2011 | 152 399 | 25 493 | 215 085 | 14 |
| 2014 | 150 451 | 39 499 | 187 444 | 11 |
| 2012 | 146 787 | 29 955 | 205 505 | 13 |
| 2010 | 144 595 | 22 215 | 219 500 | 15 |
| 2009 | 144 291 | 18 247 | 221 621 | 16 |
Najczęściej sprzedawane samochody w wieku 6 lat na wtórnym rynku w Polsce w 2025 roku:
| Model | Liczba sprzedanych aut | Średnia cena (zł) | Średni przebieg (km) | Średni wiek (lat) |
| Skoda Octavia | 3 760 | 53 704 | 163 956 | 6 |
| Toyota Corolla | 3 483 | 67 879 | 117 318 | 6 |
| Opel Astra | 2 935 | 42 547 | 126 322 | 6 |
| Ford Focus | 2 644 | 50 366 | 139 194 | 6 |
| Hyundai Tucson | 2 604 | 76 703 | 101 909 | 6 |
| VW Passat | 2 395 | 72 116 | 152 652 | 6 |
| VW Golf | 2 201 | 59 616 | 127 537 | 6 |
| Skoda Superb | 2 181 | 79 823 | 157 365 | 6 |
| Nissan Qashqai | 2 036 | 68 152 | 103 930 | 6 |
| Dacia Duster | 1 994 | 48 849 | 99 915 | 6 |
Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że średni wiek samochodów w krajach Unii Europejskiej wynosił 12,5 lat w 2023 roku. Najmłodsze samochody jeżdżą w Luksemburgu (8 lat), a najstarsze w Grecji (17,5 lat), Czechach (16,2 lat), Rumunii (15,4 lat) oraz w Polsce (15,1 lat).
Dane ACEA wskazują, że średni wiek samochodów w UE wynosił 12,5 lat w 2023 roku. Najmłodsze pojazdy notowano w Luksemburgu (8 lat), a najstarsze w Grecji (17,5 lat), Czechach (16,2), Rumunii (15,4) oraz Polsce (15,1).
Analiza pokazuje, że mimo starzejącego się parku samochodowego w Polsce, segment młodszych aut na rynku wtórnym dynamicznie rośnie i przyciąga coraz większą liczbę kupujących. Rosnąca popularność 6-letnich samochodów odzwierciedla zmianę preferencji i zwiększoną dostępność pojazdów w dobrym stanie technicznym w tym przedziale wiekowym.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).










Dodaj komentarz