Umowa na przebudowę torowiska na alei Korfantego w Katowicach

fot Tramwaje Śląskie S.A.
Spółka Tramwaje Śląskie S.A. podpisała 4 września 2025 roku umowę na modernizację torowiska tramwajowego i sieci trakcyjnej wzdłuż al. Korfantego w Katowicach. Inwestycja obejmuje odcinek od Pętli Słonecznej do Placu Alfreda i realizowana będzie w formule „zaprojektuj i wybuduj” przez firmę Silesia Invest Sp. z o.o. Szmitka Kamiński Sp. k. z Gliwic. Wartość projektu wynosi 26 615 963,56 zł netto (32 737 635,18 zł brutto). Prace są częścią szerszego projektu „Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – Etap I”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Funduszu Spójności i Programu FEnIKS 2021-2027.
Zakres inwestycji i jej znaczenie
Modernizacja torowiska wzdłuż al. Korfantego jest jedną z dwóch ostatnich dużych inwestycji tramwajowych w Katowicach. Drugą jest modernizacja torów na ulicach 1 Maja i Obrońców Westerplatte. Jak tłumaczy Bolesław Knapik, Prezes Zarządu Tramwaje Śląskie S.A., stan torowiska wymagał gruntownych napraw ze względu na bezpieczeństwo i komfort pasażerów. W 2023 roku pogotowia torowe i sieciowe spółki interweniowały 296 razy na tym odcinku, poświęcając na naprawy 667 roboczogodzin.
Wyłoniony w przetargu wykonawca – Silesia Invest Sp. z o.o. Szmitka Kamiński Sp. k. z Gliwic – posiada doświadczenie w realizacji dużych projektów infrastrukturalnych, zarówno dla Tramwajów Śląskich, jak i innych podmiotów. Czas realizacji prac przewidziano na 27 miesięcy.
Prace modernizacyjne
Zakres inwestycji obejmuje przebudowę 3800 metrów torowiska. Planowane prace obejmują m.in.:
- przebudowę Pętli Słonecznej,
- modernizację istniejących peronów,
- budowę nowego peronu przy Lasku Alfreda, obok Ośrodka Sportowego „Kolejarz Katowice”,
- dobudowę drugiego toru wzdłuż Lasku Alfreda,
- przebudowę sieci trakcyjnej wraz z wymianą konstrukcji wsporczych.
Prace realizowane w formule „zaprojektuj i wybuduj” rozpoczną się od opracowania dokumentacji projektowej, która powinna powstać w ciągu 12 miesięcy. Jak podkreśla Jarosław Szmitka, Prezes Zarządu Silesia Invest Sp. z o.o., firma dysponuje odpowiednim doświadczeniem, które zapewni sprawny przebieg inwestycji.
Szerszy kontekst projektu FEnIKS
Projekt „Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – Etap I” obejmuje 12 zadań infrastrukturalnych realizowanych w różnych miastach Metropolii. Jak wyjaśnia Marcin Michalik, Wiceprezes Zarządu Tramwaje Śląskie S.A., środki z Programu FEnIKS pozwoliły również na zakup 30 nowych tramwajów niskopodłogowych. Pierwsze dostawy zaplanowano na IV kwartał 2026 roku, co ma wzmocnić komfort i bezpieczeństwo podróży pasażerów w całej Metropolii.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz