6 października w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach podpisano umowy na dofinansowanie budowy tzw. tramwaju na południe oraz powiązanego z nim węzła przesiadkowego w Kostuchnie. Środki w wysokości ponad 287,7 mln zł pochodzą z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021–2027 w ramach działania FENX.03.01 Transport miejski.
Projekt obejmuje dwa główne zadania: budowę nowej linii tramwajowej oraz realizację węzła przesiadkowego Kostuchna. Umowy podpisali przedstawiciele miasta Katowice, Tramwajów Śląskich S.A. i Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Prezydent Marcin Krupa podkreślił, że inwestycja ma kluczowe znaczenie dla południowych dzielnic miasta. Dzięki niej mieszkańcy uzyskają realną alternatywę wobec samochodu. Całkowity koszt obu zadań przekracza 486 mln zł, z czego ponad połowa zostanie pokryta z funduszy europejskich.
Nowa linia tramwajowa rozpocznie się przy Centrum Przesiadkowym Brynów, otwartym w 2020 roku, i zakończy na węźle Kostuchna przy ulicy Bażantów, pomiędzy ulicami Radockiego i Gołębią. W ramach inwestycji powstanie pętla autobusowa z dwoma stacjami ładowania dla autobusów elektrycznych, parking Park&Ride na ponad 120 miejsc oraz dwa zadaszone parkingi Bike&Ride dla około 90 rowerów.
Projekt obejmuje również budowę układu drogowego obsługującego obiekt. Powstaną nowe drogi dojazdowe, zatoki autobusowe, ciągi pieszo-rowerowe i przejazdy rowerowe. Teren zostanie zagospodarowany zielenią i elementami małej architektury. Koszt realizacji tego etapu wynosi 87,8 mln zł, z czego 51,9 mln zł pochodzi z unijnego dofinansowania.
Na trasie tramwaju zaplanowano sześć przystanków, z których trzy umożliwią przesiadkę autobus-tramwaj w systemie „drzwi w drzwi”. Szacowany czas przejazdu z Kostuchny do katowickiego Rynku wyniesie około 20–24 minut w godzinach szczytu. Wzdłuż linii powstanie droga rowerowa, a przy przystankach staną parkingi dla rowerów.
Po uzyskaniu pozytywnej decyzji Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, inwestycję poprowadzą Katowickie Inwestycje S.A. Zaktualizowano wcześniejszą koncepcję projektu, dostosowując ją do obecnych warunków formalnych i środowiskowych.
W sierpniu 2023 roku Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową, a Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę organizacji ekologicznych, potwierdzając, że trasa nie przebiega przez rezerwat w Ochojcu i nie zagraża przyrodzie.
Na początku 2025 roku złożono wniosek o decyzję ZRID wraz z raportem oddziaływania na środowisko i inwentaryzacją przyrodniczą. Równolegle Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) prowadzi postępowanie administracyjne w ramach ponownej oceny środowiskowej.
Planowany początek budowy ma nastąpić w październiku 2026 roku, a zakończenie prac przewidziano na rok 2029.
Prezes Tramwajów Śląskich, Bolesław Knapik, zapowiedział, że projekt tramwaju na południe jest jednym z priorytetów w nowej perspektywie unijnej. W ramach programu FEnIKS spółka sfinansuje także zakup 30 nowych, niskopodłogowych tramwajów, które mają poprawić komfort podróży w całej metropolii.
Tramwaje Śląskie podpisały ponadto umowy na budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu z dzielnicy Dańdówka do Ronda Papieskiego oraz na realizację 12 innych zadań infrastrukturalnych w Będzinie, Bytomiu, Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Katowicach, Rudzie Śląskiej i Sosnowcu.
W Katowicach przewidziano m.in. przebudowę torowiska w ulicach 1 Maja i Obrońców Westerplatte oraz modernizację torowiska i sieci trakcyjnej wzdłuż alei Korfantego, od pętli Słonecznej do Placu Alfreda.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Jan Szyszko, zaznaczył, że inwestycja będzie miała bezpośredni wpływ na jakość podróży w regionie. Dzięki niej zwiększy się częstotliwość kursowania tramwajów, poprawi się standard torowisk i powstanie nowoczesny węzeł Kostuchna, łączący południe Katowic z centrum.
Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Joanna Lech, dodała, że projekty realizowane w ramach Funduszy Europejskich wspierają rozwój ekologicznego transportu miejskiego i spójności regionu.
Łączna wartość czterech projektów Tramwajów Śląskich przekracza 1,3 mld zł, a suma przyznanego dofinansowania z Unii Europejskiej wynosi ponad 735 mln zł.
Tramwaj na południe Katowic ma stać się jednym z filarów nowego systemu transportowego miasta. Połączenie Brynowa z Kostuchną skróci czas przejazdu, odciąży ulice i zwiększy dostępność komunikacji zbiorowej dla mieszkańców Podlesia, Piotrowic i Kostuchny.
Inwestycja wpisuje się w szerszy plan modernizacji sieci tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, który zakłada równoczesny rozwój infrastruktury, taboru i węzłów przesiadkowych. Dzięki unijnemu wsparciu i konsekwentnej realizacji założeń Katowice przygotowują się do nowego etapu rozwoju transportu publicznego w regionie.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Katowicki TBS uruchamia od 8 do 28 października dodatkowy nabór na dwa wolne mieszkania w…
Flota ORLEN Petrobaltic systematycznie się powiększa. Tym razem dołączył do niej bezzałogowy pojazd Drix H-8,…
18 października Silesia City Center w Katowicach obchodzi swoje 20-lecie. Z tej okazji zaplanowano całodniowe…
Rządowy program preferencyjnych kredytów dla rolników może stać się jednym z kluczowych impulsów modernizacyjnych w…
W piątek w Szczecinie odbyła się kolejna odsłona akcji „Kilometry na Pomoc”, organizowanej przez zondacrypto…
Śląsk zyskał nową atrakcję, która łączy naukę, nowoczesne technologie i świetną zabawę – interaktywna wystawa…