Testy akumulatorów samochodów elektrycznych – tylko 1,5% poniżej 80% SoH

Jedynie 25 samochodów elektrycznych i 18 hybryd typu plug-in spośród 2 020 przetestowanych przez AAA AUTO pojazdów, miało wskaźnik stanu akumulatora poniżej 80 proc. Okazuje się, że akumulatory pojazdów elektrycznych są w znacznie lepszej kondycji niż powszechnie zakładano. AURES Holdings, do której należy AAA AUTO, jest jedyną firmą, która dysponuje taką bazą wyników – jej eksperci przez 19 miesięcy przetestowali łącznie 1 672 samochody elektryczne (BEV) oraz 315 hybryd plug-in (PHEV).
„Dzięki dokładnym pomiarom stanu zużycia baterii (State of Health, SoH) przy użyciu specjalistycznej diagnostyki austriackiej marki Aviloo możemy bez obaw oferować klientom, zainteresowanym używanym pojazdem elektrycznym, nawet starsze pojazdy z większym przebiegiem. Producenci często gwarantują żywotność baterii do ośmiu lat i 160 000 przejechanych kilometrów, podczas których faktyczny poziom zużycia akumulatora nie powinien spaść poniżej 70 proc. W AAA AUTO ustaliliśmy własny próg bezpiecznego zakupu pojazdu z akumulatorem na poziomie co najmniej 80 proc. SoH, a zdecydowana większość oferowanych samochodów z łatwością spełnia ten wymóg. Ponad 2 000 przetestowanych pojazdów miało średni przebieg 63 300 kilometrów i SoH na poziomie 92,6 proc., co jest doskonałym wynikiem. Największy przebieg miał samochód elektryczny z 375 000 kilometrów, którego SoH wynosiło 87,5 procent. W przypadku hybryd plug-in był to samochód z przebiegiem 221 000 kilometrów i stanem baterii na poziomie 82,4 procent” – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Kwestia gwarancji na samochody elektryczne, a tym samym na ich akumulatory, jest dość złożona, ponieważ producenci często uzależniają ją od od regularnych przeglądów w autoryzowanych serwisach oraz spełnienia dodatkowych warunków. „Gwarancję fabryczną uwzględniamy w opisie samochodu tylko wtedy, gdy jesteśmy w stanie ją zweryfikować u producenta. W przeciwnym razie oferujemy specjalny program gwarancyjny Carlife e-Deluxe, dostosowany do samochodów elektrycznych” – wyjaśnia Karolína Topolová.
Pomiary przy użyciu systemu Aviloo rozpoczęto w AAA AUTO w styczniu 2023 r. Pierwsze tysiąc pojazdów przetestowano w ciągu 19 miesięcy, jednak wraz ze wzrostem liczby samochodów elektrycznych w ofercie, kolejne tysiąc udało się przetestować w mniej niż połowę tego czasu – zaledwie 8 miesięcy. „Pojazdy ze wskaźnikiem zużycia akumulatora poniżej 80 proc. są rzadkością – 25 takich przypadków stanowiło zaledwie 1,5 proc. wszystkich testowanych BEV, natomiast 18 hybryd plug-in z SoH poniżej 80 proc. to 5,7 proc. testowanych PHEV. Nie odrzucamy jednak takich samochodów od razu, jeśli dany pojazd jest w doskonałym stanie technicznym i możemy zaoferować go w atrakcyjnej cenie, jesteśmy gotowi go odkupić. Są to jednak wyjątki, ponieważ obecnie, spośród około 220 aut typu BEV znajdujących się w ofercie, tylko jeden samochód ma SoH na poziomie 79 proc., natomiast pozostałe przekraczają próg 80 proc.” – wyjaśnia Karolína Topolová. Tylko dwa oferowane BEV miały SoH poniżej 60 proc., a wśród PHEV było trzy i w takich sytuacjach skup nie wchodzi w grę.
„Absolutnym rekordzistą pod względem najniższego SoH był samochód elektryczny o kondycji baterii 25 proc., mimo że miał przebieg tylko 72 000 kilometrów. W przypadku hybryd plug-in było to 50 proc. przy przebiegu 116 000 kilometrów. Pokazuje to, że dla żywotności baterii nie liczy się wyłącznie liczba przejechanych kilometrów, ale także sposób jej użytkowania, ładowania oraz unikanie rozładowywania do zera” – wyjaśnia Karolína Topolová. Dowodem na to są ciekawe przypadki napotkane w AAA AUTO – niektóre hybrydy plug-in z przebiegiem ponad 100 000 kilometrów miały stan SoH bliski 100 proc. „Z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością były to pojazdy, które użytkownicy wykorzystywali wyłącznie jako klasyczne auta spalinowe, bez podłączania do ładowania. Taki scenariusz często dotyczy samochodów służbowych, gdzie kierowcy nie korzystają z funkcji ładowania zewnętrznego, co sprawia, że bateria praktycznie nie ulega degradacji. Dzięki systemowi Aviloo odkryliśmy również rozbieżność między licznikiem kilometrów wyświetlanym na desce rozdzielczej a przebiegiem zarejestrowanym w jednostkach sterujących samochodu. Wykryliśmy również kilka akumulatorów niskiej jakości. Oczywiście odrzuciliśmy takie pojazdy“ – dodaje Karolína Topolová.
Ustalenia AURES Holdings dotyczące niezawodności samochodów elektrycznych pokrywają się z wynikami ostatnich badań brytyjskiego Ministerstwa Transportu, które analizowało dane techniczne pochodzące z pomocy drogowej i stacji kontroli pojazdów dla 264 milionów pojazdów w latach 2005–2022. Stwierdzono, że samochody elektryczne mają znacznie niższe ryzyko awarii w porównaniu do aut spalinowych. „Naukowcy ocenili prawdopodobieństwo awarii na każde 1,6 km (jedną milę brytyjską) dziennie. W przypadku samochodów benzynowych wskaźnik ten wynosił 8,4 proc., dla diesli 6,4 proc., a dla pojazdów elektrycznych zaledwie 2,5 proc.” – podsumowuje Karolína Topolová, dodając, że wyniki te pokazują, iż samochody elektryczne są w pełni konkurencyjną alternatywą dla pojazdów spalinowych na rynku.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).