Tanieją młode auta używane

Kupujący samochody używane mają coraz większy wybór wśród aut młodych w wieku do trzech lat. O ile na rynku wtórnym we wrześniu br. sprzedano mniej samochodów niż przed rokiem, to segment aut niemal nowych wzrósł i jednocześnie stał się bardziej atrakcyjny dla kupujących, ponieważ spadła średnia cena.
Z danych AAA AUTO wynika, że we wrześniu br. sprzedano na polskim rynku wtórnym 285 898 samochodów, a średnia cena sprzedanego pojazdu wyniosła 46 019 zł. W tej grupie pojazdów było 28 514 aut niemal nowych, w wieku do trzech lat. Dla porównania, we wrześniu 2024 roku, takich samochodów sprzedano 27 760, czyli mniej o 754 auta. Obecnie, wraz ze wzrostem liczby sprzedanych samochodów, spadła ich średnia cena o 2 944 zł. O ile rok temu kupujący płacili za samochód w wieku do trzech lat średnio 151 595 zł, to we wrześniu br. płacono 148 651 zł. Dane pochodzą z raportu Barometr AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych.
Wysokie ceny nowych samochodów i rosnące koszty życia powodują, że dla coraz większej liczby kierowców samochody używane stają się alternatywą dla zakupu nowego auta. Za taką opcją zapewnienia sobie mobilności przemawia wiele czynników. Pod względem komfortu użytkowania różnica między nowymi a prawie nowymi używanymi samochodami jest niewielka. Większość z nich jest jeszcze na gwarancji producenta, ich zużycie jest niezauważalne, a cena znacznie korzystniejsza.
„Niektóre roczne czy dwuletnie egzemplarze na rynku wtórnym są tańsze o 30–40 proc. w porównaniu z cenami aut nowych. W przypadku dużych sprzedawców aut używanych z bogatą ofertą, alternatywa dla nowego samochodu ma jeszcze dwie istotne zalety, tj. brak konieczności oczekiwania na samochody i możliwość dokonania wyboru nie tylko spośród kilku modeli jednej marki, ale także spośród modeli wielu innych producentów, w dodatku cały proces może zająć zaledwie kilka godzin” – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Mimo, że na całym rynku wtórnym skrócił się czas oczekiwania na kupca z 42 dni w sierpniu br. do 40 dni we wrześniu, to w przypadku aut niemal nowych sytuacja jest odwrotna. Sprzedający samochody w wieku do trzech lat muszą czekać na kupujących średnio 59 dni, co oznacza wzrost o 12 dni w porównaniu do września 2024 roku (47 dni). Natomiast średni przebieg obniżył się do 43 698 km, czyli o 1 223 km.
Najcześciej oferowane do sprzedaży samochody w wieku do trzech lat na rynku wtórnym we wrześniu 2025 roku:
| Volvo XC60 | 921 | 166 737 | 70 272 | 3 | 57 |
| Toyota Corolla | 811 | 94 841 | 28 651 | 2 | 54 |
| Toyota Yaris | 760 | 74 650 | 25 090 | 3 | 40 |
| Audi A6 | 613 | 168 905 | 71 479 | 3 | 61 |
| BMW 5 | 602 | 186 918 | 71 091 | 3 | 59 |
| BMW 3 | 601 | 156 806 | 59 512 | 3 | 67 |
| Toyota C-HR | 594 | 116 598 | 26 730 | 2 | 55 |
| Kia Sportage | 518 | 113 211 | 31 734 | 2 | 49 |
| Hyundai Tucson | 513 | 116 711 | 32 515 | 2 | 44 |
| BMW X3 | 491 | 179 647 | 61 696 | 3 | 52 |
Im młodsze auto, tym mniej pieniędzy trzeba wydać na jego utrzymanie po zakupie. To zasada, którą rozumie coraz więcej potencjalnych nabywców używanych samochodów. Z tego też powodu rośnie wielkość zakupów na raty samochodów używanych, ponieważ bardziej opłaca się wziąć kredyt na auto, które potencjalnie ma przed sobą okres dłuższej eksploatacji bez napraw, niż oszczędzać na zakupie taniego auta u schyłku jego żywotności. Może ono bardzo szybko zamienić się w „skarbonkę” ze względu na ryzyko częstych i kosztownych napraw.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).










Dodaj komentarz