Strefa Płatnego Parkowania “wypchnie” auta na darmowe parkingi w Bogucicach i Koszutce?
Temat parkowania, zwłaszcza w obszarze intensywnej działalności kulturalnej i eventowej, jest niezwykle istotny dla przyjezdnych, mieszkańców oraz organizatorów imprez. Strefy kultury, takie jak Miedzynarodowe Centrum Kongresowe, Spodek czy Muzeum Śląskie, przyciągają tłumy odwiedzających, co stwarza problem z zaparkowaniem pojazdu w bliskiej okolicy tych obiektów.
Od 1 grudnia wchodzi w życie system płatnego parkowania w Strefie Kultury. Opłaty za postój obowiązują od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 17:00. To rozwiązanie budzi spore zaniepokojenie i pytania – czy wpłynie negatywnie na przyjezdnych? Czy parkowanie w okolicy wydarzeń kulturalnych stanie się utrudnione? Przede wszystkim, czy taka polityka dotknie tych, którzy chcą odwiedzić znane miejsca kulturalne, jak Miedzynarodowe Centrum Kongresowe czy Spodek?
Wprowadzenie płatnego parkowania w tym rejonie miasta było podyktowane przede wszystkim problemem z parkowaniem. W weekendy, gdy odbywają się imprezy kulturalne i sportowe, parkingi w Strefie Kultury są zapełnione do granic możliwości. Z tego powodu kierowcy parkują na sąsiednich ulicach, często w sposób utrudniający ruch.
Czy wprowadzenie płatnego parkowania rozwiązało ten problem? Zdania są podzielone. Z jednej strony, opłaty za postój z pewnością zniechęciły część kierowców do przyjeżdżania samochodem do Strefy Kultury. Z drugiej strony, problem z parkowaniem w weekendy nadal występuje.
Jak wytłumaczyć przyjezdnym, że miejsca parkingowe na Koszutce i Bogucicach są ograniczone? Wskazuje się, że działania podobne do tych realizowanych w innych dużych miastach mogą być rozwiązaniem, tj. stworzenie wyznaczonych miejsc parkingowych wyłącznie dla mieszkańców posiadających Karty Parkingowe Mieszkańca oraz wzmożona kontrola tego reżimu.
Jednakże, to jak reagują kierowcy na wprowadzone opłaty ma swoje konsekwencje – zjawisko “wypychania” aut na darmowe ulice w sąsiednich dzielnicach może prowadzić do sytuacji, w której brakować będzie miejsca dla miejscowych.
Choć w sąsiednich okolicach możliwe jest parkowanie za darmo, to coraz częstsze parkowanie na bezpłatnych ulicach zaczyna być problemem. To nie tylko niewygodne dla mieszkańców, ale także przyczynia się do narastającego chaosu komunikacyjnego i utrudnia dostęp do miejsc kultury.
Jednym z efektów wprowadzenia płatnego parkowania jest zjawisko “wypychania” aut z miejsc płatnych na darmowe poza strefą. Kierowcy, którzy nie chcą płacić za postój, parkują na sąsiednich ulicach, w tym na osiedlu Wajdy, ulicy Ścigały i ulicy Nadgorników w dzielnicy Bogucice. W efekcie, mieszkańcy tych ulic mają coraz większy problem z parkowaniem.
Deficyt miejsc parkingowych, coraz gęstsza zabudowa, wzrost liczby pojazdów – to wyzwania, które stawiają pytanie o przyszłość parkowania w miastach. Konieczność znalezienia kompromisowych rozwiązań, które uwzględnią potrzeby zarówno mieszkańców, jak i odwiedzających, staje się coraz bardziej palącym problemem.
Strefy kultury, takie jak MCK czy Spodek, przyciągają tłumy odwiedzających każdego dnia, stąd konieczność znalezienia równowagi między dostępnością miejsc parkingowych dla przyjezdnych, a zapewnieniem mieszkańcom bezproblemowego parkowania w ich dzielnicach. Ważne jest, aby proponowane rozwiązania nie tylko uwzględniały potrzeby odwiedzających, ale również starały się minimalizować uciążliwości związane z parkowaniem dla mieszkańców, tworząc bardziej zrównoważone, funkcjonalne i przyjazne środowisko dla wszystkich użytkowników.
Od 1 grudnia 2023 r. zmienią się zasady parkowania w Katowicach
1 grudnia br. Katowice wprowadzą zmiany w polityce parkowania, które mają na celu ułatwienie mieszkańcom znalezienia miejsc parkingowych w centrum miasta. Głównymi zmianami są utworzenie dwóch stref parkowania oraz wprowadzenie korzystnych abonamentów dla mieszkańców.
Strefa A, oznaczona kolorem niebieskim, obejmie obszar ścisłego centrum miasta, podczas gdy Strefa B, z oznaczeniem zielonym, zostanie zlokalizowana na jego obrzeżach. Te obszary staną się strefami płatnego parkowania, mając na celu ograniczenie napływu pojazdów spoza miasta do centralnych rejonów Katowic.
Elektronicznie będzie można składać wnioski o wyrobienie Parkingowej Karty Mieszkańca oraz Parkingowej Karty Przedsiębiorcy od 2 listopada. W celu poparcia tych zmian 23 z 25 radnych Rady Miasta Katowice zagłosowało za zmianami w polityce parkingowej.
Nowy system opiera się na preferencyjnych rozwiązaniach dla mieszkańców Katowic. Osoby zamieszkujące strefy płatnego parkowania (Strefę A i Strefę B) mogą nabyć „Parkingową Kartę Mieszkańca” za symboliczną opłatę. Kwartalna opłata za tę kartę jest niższa niż jednodniowe parkowanie w Strefie A dla osób spoza Katowic.
Opłaty abonamentowe będzie można opłacać miesięcznie, kwartalnie lub półrocznie. Stawki abonamentów w Strefie B wynoszą 10 zł miesięcznie lub 25 zł kwartalnie, a w Strefie A 20 zł miesięcznie lub 50 zł kwartalnie.
Karta Mieszkańca dla Strefy A umożliwi parkowanie w całej Strefie A oraz Strefie B, podczas gdy Karta dla Strefy B będzie uprawniać do parkowania w całej Strefie B.
Dla osób mieszkających poza tymi strefami przygotowano preferencyjne abonamenty. Miesięczne abonamenty wynoszą 300 zł w Strefie A i 200 zł w Strefie B, podczas gdy osoby spoza Katowic płacą ponad 1200 zł w Strefie A i blisko 700 zł w Strefie B za codzienne 8-godzinne parkowanie.
Warto zaznaczyć, że opisane zmiany nie obowiązują na terenach prywatnych, wspólnot mieszkaniowych ani spółdzielni, które mogą prowadzić własną politykę parkingową.
Miejsca parkingowe tylko dla posiadaczy Parkingowej Karty Mieszkańca
Na ulicach Katowic częściej zobaczyć będzie można znak zakazu B35 „zakaz postoju”, z umieszczoną pod nim tabliczką ze stosowną informacją: nie dotyczy określonej części drogi wyłącznie pojazdów posiadaczy Parkingowej Karty Mieszkańca. – Oznacza to, że uprawnieni do postoju w tym miejscu będą wyłącznie mieszkańcy posiadający Parkingową Kartę Mieszkańca. W związku z dostosowaniem oznakowania do obowiązujących przepisów część miejsc parkingowych zlokalizowanych w centrum Katowic trzeba było zlikwidować. Ustawienie tych znaków ma pomóc w znalezieniu wolnych miejsc postojowych dla pojazdów mieszkańcom strefy – wyjaśnia Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu.
Preferencyjne rozwiązanie zostało także opracowane dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie strefy płatnego parkowania. Będą oni mogli wykupić Parkingową Kartę Przedsiębiorcy, której koszt to 700 zł miesięcznie. Droższe będzie natomiast wykupienie zastrzeżonego miejsca parkingowego, czyli tak zwanej koperty.
Opłaty w Strefie Płatnego Parkowania dla osób nieposiadających abonamentów lub Parkingowej Karty Mieszkańca
Zmiany dotyczyć będą także wysokości opłaty za parkowanie – dla osób nieposiadających abonamentu bądź parkingowej karty mieszkańca. Zgodnie z nowymi zasadami będzie to wyglądało następująco:
Strefa A (niebieska) – w ścisłym centrum Katowic
- Opłaty od poniedziałku do soboty (z wyjątkiem sobót stanowiących dni wolne od pracy)
- Godziny obowiązywania opłat – od 7.00 do 17.00
- Stawki:
- 3 zł – za postój do 30 minut
- 6 zł – za postój powyżej 30 minut do 1 godziny
- 7,20 zł – za drugą rozpoczętą godzinę postoju
- 8,40 zł – za trzecią rozpoczętą godzinę postoju
- 6,00 zł – za każdą następną rozpoczętą godzinę postoju
Strefa B (zielona) – obrzeża centrum Katowic
- Opłaty od poniedziałku do piątku
- Godziny obowiązywania opłat – od 7.00 do 17.00
- Stawki:
- 2 zł – za postój do 30 minut
- 4 zł – za postój powyżej 30 minut do 1 godziny
- 4,80 zł – za drugą rozpoczętą godzinę postoju
- 5,60 zł – za trzecią rozpoczętą godzinę postoju
- 4,00 zł – za każdą następną rozpoczętą godzinę postoju
Kontrole po nowemu
W momencie, kiedy kierowca zacznie postój, musi niezwłocznie dokonać płatności za parking. Można to zrobić za pomocą płatności mobilnych (Anypark, skyCash-mobiParking, mPay, moBiLET, ePARK, Flowbird) lub w parkomacie (płatność gotówką, kartą płatniczą lub blikiem). Informacja o dokonanej płatności pojawi się w systemie. Oznacza to, że kierowca nie musi pozostawiać za szybą żadnego potwierdzenia dokonania płatności.
Co ważne – jeśli kierowca nie opłaci postoju, nie znajdzie za szybą pojazdu kwitu zawiadamiającego o opłacie. Każdy kierowca musi samodzielnie sprawdzić w systemie czy na pojazd została nałożona opłata dodatkowa. W tym celu będzie należało skorzystać ze strony internetowejspp.katowice.eui wpisać numer rejestracyjny. Po Katowicach będą jeździły dwa pojazdy do automatycznej kontroli parkowania.
–Na dachu takiego pojazdu jest zamontowany specjalny boks, który automatycznie będzie sczytywał numer rejestracyjny samochodu i sprawdzał w systemie, czy dany kierowca zapłacił za postój w parkomacie poprzez płatność mobilną lub posiada abonament– opisuje Roman Buła naczelnik wydziału budynków i dróg Urzędu Miasta Katowice. –Działanie systemu polega na co najmniej dwóch przejazdach samochodem e-kontroli na danej ulicy w krótkim odstępie czasu i odczycie numeru rejestracyjnego zaparkowanego pojazdu. Ostateczna weryfikacja wprowadzenia opłaty za postój następuje po drugim przejeździe samochodu, dzięki czemu każdy kierowca ma czas na opłacenie parkowania– dodaje. Natomiast w obszarach, w których e-kontrola może być utrudniona – będą pojawiać się kontrolerzy.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).