Startuje druga edycja kulinarnego konkursu Katowice na talerzu

Na laureatów pierwszej edycji konkursu czekały statuetki, certyfikaty oraz nagrody fot. KAW
Druga edycja konkursu Katowice na talerzu właśnie ruszyła. Do 15 listopada restauracje, kawiarnie i inne lokale gastronomiczne z Katowic mogą zgłaszać swój udział w wydarzeniu, które ma na celu promocję lokalnej sceny kulinarnej. Organizatorem jest miasto Katowice we współpracy z restauratorem Tomaszem Czypionką.
Cel konkursu Katowice na talerzu
Celem konkursu jest promocja lokalnej gastronomii oraz pokazanie różnorodności smaków, jakie oferują katowickie lokale. W projekcie mogą uczestniczyć restauracje, piekarnie, kawiarnie, lodziarnie rzemieślnicze oraz inne punkty gastronomiczne z Katowic, niezależnie od typu serwowanej kuchni.
Jak podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic, przedsięwzięcie ma zachęcić mieszkańców do odkrywania nowych smaków i docenienia pracy lokalnych kucharzy. W ubiegłym roku w konkursie wzięło udział 47 lokali, a zainteresowanie przerosło oczekiwania organizatorów. – Konkurs pokazał dużą różnorodność katowickiej gastronomii. Udział wzięły zarówno restauracje, jak i piekarnie czy lodziarnie rzemieślnicze – zaznacza prezydent.
Zasady zgłoszeń i kategorie konkursowe
Udział w konkursie jest bezpłatny, a zgłoszenia przyjmowane są poprzez formularz dostępny na stronie www.katowicenatalerzu.eu. Każdy lokal może zgłosić po jednym daniu lub produkcie w każdej z czterech kategorii: przystawka, danie główne, deser, wyrób rzemieślniczy.
Jak wyjaśnia Tomasz Czypionka, inicjator przedsięwzięcia, projekt ma pokazać Katowice jako miasto, które łączy wiele tradycji kulinarnych. – Chcemy, by konkurs był okazją do prezentacji bogactwa smaków – od kuchni polskiej po orientalną. To także sposób na wyróżnienie restauratorów, którzy tworzą wyjątkowe potrawy – mówi.

Etapy i ocena konkursu
Zgłoszone potrawy będą oceniane dwutorowo: przez internautów w głosowaniu online oraz przez niezależną kapitułę złożoną z praktyków branży gastronomicznej.
Proces ocen rozpocznie się pod koniec listopada i potrwa do lutego 2026 roku. W grudniu prace jury zostaną zawieszone ze względu na okres świąteczny i wzmożoną działalność restauracji. Wyniki głosowania mieszkańców oraz decyzje kapituły zostaną połączone i posłużą do przygotowania Przewodnika Kulinarnego Katowice na talerzu 2026. Publikacja w formie drukowanej zostanie zaprezentowana podczas gali finałowej w marcu 2026 roku, kiedy też wręczone zostaną nagrody i statuetki dla najlepszych uczestników.
Sukces pierwszej edycji
Pierwsza edycja Katowice na talerzu odbyła się w 2024 roku i cieszyła się dużym zainteresowaniem mieszkańców. Jury oraz internauci wyłonili zwycięzców w czterech kategoriach.
W głosowaniu internautów nagrodzono:
- w kategorii przystawka – restaurację PLACEK – miejsce bez pszenicy i cukru za żurek kasztanowo-ryżowy,
- w kategorii danie główne – restaurację Alahamora za bajgiel Hagriwald,
- w kategorii deser – restaurację Pod Drewnianym Bocianem za włoski deser Tiramisu,
- w kategorii wyrób rzemieślniczy – ponownie restaurację PLACEK za chleb gryczany.
Z kolei kapituła konkursu przyznała nagrody m.in. restauracji Kyoto Sushi za kreatywność w pracy z owocami morza oraz U Kelnerów za gicz cielęcą i pralinę cytrynową. Wyróżnienie za wyrób rzemieślniczy otrzymała Lokal Bakery za chleb na zakwasie z czarnuszką.
Katowice na talerzu 2026 – kulinarna mapa miasta
Nowa edycja konkursu ma szansę stać się jednym z ważniejszych wydarzeń kulinarnych w regionie. Organizatorzy podkreślają, że każda kolejna odsłona buduje rozpoznawalność Katowic jako miasta o bogatej i różnorodnej ofercie gastronomicznej. Przewodnik Katowice na talerzu 2026 ma zebrać najlepsze lokale i potrawy, stanowiąc praktyczny przewodnik dla mieszkańców i turystów poszukujących sprawdzonych miejsc.
Zgłoszenia do konkursu potrwają do 15 listopada 2025 roku, a efekty rywalizacji będzie można poznać już na początku wiosny 2026.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).










Dodaj komentarz