Sprzedaż aut używanych spada, ale dostawcze i pick-upy biją rekordy

Sprzedaż używanych samochodów w Polsce spada, ale segment dostawczaków, aut wieloosobowych i pick-upów notuje wyraźny wzrost. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku nad Wisłą sprzedano 2 244 152 samochody używane, czyli o 3,3 proc. mniej niż w ubiegłym roku. W tym samym czasie sprzedaż dużych aut transportowych wzrosła aż o 11,7 proc., osiągając poziom 130 812 pojazdów. Za popularnością stoją przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy szukają oszczędności, a także klienci prywatni przekształcający auta w kampery.
Firmy kierują się rachunkiem ekonomicznym
Według danych przygotowanych przez AURES Holdings, właściciela sieci AAA AUTO i Mototechna, znaczący wzrost tego segmentu jest efektem zmiany podejścia w biznesie. Coraz więcej firm decyduje się na zakup pojazdów z rynku wtórnego zamiast nowych. Powód jest prosty – koszty.
- Inflacja cen nowych aut, wahania w sprzedaży oraz niepewność gospodarcza zwiększają presję na optymalizację.
- Używane lub prawie nowe pojazdy są dostępne szybciej i w zdecydowanie niższych cenach.
- Floty samochodowe prywatnych firm łatwiej uzupełniać autami używanymi, które mają znacznie wolniejszą utratę wartości.
Jak podkreśla Karolína Topolová, dyrektor generalna AURES Holdings, jeszcze kilka lat temu korzystanie z dużych pojazdów używanych przez firmy było stosunkowo rzadkie. Pandemia, wojna w Ukrainie i rosnące ceny nowych modeli zmieniły jednak te przyzwyczajenia.
Pojazdy używane tańsze i trwalsze
Średnia cena dużego auta dostawczego czy wieloosobowego na rynku wtórnym wynosi obecnie 46 604 zł. Samochody te mają zazwyczaj około 10 lat i przebieg nieco ponad 200 tys. km. Choć licznik pokazuje więcej niż w przypadku aut osobowych, różnica wynosi średnio 40–45 tys. km.
Zdaniem ekspertów to naturalne, ponieważ pojazdy te są projektowane na dłuższe przebiegi i większą eksploatację. Dzięki temu można je kupić taniej, a jednocześnie wciąż cieszyć się pełną funkcjonalnością. Firmy flotowe zwracają też uwagę na możliwość zakupu aut w bogatszej wersji wyposażenia za niższą cenę niż w przypadku modelu nowego.
Citroën Berlingo liderem rynku
Najpopularniejszym modelem w segmencie jest Citroën Berlingo, który sprzedaje się równie dobrze w wersji dostawczej, jak i rodzinnej. Na rynku wtórnym średnio kosztuje 23 727 zł, ma 11 lat i przebieg poniżej 200 tys. km.
Dla porównania cena nowej wersji dostawczej startuje od 69 900 zł, a wersji elektrycznej w wariancie rodzinnym od 179 449 zł. W przypadku najbogatszych konfiguracji ceny mogą być jeszcze znacznie wyższe, co wyjaśnia popularność używanych egzemplarzy.
Najczęściej wybierane modele w Polsce
Dane pokazują, że polscy klienci stawiają na określone marki i modele.
Najczęściej sprzedawane auta wieloosobowe, dostawcze i pick-upy na polskim rynku w 2025 roku:
Rynek używanych pick-upów i trend na kampery
W segmencie pick-upów wyraźnie widać rosnące zainteresowanie modelami takimi jak VW Amarok, Toyota Hilux czy Ford Ranger. Modele te znajdują nabywców zarówno w sektorze prywatnym, jak i biznesowym.
Jednocześnie coraz więcej kupujących decyduje się na przeróbkę takich aut na kampery. Popularność podróży „na własnych zasadach” sprawia, że właściciele dostawczaków inwestują w przebudowę wnętrza. Wymaga to jednak spełnienia określonych wymogów:
- zaplanowania układu kabiny,
- wykonania izolacji,
- montażu instalacji elektrycznej, wodnej i gazowej,
- zapewnienia wentylacji oraz ogrzewania.
Po zakończeniu przebudowy konieczna jest zmiana wpisu w dowodzie rejestracyjnym i wykonanie wymaganych przeglądów instalacji.
Stabilizacja cen i większa dostępność
Dane z sieci AAA AUTO wskazują, że w samym 2025 roku sprzedano już 4 200 pojazdów tego typu, co stanowi wzrost o 18,3 proc. rok do roku. Atutem rynku wtórnego pozostaje natychmiastowa dostępność aut oraz szeroki wybór modeli.
W praktyce oznacza to, że zarówno małe firmy rodzinne, jak i duże przedsiębiorstwa transportowe mają łatwy dostęp do pojazdów, które sprawdzają się w codziennej działalności i są przy tym znacznie tańsze od nowych odpowiedników.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz