Sprzedaż używanych samochodów w Polsce spada, ale segment dostawczaków, aut wieloosobowych i pick-upów notuje wyraźny wzrost. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku nad Wisłą sprzedano 2 244 152 samochody używane, czyli o 3,3 proc. mniej niż w ubiegłym roku. W tym samym czasie sprzedaż dużych aut transportowych wzrosła aż o 11,7 proc., osiągając poziom 130 812 pojazdów. Za popularnością stoją przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy szukają oszczędności, a także klienci prywatni przekształcający auta w kampery.
Według danych przygotowanych przez AURES Holdings, właściciela sieci AAA AUTO i Mototechna, znaczący wzrost tego segmentu jest efektem zmiany podejścia w biznesie. Coraz więcej firm decyduje się na zakup pojazdów z rynku wtórnego zamiast nowych. Powód jest prosty – koszty.
Jak podkreśla Karolína Topolová, dyrektor generalna AURES Holdings, jeszcze kilka lat temu korzystanie z dużych pojazdów używanych przez firmy było stosunkowo rzadkie. Pandemia, wojna w Ukrainie i rosnące ceny nowych modeli zmieniły jednak te przyzwyczajenia.
Średnia cena dużego auta dostawczego czy wieloosobowego na rynku wtórnym wynosi obecnie 46 604 zł. Samochody te mają zazwyczaj około 10 lat i przebieg nieco ponad 200 tys. km. Choć licznik pokazuje więcej niż w przypadku aut osobowych, różnica wynosi średnio 40–45 tys. km.
Zdaniem ekspertów to naturalne, ponieważ pojazdy te są projektowane na dłuższe przebiegi i większą eksploatację. Dzięki temu można je kupić taniej, a jednocześnie wciąż cieszyć się pełną funkcjonalnością. Firmy flotowe zwracają też uwagę na możliwość zakupu aut w bogatszej wersji wyposażenia za niższą cenę niż w przypadku modelu nowego.
Najpopularniejszym modelem w segmencie jest Citroën Berlingo, który sprzedaje się równie dobrze w wersji dostawczej, jak i rodzinnej. Na rynku wtórnym średnio kosztuje 23 727 zł, ma 11 lat i przebieg poniżej 200 tys. km.
Dla porównania cena nowej wersji dostawczej startuje od 69 900 zł, a wersji elektrycznej w wariancie rodzinnym od 179 449 zł. W przypadku najbogatszych konfiguracji ceny mogą być jeszcze znacznie wyższe, co wyjaśnia popularność używanych egzemplarzy.
Dane pokazują, że polscy klienci stawiają na określone marki i modele.
Najczęściej sprzedawane auta wieloosobowe, dostawcze i pick-upy na polskim rynku w 2025 roku:
| Samochody dostawcze | Samochody wieloosobowe | Pick-upy | |
| 1. | Renault Master | Renault Scenic | Citroen Berlingo |
| 2. | Fiat Ducato | Citroen Berlingo | VW Caddy |
| 3. | Iveco Daily | VW Transporter | Peugeot Partner |
| 4. | Renault Trafic | Renault Trafic | Ford Ranger |
| 5. | VW Transporter | VW Multivan | Fiat Doblo |
| 6. | Mercedes Sprinter | VW Caddy | Renault Kangoo |
| 7. | Opel Vivaro | Opel Vivaro | Nissan Navara |
| 8. | Ford Transit | VW Caravelle | Opel Combo |
| 9. | Peugeot Boxer | Renault Grand Scenic | VW Amarok |
| 10. | Citroen Jumper | Peugeot Partner | Toyota Hilux |
W segmencie pick-upów wyraźnie widać rosnące zainteresowanie modelami takimi jak VW Amarok, Toyota Hilux czy Ford Ranger. Modele te znajdują nabywców zarówno w sektorze prywatnym, jak i biznesowym.
Jednocześnie coraz więcej kupujących decyduje się na przeróbkę takich aut na kampery. Popularność podróży „na własnych zasadach” sprawia, że właściciele dostawczaków inwestują w przebudowę wnętrza. Wymaga to jednak spełnienia określonych wymogów:
Po zakończeniu przebudowy konieczna jest zmiana wpisu w dowodzie rejestracyjnym i wykonanie wymaganych przeglądów instalacji.
Dane z sieci AAA AUTO wskazują, że w samym 2025 roku sprzedano już 4 200 pojazdów tego typu, co stanowi wzrost o 18,3 proc. rok do roku. Atutem rynku wtórnego pozostaje natychmiastowa dostępność aut oraz szeroki wybór modeli.
W praktyce oznacza to, że zarówno małe firmy rodzinne, jak i duże przedsiębiorstwa transportowe mają łatwy dostęp do pojazdów, które sprawdzają się w codziennej działalności i są przy tym znacznie tańsze od nowych odpowiedników.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Magnesy, choć często niedoceniane, stały się fundamentalnym elementem współczesnej technologii. Ich obecność w codziennym życiu…
Decyzja o zakupie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu — to również…
W Katowicach rozpoczęła się kolejna seria prac drogowych, które obejmą kilka lokalizacji w różnych częściach…
Współpraca między Superbet a Reprezentacją Polski Socca została oficjalnie ogłoszona, a kadra przygotowująca się do…
Superscore, nowoczesna aplikacja sportowa dla fanów piłki nożnej, została Sponsorem Głównym Reprezentacji Polski w prestiżowym…
Pierwsze przymrozki mogą pojawić się już w najbliższych dniach, dlatego Katowice wprowadziły pełną gotowość służb…
Zobacz komentarze
Czy van czy pickup - jeśli używane kupować to tylko z ekspertyza z autotesto. Wtedy kazde bedzie pewne