Samochody niemal nowe zyskują na popularności. Volvo XC60 liderem sprzedaży na rynku wtórnym

W pierwszym półroczu 2025 roku kierowcy w Polsce kupili niemal 12 tysięcy samochodów używanych w wieku do trzech lat, które znalazły się w gronie najczęściej wybieranych pojazdów niemal nowych. Volvo XC60 zostało liderem tego segmentu, natomiast na rynku aut fabrycznie nowych najwięcej rejestracji zanotowała Toyota Corolla. Wzrost zainteresowania autami z drugiej ręki wynika przede wszystkim z rosnących cen pojazdów prosto z salonu oraz większej świadomości kosztów ich szybkiej utraty wartości.
Wzrost sprzedaży nowych aut, ale zainteresowanie niemal nowymi rośnie szybciej
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w pierwszej połowie 2025 roku zarejestrowano w Polsce 285 282 nowe samochody. To o ponad 3 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Równocześnie na rynku wtórnym sprzedano 11 737 samochodów niemal nowych, czyli mających nie więcej niż trzy lata. Ten segment systematycznie zyskuje na znaczeniu – nie tylko wśród klientów indywidualnych, ale również wśród firm i menedżerów wyższego szczebla.
Ceny mają tu kluczowe znaczenie. Średnia cena nowego samochodu przekracza obecnie 190 tys. zł, natomiast pojazdy z rynku wtórnego w czerwcu kosztowały średnio 46 196 zł. Samochody w wieku do trzech lat kosztowały średnio 126 000 zł, czyli były aż o 34 proc. tańsze od ich fabrycznie nowych odpowiedników.
Volvo XC60 i auta premium zyskują na znaczeniu
Wśród aut niemal nowych największą popularnością cieszyło się Volvo XC60, które trafiło do 1 801 nabywców. Średnia cena tego modelu wyniosła 171 529 zł, a średni przebieg – ponad 62 000 kilometrów. Na drugim miejscu uplasowała się Toyota Corolla z wynikiem 1 673 sprzedanych egzemplarzy, natomiast trzecie miejsce zajęła Toyota Yaris (1 354 sztuki).
Rosnące zainteresowanie markami klasy premium, takimi jak Audi A6, BMW Serii 3 czy Mercedes GLC, to jeden z wyraźnych trendów pierwszego półrocza. Klienci coraz częściej wybierają te auta, ponieważ oferują one wyższy komfort jazdy, lepsze wyposażenie i często są w bardzo dobrym stanie technicznym.
Najczęściej sprzedawane modele niemal nowe (do 3 lat) w pierwszym półroczu 2025:
- Volvo XC60 – 1 801 sprzedanych sztuk, średnia cena: 171 529 zł, przebieg: 62 196 km
- Toyota Corolla – 1 673 szt., 95 644 zł, 26 257 km
- Toyota Yaris – 1 354 szt., 75 836 zł, 22 751 km
- Toyota C-HR – 1 193 szt., 114 646 zł, 24 036 km
- Audi A6 – 1 177 szt., 177 775 zł, 61 602 km
- Toyota RAV4 – 1 173 szt., 147 033 zł, 59 753 km
- BMW Serii 3 – 1 137 szt., 160 258 zł, 51 038 km
- Mercedes GLC – 1 129 szt., 199 290 zł, 54 315 km
- Hyundai Tucson – 1 100 szt., 119 320 zł, 30 149 km
Nowe auta wciąż popularne – Toyota dominuje
Choć segment aut niemal nowych dynamicznie się rozwija, samochody prosto z salonu nadal cieszą się dużym zainteresowaniem. W pierwszej połowie 2025 roku najczęściej rejestrowanym modelem była Toyota Corolla, która znalazła 11 375 nabywców.
Na kolejnych pozycjach uplasowały się:
- Skoda Octavia – 9 579 sztuk
- Toyota C-HR – 7 811 sztuk
- KIA Sportage – 6 847 sztuk
- Toyota Yaris Cross – 6 125 sztuk
- Toyota Yaris – 5 501 sztuk
- Hyundai Tucson – 5 341 sztuk
- Volvo XC60 – 5 206 sztuk
- Volkswagen T-Roc – 4 554 sztuk
- Dacia Duster – 4 380 sztuk
Ekonomia i racjonalność coraz ważniejsze dla kierowców
Eksperci wskazują, że coraz więcej kierowców przy zakupie samochodu kieruje się nie tylko ceną początkową, ale również całkowitym kosztem posiadania pojazdu. Kluczowe znaczenie mają utrata wartości, koszty serwisu, dostępność części i możliwość dalszej odsprzedaży.
Jak wyjaśnia Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora sieci AAA AUTO:
„Za rosnącą popularnością samochodów niemal nowych przemawiają względy ekonomiczne. Pojazdy fabrycznie nowe tracą na wartości już w momencie opuszczenia salonu – w ciągu pierwszego roku może to być nawet 30–40 proc. Auta prawie nowe mają już ten spadek wartości za sobą, co oznacza, że kupujący mogą nabyć pojazd wysokiej jakości za znacznie korzystniejszą cenę.”
Zwraca również uwagę na fakt, że wiele z tych pojazdów pochodzi z flot leasingowych lub pełniło funkcję samochodów demonstracyjnych, co wiąże się z regularnym serwisem i udokumentowaną historią eksploatacji.
Prognozy na drugą połowę roku
Dane z pierwszego półrocza wskazują, że trend wzrostu sprzedaży samochodów niemal nowych będzie się utrzymywać. Dla wielu klientów – zarówno prywatnych, jak i firmowych – to rozwiązanie stanowi kompromis między ceną, jakością a dostępnością.
Z jednej strony kupujący unika kosztów szybkiej utraty wartości, z drugiej – otrzymuje pojazd nowszy, niż w przypadku klasycznych aut używanych. Zmienia się również podejście do marek – coraz więcej osób wybiera samochody premium, nawet z wyższym przebiegiem, jeśli cena i stan techniczny są akceptowalne.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz