Samochody elektryczne w upale: klimatyzacja działa równie skutecznie jak w autach spalinowych

Wysokie temperatury latem to wyzwanie dla kierowców wszystkich typów pojazdów. Nowe testy przeprowadzone przez specjalistów AAA AUTO pokazały, że samochody elektryczne radzą sobie z upałem równie dobrze jak pojazdy spalinowe. Podczas postoju w korku mogą one zapewnić chłodzenie wnętrza przez około 50 godzin, co odpowiada możliwościom nowoczesnych samochodów z silnikiem diesla i pełnym bakiem.
Wyniki testów potwierdzają skuteczność systemu HVAC
Testy przeprowadzono na popularnym elektrycznym modelu – Tesla Model 3 – w warunkach letnich, przy temperaturze zewnętrznej wynoszącej 35°C. W pojeździe ustawiono temperaturę klimatyzacji na 20°C, a system HVAC – odpowiadający za ogrzewanie, wentylację i chłodzenie wnętrza – utrzymywał moc na poziomie 1,4 kW.
Przy założeniu pojemności akumulatora trakcyjnego na poziomie 78,8 kWh, uwzględniając jego użytkowy zakres oraz niewielką degradację, oznacza to możliwość chłodzenia wnętrza przez blisko 50 godzin bez konieczności uruchamiania napędu. Dla porównania, podobny czas pracy zapewnia samochód z nowoczesnym silnikiem diesla, działającym na biegu jałowym z pełnym zbiornikiem paliwa.
Elektromobilność a obawy o komfort w korkach
Jak wskazuje Karolina Topolova, dyrektor generalna AURES Holdings, operatora sieci autocentrów AAA AUTO, testy obalają jeden z popularnych mitów na temat samochodów elektrycznych. – „Wciąż panuje irracjonalny lęk przed elektromobilnością. Obawy, że w korku ‘nie da się wytrzymać’ w elektryku, są nieuzasadnione. Takie pojazdy zachowują się w tych warunkach dokładnie tak samo jak auta spalinowe” – podkreśla Topolova.
Dodatkową zaletą aut elektrycznych w korkach jest brak emisji spalin oraz mniejsze zużycie energii, które ogranicza się wyłącznie do zasilania systemu klimatyzacji. W autach spalinowych praca klimatyzatora wymaga utrzymania pracy silnika, co oznacza spalanie paliwa nawet przy braku ruchu.
Wskazówki dla użytkowników klimatyzacji
Eksperci AAA AUTO przypominają o podstawowych zasadach użytkowania klimatyzacji, zarówno w pojazdach elektrycznych, jak i spalinowych. Przed rozpoczęciem jazdy zalecane jest przewietrzenie wnętrza, np. przez chwilowe otwarcie wszystkich okien podczas ruszania. Pozwala to na szybkie usunięcie nagrzanego powietrza z kabiny.
Po uruchomieniu pojazdu najlepiej włączyć klimatyzację na niską temperaturę, kierując nawiew na szyby, a nie bezpośrednio na twarz. Gdy temperatura w kabinie stanie się komfortowa, warto ustawić stałą, umiarkowaną wartość i utrzymywać ją przez resztę podróży. Dla większości osób odpowiednia temperatura to 22–23°C.
Topolova zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt – uniknięcie szoku termicznego po zakończeniu jazdy. – „Warto stopniowo podnosić temperaturę lub wyłączyć klimatyzację kilka minut przed końcem trasy. Pozwala to organizmowi przystosować się do warunków zewnętrznych” – zaznacza.
Znaczenie regularnych przeglądów i odpowiednich nawyków
Sprawna klimatyzacja wymaga okresowej kontroli. Przeglądy powinny obejmować sprawdzenie szczelności układu, wymianę czynnika chłodniczego oraz dezynfekcję przewodów, co pomaga usunąć bakterie i nieprzyjemne zapachy. Eksperci przypominają również, że dla krótkich przejazdów po mieście lepszym rozwiązaniem może być jazda z uchylonymi szybami, zwłaszcza gdy otwieranie i zamykanie drzwi powoduje częste zmiany temperatury.
Warto także ograniczać nagrzewanie się wnętrza samochodu. Dobrym rozwiązaniem są osłony przeciwsłoneczne, montowane od wewnątrz lub na zewnątrz przedniej szyby. Najskuteczniejsze modele zewnętrzne potrafią obniżyć temperaturę w kabinie nawet o 8°C, co znacznie zmniejsza zapotrzebowanie na intensywne chłodzenie zaraz po rozpoczęciu podróży.
Elektromobilność dostosowana do warunków letnich
Testy przeprowadzone w warunkach wysokich temperatur pokazują, że samochody elektryczne nie ustępują pod względem komfortu eksploatacji swoim spalinowym odpowiednikom. Przy prawidłowej obsłudze systemu klimatyzacji, dbałości o stan techniczny oraz stosowaniu prostych nawyków, użytkownicy mogą podróżować w komfortowych warunkach także podczas największych upałów. Wyniki badań potwierdzają, że technologia elektromobilna spełnia standardy codziennego użytkowania, również w ekstremalnych warunkach pogodowych.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz