Samochód dla jednoosobowej działalności gospodarczej – na co warto zwrócić uwagę?
- W 2022 r. przedsiębiorcy odpowiadali za zakup 69,4% wszystkich nowych aut osobowych – wynika z rocznego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
- W Polsce według Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej funkcjonuje 1,7 mln jednoosobowych działalności gospodarczych. W związku z tym rośnie też zapotrzebowanie na wymianę lub rozbudowę firmowej floty.
- Rośnie zapotrzebowanie na rozbudowę i wymianę floty samochodowej firm. Zanim jednak dojdzie do zakupu należy sprawdzić rzetelność sprzedawcy i dane auta.
Od wielu lat za zakup nowych aut w większości odpowiadają firmy i przedsiębiorcy – stanowią oni około 70-75% nabywców. Podsumowanie roku przygotowane przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) wskazuje, że co prawda ten odsetek spada, ale wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. 2022 rok to czas, kiedy firmy kupiły 69,4% wszystkich nowych aut osobowych. Z raportu PZPM „Automotive Industry Report 2022/2023” wynika jednak, że w samym I kwartale 2022 r. z polskich salonów wyjechało o 13,4% mniej samochodów niż w 2021 r. Większe znaczenie zyskały przez to samochody z rynku wtórnego.
– Uwzględniając koszty finansowania auta, trzeba mieć na uwadze nie tylko ratę kredytu czy stałą opłatę w ramach leasingu, ale w niektórych sytuacjach również koszty serwisu i eksploatacji pojazdu. Należą do nich wszystkie przeglądy, naprawy czy ubezpieczenia, jeśli firma jest właścicielem danego samochodu. Po zmianach przepisów, które miały miejsce w 2019 r. przedsiębiorca może odliczać od podatku VAT koszty paliwa i eksploatacji samochodu osobowego wykorzystywanego służbowo, ale także prywatnie. Limit wydatków, jaki przedsiębiorca może sobie odliczyć, plasuje się na poziomie 75%. Moim zdaniem zachęca to przedsiębiorców, także tych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, do zakupu aut – zauważa Bartłomiej Pszeniczny Kierownik Działu Rozwoju Produktów w Cofidis Polska.
Skalę zapotrzebowania na nowe i używane samochody dla firm pokazuje liczba aktywnych zarejestrowanych działalności gospodarczych. Na koniec 2022 r. w Polsce funkcjonowało ich aż 2,5 mln. Co więcej, jak wynika z danych Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG), na przestrzeni lat rośnie liczba rejestrowanych jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG). W 2022 r. zarejestrowano ich 463 tys. Jednocześnie zawieszono ponad 347 tys., a kolejne 193 tys. firm zamknięto. Roczny bilans końcowy oznacza więc spadek o 77 tys. aktywnych jednostek. Z drugiej strony, więcej firm otwiera działalność niż ją zamyka. Jednoosobowych działalności gospodarczych, które wciąż funkcjonują, jest 1,7 mln.
Warto skrupulatnie sprawdzić używany samochód przed zakupem
Kupując auto z salonu, przedsiębiorcy raczej nie zastanawiają się nad jego usterkami czy wadami. Dobierają jedynie model oraz wersję wyposażenia pod kątem własnych preferencji. Nieco inaczej jest w przypadku zakupu samochodów używanych. Tutaj sytuacja wymaga dużo więcej skrupulatności. Sprawdzić należy bowiem nie tylko widoczne usterki czy prawdziwość deklarowanego przebiegu, ale także wszelkie ukryte wady i historię samochodu – zarówno tę związaną z właścicielami, jak i wypadkami oraz zdarzeniami drogowymi, które rzutują na sprawność pojazdu. Finalnie wpływają one także na cenę takiego auta.
– Samochód w firmie to często jeden z ważniejszych elementów mających wpływ na jej funkcjonowanie. Nawet w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, może on być codziennym narzędziem pracy. Dlatego zakup wadliwego samochodu może skutkować szeregiem negatywnych konsekwencji, przede wszystkim finansowych. W związku z tym zawsze doradzamy dokładne sprawdzenie samochodu. Bardzo istotne jest to, czy wciąż objęty jest on gwarancją – to daje pewnego rodzaju ochronę w przypadku usterek. Trzeba też mieć na uwadze, że auta w firmach nie muszą pochodzić z salonu, równie dobrze można je nabyć na rynku wtórnym. Używane auta, podobnie jak nowe, bez problemu można zakupić w ramach finansowania zewnętrznego. Kredyt gotówkowy, samochodowy czy leasing mogą pokryć koszty zakupu samochodu dla firmy, a jednocześnie często warunki takiego finansowania są korzystniejsze niż w salonie. Co więcej za sprawą zewnętrznego finansowania można także zdecydować na nowsze lub wyższej klasy auto, co może pozytywnie wpłynąć na wizerunek firmy, ale też na codzienne użytkowanie – zauważa Bartłomiej Pszeniczny z Cofidis Polska.
Przed podjęciem ostatecznej decyzji dotyczącej zakupu auta, należy sprawdzić:
- zakres i czas obowiązywania gwarancji – to pozwala znieść z siebie część odpowiedzialności finansowej za ewentualne usterki i zyskać pewność wsparcia ze strony autoryzowanego serwisu.
- średnie spalanie – wpływa na koszty użytkowania auta, a pokonując duże odległości, wartość średniego spalania na niskim poziomie może oznaczać spore oszczędności.
- pojemność bagażnika – zdarza się, że firmowym autem trzeba przewieźć większe rzeczy – wówczas duży bagażnik jest na wagę złota.
- przebieg samochodu – jeśli pochodzi on z rynku wtórnego, warto sprawdzić czy nie doszło do ewentualnych manipulacji przy liczniku kilometrów.
- historię samochodu – skąd pochodzi, ilu miał właścicieli, jakim ulegał usterkom i w jakich zdarzeniach drogowych brał udział (najwięcej informacji w tym zakresie uzyskamy znając unikatowy numer VIN pojazdu).
Wybierając auto do swojej firmy warto również sprawdzić konkretny model w autoryzowanym serwisie lub u zaufanego mechanika, którzy potwierdzą czy w samochodzie nie ma żadnych ukrytych wad.
Finansowanie zewnętrzne w przypadku zakupu auta dla firmy jest więc możliwe, a jednocześnie, co najważniejsze, znacznie odciąża budżet przedsiębiorcy w momencie zakupu. Jest to o tyle istotne, że w związku z unijną dyrektywą, w Europie od 2035 r. nie będzie możliwa rejestracja nowych pojazdów spalinowych. Oczywiście na rynku wtórnym wciąż będzie można zakupić samochód na benzynę czy diesla, niemniej jednak przyszłość motoryzacji rysuje się raczej w barwach oznaczających ekologiczne podejście także do samochodów. Firmowa flota, droższa – co oczywiste, oznaczająca samochody prosto z salonu, będzie zawierała auta elektryczne oraz zasilane alternatywnymi źródłami energii. Elektromobilność to przyszłość transportu, szansa dla środowiska, ale jednocześnie wyższe koszty dla przedsiębiorców.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).