Silesion.PL

Aktualności blisko mnie, sport, Katowice | lokalne Informacje

Ruszyła wyprzedaż rocznika 2025. „Nieoficjalnie”

Samochod Chinski Auto

Na rynku pojawiły się liczne oferty sprzedaży samochodów z rabatami sięgającymi nawet 100 tys. zł i nierzadko przekraczającym 20% ceny katalogowej – ujawnia Superauto.pl. Upusty są tak duże, że można już ogłosić start wyprzedaży rocznika 2025. Importerzy czekają jeszcze z uruchomieniem oficjalnych kampanii, ale walka o klienta wyraźnie się zaostrzyła. Na co zwrócić uwagę przeglądając oferty wyprzedażowe?

– Obserwujemy wysyp ofert samochodów z rabatami znacznie przekraczającymi zwyczajowe, rynkowe wartości. Upusty sięgające kilkudziesięciu złotych w segmencie masowym, czy 100 tys. zł w segmencie premium, świadczą o tym, że na rynku nieoficjalnie ruszyła już wyprzedaż rocznika 2025 –zdradzaOskar Jedliński, dyrektor działu rozwoju rynku w Superauto.pl.

Oficjalny start w listopadzie

Jego zdaniem, oficjalne kampanie importerów, informujące o starcie wyprzedaży rocznika 2025, rozpoczną się na dużą skalę w drugiej połowie listopada. Dziś tego typu komunikaty można znaleźć na stronach pierwszych marek: Hyundaia czy Nissana. Kampanię wyprzedażową ma też Skoda, ale jej oficjalnym powodem jest 130-lecie marki.

Segment premium walczy najbardziej

– Największe rabaty, bo od największych cen katalogowych, mamy oczywiście w segmencie premium. Natomiast w tym roku, porównując do lat poprzednich, walka o klienta w tej części rynku jest wyjątkowo ostra. Na placach dilerskich stoją bowiem tysiące pojazdów, które nie zostały sprzedane ze względu na zmiany w strukturze rynku. W przypadku samochodów stojących na placach powyżej 120 dni, koszty z tego tytułu stają się już bardzo obciążające dla dilerów, zwłaszcza, gdy korzystali oni z kredytów przy zakupie pojazdu. W tej sytuacji duże rabaty nie dziwią – ocenia Oskar Jedliński,

Według IBRM Samar w pierwszych 9 miesiącach br. w Polsce zarejestrowano ponad 99 tys. aut premium, o 7% więcej niż przed rokiem. Problemem jest jednak spadek udziału tego segmentu w rynku. O ile w kwietniu, który był najlepszym miesiącem w tym roku, było to 26,4%, to w sierpniu odsetek ten spadł do 20,5%,

Chińska presja na ceny

Na zmniejszenie znaczenia segmentu premium, który przez wiele lat był kołem zamachowym rynku w Polsce, złożyło się wiele czynników. – Jest oczywiście pokusa, żeby powiedzieć, że winni są Chińczycy, który z impetem weszli na polski i europejski rynek. Chińskie auta, dzięki bogatemu wyposażeniu, nowoczesnej stylistyce oraz nowinkom technologicznym aspirują do bycia „premium” i skutecznie redefiniują ten segment. Za 180 tys. zł można mieć naprawdę dobre auto z Chin. Osoby, które do tej pory kupowały samochody używane lub nowe z segmentu masowego, stają się naturalnymi klientami chińskich marek, przez co udział segmentu popularnego w rynku rośnie kosztem „starych” marek premium – ocenia Marek Srębowaty, dyrektor e-commerce Superauto.pl. Podkreśla jednak, że te marki też nie są bez winy: przesypiają rewolucję technologiczną, mają zbyt mało premier, tną koszty, na czym cierpi jakość wykończenia. – W segmencie aut z dużymi silnikami, 3-,4-,5-litrowymi, marki premium mają oczywiście dominację i wiernych klientów, którzy nie przerzucą się na pojazdy z Chin. Jest to jednak relatywnie nieduża część rynku, która nie zapewni utrzymania dotychczasowych udziałów całemu segmentowi – zauważa Marek Srębowaty.

Nic dziwnego, że w zestawieniu 20 przykładowych modeli z największymi rabatami, opracowanym przez ekspertów Superauto.pl, spory udział mają marki premium. Listę propozycji, uszeregowanych od największego rabatu, otwiera BMW X5, z upustem wynoszącym aż 112,8 tys. zł, tj. 21% ceny katalogowej, przekraczającej pół miliona złotych. Rabaty rzędu 90-100 tys. zł można też wynegocjować na inne modele kosztujące wyjściowo kilkaset tys. zł, tj. Audi Q7 i Q8 czy na Mercedesa GLE w wersji 300 d 4-Matic AMG Line. Eksperci Superauto.pl dokonali przeglądu oferty rynkowej aut dostępnych u dilerów w całej Polsce i wybrali te najbardziej okazyjne. Zestawienie powstało w oparciu o dane z dnia 24 października.

Wyprzedaz Rocznika 2025

Rekordowy rabat – 27%

Samochodem najbardziej przecenionym pod względem procentowym, w zestawieniu przygotowanym przez Superauto.pl, jest jednak reprezentant segmentu masowego. Jest to Peugeot 2008 w wersji Allure e-DCS 1,2 mHEV, kosztujący w katalogu 148,1 tys. zł, a obecnie dostępny za niespełna 108 tys. zł. Rabat na poziomie 40,2 tys. zł oznacza obniżkę o rekordowe – w rankingu Superauto.pl – 27%. – Auta z segmentu popularnego, nie licząc chińczyków, które wybraliśmy do zestawienia, mają upusty na poziomie ok. 35 tys. zł średnio. To sporo jak na połowę października, choć trzeba podkreślić, że przez cały ten rok sprzedawcy mocno walczyli o klienta ceną. Odnoszę wrażenie, że z roku na rok ta nieoficjalna wyprzedaż rocznika zaczyna się wcześniej – ocenia Oskar Jedliński.

Oszczędni Chińczycy

W przypadku aut z Chin sytuacja wygląda inaczej. – Chińczycy mają niezwykle oszczędną politykę rabatową. Upusty rzędu 6-10%, które udało nam się wyszukać na rynku , czy wynegocjować, to naprawdę bardzo dużo, zwykle musimy zadowolić się poziomem 2-3%. Jest to jednak pierwszy rok, kiedy chińskie marki osiągnęły tak wysoki udział w sprzedaży w Polsce, wcześniej były nieistotnym graczem. Sam z zainteresowaniem będą obserwował, jak koncerny te zachowają się podczas zwyczajowej wyprzedaży rocznika i czy jeszcze zaostrzą walkę o klienta – mówi szef działu rozwoju rynku.

W zestawieniu Superauto.pl chińskie auta reprezentowane są przez ulubieńca polskich kierowców, tj. Jaecoo 7, na który w wersji 1,5 T-GDI Super Hybrid Exclusive DHT można otrzymać nieco ponad 16 tys. rabatu (10%). Wytypowaną wersję Omody 5 można z kolei kupić taniej o 12 tys. zł, a BYDa Seal U – o 24,5 tys. zł. Trzeba jednak podkreślić, że tak wysoki rabat na Jaecoo 7 ma związek z wejściem na rynek nowego modelu – Jaecoo 5.

Średnio 17%

Średni rabat na auta ujęte w zestawieniu „wyprzedaż rocznika 2025” wynosi 46,5 tys. zł, co stanowi 17% ceny katalogowej, a skala rabatów waha się od 6 do 27%. Przeciętny upust cenowy, nieobejmujący tej wyprzedaży, wynosi obecnie ok. 11%.

Eksperci Superauto.pl skupili się na samochodach, które można obecnie kupić z największym rabatem. Często ten rabat związany jest z wyborem konkretnej wersji finansowania (np. tylko leasingu) i nie jest dostępny dla innych form. – Praktyką typowych kampanii wyprzedażowych rocznika, prowadzonych przez marki samochodowe, jest natomiast komunikowanie nie upustu cenowego, ale tzw. sumy korzyści. Mogą one wynikać z promocji na ubezpieczenie wykupione u dilera czy darmowego pakietu zimowego. Nabywca może błędnie zinterpretować to jako rabat na auto – uczula Marek Srębowaty.

Gdzie haczyki?

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę kupując auto na wyprzedaży rocznika? Po pierwsze obniżona cena może wynikać z faktu, że producent wprowadza na rynek model po liftingu i w związku z tym obniża cenę na poprzednika.. Analogiczną sytuację mamy w przypadku modeli, których produkcja się kończy. Upusty oferowane pod przykrywką „wyprzedaży rocznika” mogą też dotyczyć aut mających istotne braki w wyposażeniu, przez co nie są one atrakcyjne dla typowego nabywcy. Warto też sprawdzić czy wyprzedażowy samochód nie stał zbyt długo u dilera i nie ma z tego powodu skróconej gwarancji lub czy nie jest uszkodzony. Koniecznie też trzeba porównać ofertę wyprzedaży rocznika z innymi, „zwykłymi” promocjami danej marki, czy przypadkiem nie są one większe lub porównywalne, ale na nowszy rocznik. Warto również zwrócić uwagę czy za „duży rabat” nie kupujemy auta z wyższą emisją spalin, co może powodować problemy za kilka lat.

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

O autorze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Rating
Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025
cropped Katowic Silesion Slask Silesia 24 info 1
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.