Rowerowe podsumowanie kwietnia w Katowicach
Rozpoczęty 1 kwietnia sezon rowerowy trwa od nieco ponad miesiąca, a już widać, że mieszkańcy Katowic chętnie wrócili na rowery. Tylko w kwietniu jednoślady w naszym mieście wypożyczono prawie 20 tys. razy, co stanowi dwukrotny wzrost w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku.
– To już kolejny, dziewiąty rok funkcjonowania systemu rowerów miejskich w Katowicach, który cały czas cieszy się dużą popularnością. W zeszłym roku odnotowaliśmy ponad 200 tys. wypożyczeń, a początek tego sezonu jest bardzo obiecujący, gdyż ubiegłoroczna, kwietniowa liczba wypożyczeń została w tym roku podwojona – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Rower miejski świetnie uzupełnia ofertę transportową miasta, dlatego liczę, że działania te już niebawem będą kontynuowane w ramach zadań metropolii. Do tego czasu jako miasto będziemy utrzymywać system miejski – dodaje prezydent i przypomina, że z rowerów miejskich chętnie korzystają na co dzień katowiczanie, jak również goście, którzy do Katowic przyjeżdżają na różne wydarzenia.
Już ponad 20 tys. wypożyczeń!
W kwietniu rowery z katowickiego systemu wypożyczalni „City by bike” wypożyczono dokładnie 19 914 razy. Oznacza to ponad dwukrotny wzrost zainteresowania rowerami w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W kwietniu 2022 roku wypożyczono rowery niewiele ponad 9 tys. razy. Najczęściej użytkownicy wypożyczają rowery na czas do 15 minut – takich wypożyczeń odnotowano ponad 12 tys. Rowery cargo były wypożyczane 320 razy. W pierwszym miesiącu tegorocznego działania systemu „City by bike” w Katowicach dopisało się do niego ponad 1,9 tys. użytkowników. Maj również zapowiada się obiecująco, gdyż tylko w pierwszych trzech dniach tego miesiąca, pomimo mało zachęcającej pogody, odnotowano blisko 3,5 tys. wypożyczeń.
Najpopularniejsza trasa biegła między stacjami „Ligota Wczasowa” a „Śląska Medyków” w obu kierunkach. Na kolejnej pozycji była trasa między „Dworcem PKP Młyńską” a „Politechnika Śląska” i z powrotem. Dużą popularnością cieszyły się również trasy od Campingu 215 do Doliny 3-ch Stawów oraz z Galerii Libero do stacji „Ligota Centrum Przesiadkowe”. Najczęściej rowery wypożyczano na stacji „Katowice-Rynek” – 752 razy. Kolejną popularną stacją był „Dworzec PKP Młyńska” – 566 wypożyczeń oraz „Dolina 3-ch Stawów” – 437.
Katowicki system to ponad 1000 rowerów
W Katowicach do dyspozycji mieszkańców jest, podobnie jak w ubiegłym roku, 125 stacji. Jedenaście z nich to stacje partnerskie. Mieszkańcy mogą korzystać z ponad 1000 rowerów, w tym z 20 rowerów cargo, które pozwalają na przewożenie ładunku o masie do 100 kg lub czwórki dzieci – tyle jest dostępnych kompletów pasów bezpieczeństwa. Aby wypożyczyć rower wystarczy skorzystać z terminala znajdującego się na każdej stacji lub z aplikacji, którą można zainstalować np. w smartfonie. Oba sposoby są bardzo intuicyjne. Wypożyczenie roweru do 15 minut jest darmowe. Potem koszt pierwszej godziny to 1 zł, drugiej 2 zł, trzeciej 3 zł, a czwartej i każdej kolejnej 4 zł. Koszt organizacji systemu roweru miejskiego w Katowicach wynosi w tym roku ponad 3,5 mln zł.
Umowa z firmą Nextbike, operatorem systemu roweru miejskiego w Katowicach obowiązuje do 31 sierpnia, z możliwością zmiany tego terminu. Wynika to z planowanego przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię uruchomienia systemu Roweru Metropolitalnego. – Aby rower metropolitalny mógł zacząć działać jeszcze w tym roku, miasto przystało na propozycję przedstawioną przez GZM zakładającą uruchomienie w początkowej fazie systemu składającego się w Katowicach ze 100 stacji i 700 rowerów. Jednocześnie inaczej niż w przypadku „City by bike”, rower metropolitalny będzie funkcjonował przez cały rok z założeniem, że w okresie zimowym dla użytkowników dostępnych będzie 50% floty – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu w Urzędzie Miasta Katowice.
Katowice na rowery
Łączna długość infrastruktury rowerowej w Katowicach to blisko 190 km. Obecnie prowadzone są odbiory drogi rowerowej przy ul. Gospodarczej, która łączy Dolinę Trzech Stawów z Nikiszowcem oraz Giszowcem. Ponadto trwa budowa nowego odcinka w rejonie ul. Francuskiej oraz rozpoczęły się prace przygotowawcze do budowy infrastruktury przy ul. Hallera. W trakcie procedury przetargowej znajduje się połączenie istniejącej infrastruktury rowerowej zrealizowanej w ramach przebudowy węzła drogowego w Giszowcu ze strefą Tempo 30 na ul. Kolistej.
Warto podkreślić, że w ramach tych inwestycji powstają nie tylko drogi rowerowe. – Przykładowo, wzdłuż trasy na ul. Francuskiej powstaje również oświetlenie uliczne, przejścia dla pieszych będą dodatkowo doświetlone, co znacznie poprawi bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu. Na efekt wizualny inwestycji, ale także ekologiczny, wpłyną dodatkowo nasadzenia. Oczywiście pojawią się również ławki i kosze na śmieci – mówi Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A.
W trakcie realizacji jest także inna inwestycja rowerowa dotycząca ulicy Francuskiej. To prace projektowe związane z budową drogi, która ma powstać na odcinku pomiędzy ul. Lotnisko a ul. Damrota i połączyć istniejące już odcinki dróg rowerowych. Oprócz drogi dla rowerów wzdłuż Francuskiej wybrani wykonawcy projektują obecnie także połączenie od ul. Barbary do ul. Kościuszki oraz połączenie ul. Sosnowieckiej z ul. Brynicy i trasą rowerową nr 5.
Podsumowując, od 2015 roku w Katowicach powstały ponad 43 km infrastruktury dla rowerzystów za kwotę przekraczającą 34 mln zł.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).