Rewolucja 4.0: Śląsk rozwija potencjał. Katowice wśród liderów usług opartych na wiedzy

fot. absl.pl
Według najnowszych danych z raportu „Sektor Usług Biznesowych w Katowicach’’ przygotowanego przez ABSL ( Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych), we współpracy z firmami Colliers, Mercer, Randstad i Randstad Sourceright, Katowice i GZM to jeden z pięciu najważniejszych ośrodków centrów usług biznesowych w Polsce. Centra cechuje silna specjalizacja w sektorze IT oraz wysoki poziom złożoności realizowanych procesów wiedzochłonnych.
Raport ABSL „Sektor Usług Biznesowych w Katowicach’’ prezentuje kompleksowy obraz sektora usług biznesowych Katowic i GZM. Według danych ABSL, w I kwartale 2025 r. w Katowicach i GZM działało 156 centrów BPO, SSC/GBS, IT oraz R&D1, zatrudniających już łącznie 36,8 tys. pracowników. W samych Katowicach są 123 centra, które zatrudniają ponad 31 tys. osób. W latach 2020-2025 wzrost zatrudnienia w sektorze w Katowicach i GZM wyniósł blisko 34%. To dowód na ugruntowaną i stabilną pozycję branży w regionie.
Zmiana w kierunku usług opartych na wiedzy
Katowice i GZM wyróżniają się na mapie usług biznesowych w Polsce dominacją centrów IT, na które przypada 42% zatrudnienia w sektorze. Jest to o 9,7 punktów procentowych więcej niż średnia zatrudnienia w sektorze IT dla Polski ogółem. Kolejne miejsca w strukturze zatrudnienia zajmują centra SSC/GBS (25,8%) oraz BPO (21,4%). Ponadto szacunek stosunku procesów wiedzochłonnych do transakcyjnych w centrach w Katowicach i GZM jest wyższy (62,1%) niż średnia krajowa (52,1%).
– W centrach usług biznesowych w Katowicach i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii obserwujemy rosnący udział procesów wiedzochłonnych, co wpisuje się w strategię 3T: Technologia, Talent, Transformacja. Zmiana jest efektem konsekwentnych inwestycji w rozwój kompetencji oraz realizacji zadań wymagających specjalistycznej wiedzy i dłuższego szkolenia. Usługi przechodzą transformację w kierunku funkcji o wyższej wartości, zmniejszając jednocześnie najprostsze procesy o charakterze transakcyjnym – Łukasz Ratman, Silesia Chapter Leader, ABSL.
Od przemysłu do nowoczesnych usług
W centrach usług biznesowych wyspecjalizowanych w IT pracuje 15,9 tys. osób. Na drugim miejscu są centra stanowiące wsparcie dla przemysłu, które zatrudniają 13,1 tys. osób. To pokazuje, że Katowice stały się ważnym ośrodkiem nowoczesnych technologii wykorzystując swoją przewagę związaną z obecnością przemysłu.
– Dane i analizy ABSL jasno wskazują na wysoki poziom zatrudnienia w centrach IT oraz centrach wspierających przemysł. Rysuje się wyraźna specjalizacja dla Katowic i GZM oparta na IT i przemyśle za sprawą konsekwentnie realizowanej strategii transformacji regionu. Jednocześnie dane europejskie wskazują, że sektor usług odgrywa kluczową i wielowymiarową rolę w powiązaniu z poszczególnymi branżami przemysłu stanowiąc zarówno wsparcie, jak i mechanizm transformujący – podkreśla dr. hab. Stanisław Umiński, Starszy Analityk i Ekspert ABSL i dodaje. – Dziś usługi biznesowe stanowią krwioobieg każdego przemysłu zapewniając efektywność od produkcji, poprzez logistykę po R&D.
Raport ABSL potwierdza, że miasto umacnia swoją rolę jako centrum zaawansowanych usług biznesowych, co przyciąga inwestorów i pracowników z wysokimi kompetencjami.
– Katowice w ostatnich latach przechodzą niezwykle istotne zmiany – z ośrodka głównie przemysłowego, przekształcają się w nowoczesny hub technologiczny, zapewniając przy tym atrakcyjne miejsce zamieszkania i pracy. Wiemy jak ważna jest długofalowa strategia, dlatego podejmujemy szereg działań, które wspierają innowacyjność i zrównoważony rozwój – zaznacza Bogumił Sobula, Wiceprezydent Katowic.
Atrakcyjność Katowic i GZM
Z perspektywy inwestorów region postrzegany jest jako ważny ośrodek gospodarczy, akademicki i kulturalny. Dobrze oceniona jest ogólna satysfakcja dotycząca Katowic i GZM jako miejsca dla prowadzenia biznesu, gdzie potencjalną kadrę zapewnia 25 szkół wyższych, w których kształci się w obecnym roku akademickim 94,5 tys. studentów. Przedstawiciele sektora jednocześnie wskazują na bardzo dobrą współpracę z lokalnymi uczelniami.
Z analiz ABSL wynika, że miasto wyróżnia się również jakością i bezpieczną infrastrukturą. Inwestorzy dobrze oceniają dostępność lokalizacyjną, dzięki położeniu na skrzyżowaniu europejskich szlaków drogowych, rozmieszczenie biur względem centrum miasta, dostępność nowoczesnej powierzchni biurowej, a także jakość lokalnego środowiska.
– Stała obecność Katowic w zestawieniach miast potwierdza naszą silną pozycję rynkową i wiarygodność jako partnera biznesowego. Cieszy nas przede wszystkim, że w tym roku Katowice zajęły 1. miejsce wśród najlepszych miast do życia w Polsce w rankingu opracowanym przez Business Insider. Jest to o tyle istotne, że dominujemy pod względem ekonomii w kluczowych wskaźnikach związanych z rynkiem pracy. Mamy jedną z najniższych stóp bezrobocia i atrakcyjne zarobki. Mamy też najkorzystniejszy stosunek ceny mieszkań do wynagrodzeń. To pokazuje, że miasto skutecznie wykorzystuje swoje atuty gospodarcze dbając zarówno o biznes jak i mieszkańców. To sprawia, że Katowice to miejsce, w którym chce się żyć i inwestować – dodaje dr Marcin Krupa, Prezydent Katowic.
Urząd Miasta Katowice, poprzez Wydział Obsługi Inwestorów, oferuje inwestorom kompleksowe wsparcie obejmujące m.in. przygotowanie analiz rynkowych, działania w zakresie budowania wizerunku oraz koordynację współpracy z lokalnymi uczelniami. Miasto aktywnie współdziała ze śląskimi szkołami wyższymi oraz organizacjami branżowymi, takimi jak ABSL w celu pozyskania inwestycji i wsparcia inwestorów.
***
Raport „Sektor Usług Biznesowych w Katowicach’’ zawiera kluczowe dane świadczące o silnej pozycji Katowic wraz z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią na mapie usług dla biznesu w Polsce. Raport został przygotowany dla Urzędu Miasta Katowice przez Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) we współpracy z partnerami: Colliers, Mercer, Randstad i Randstad Enterprise.
Więcej o raporcie – zapraszamy na stronę https://absl.pl/pl/reports
1BPO – Business Process Outsourcing (outsourcing procesów biznesowych)
SSC – Shared Services Center (centrum usług wspólnych)
GBS – Global Business Services (globalne usługi biznesowe)
R&D – Research and Development (badania i rozwój)
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).










Dodaj komentarz