Rekord sprzedaży samochodów w grupie AURES Holdings w 2022 roku
Prowadzona przez AURES Holdings sieć salonów samochodowych AAA AUTO, Mototechna, Auto Diskont i Driverama osiągnęła w ubiegłym roku najlepszy wynik sprzedaży w swojej historii, sprzedając 89,1 tys. aut. I to pomimo utrzymujących się problemów z produkcją nowych samochodów, wojny na Ukrainie, rosnącej inflacji i niedoboru używanych samochodów. Grupa osiągnęła rekord sprzedaży dzięki silnej pozycji rynkowej połączonej z unikalną technologią pozyskiwania samochodów poprzez bezpośredni zakup od konsumentów, a także uruchomieniu sprzedaży pod marką Driverama w Niemczech. W ubiegłym roku grupa przekroczyła próg 2,8 miliona klientów, których obsłużyła od 1992 roku.
”Cieszę się, że mimo pogarszającej się sytuacji gospodarczej i braku używanych samochodów na rynku w całej Europie Środkowej, ponownie udało nam się sprzedać więcej aut niż rok wcześniej. Ogólny wynik 89.100 samochodów sprzedanych w czterech krajach uważam za bardzo dobry, biorąc pod uwagę trudne warunki panujące na rynku. Podziękowania należą się zarówno naszym pracownikom, jak i naszym klientom, którzy pozostali nam lojalni w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy i ostatnich 30 lat” – powiedziała Karolína Topolová, Prezes Zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO, Mototechna, Auto Diskont i Driverama.
Najlepiej sprzedającą się marką w polskiej sieci salonów samochodowych AAA AUTO był tradycyjnie Opel z wynikiem 11,4%, ale podobnie jak w Czechach czy na Słowacji Škoda, w ostatnich latach nieco traci na popularności. Mimo to utrzymuje prymat z dużą przewagą ponad tysiąca samochodów. „Fakt, że udział najpopularniejszej marki w sprzedaży ogółem spada w ciągu ostatnich dziesięciu lat, jest częścią naturalnego rozwoju rynków. Z drugiej strony Volkswagen, którego w Polsce sprzedajemy tylko 7 proc., we wszystkich trzech krajach mocno się umocnił, podobnie jak tańsze marki azjatyckie. Jednak dla Polaków Opel zawsze pozostanie faworytem, podobnie jak Škoda dla Czechów i Słowaków” – dodała Karolina Topolová.
Nic więc dziwnego, że pierwsze miejsce wśród modeli zajął Opel Astra z pięcioprocentowym udziałem w sprzedaży ogółem. W Polsce popyt na samochody marki Škoda, które są absolutnym fenomenem wśród sąsiadujących Czechów i Słowaków, z roku na rok znacząco rośnie. Dlatego też modele Škoda Octavia i Fabia są na pierwszym miejscu w obu krajach.
TOP 10 najlepiej sprzedających się samochodów w sieci AAA AUTO i Mototechna w 2022 roku:
Republika Czeska | Słowacja | Polska | |
1. | Škoda Octavia | Škoda Octavia | Opel Astra |
2. | Škoda Fabia | Škoda Fabia | Ford Focus |
3. | Škoda Superb | VW Passat | Opel Insignia |
4. | VW Passat | VW Golf | Škoda Octavia |
5. | VW Golf | Kia Ceed | Dacia Duster |
6. | Ford Focus | Škoda Superb | VW Passat |
7. | Hyundai i30 | Kia Sportage | Renault Megane |
8. | Kia Ceed | Hyundai i30 | Škoda Fabia |
9. | Škoda Karoq | Opel Astra | Kia Sportage |
10. | Hyundai Tucson | Suzuki Vitara | VW Golf |
W Polsce hatchbacki zawsze należały do najlepiej sprzedających się modeli samochodów, jednak w ostatnim roku ich spadająca popularność ponownie się wzmocniła.
„Podczas gdy w czasie pandemii kupujący szukali przestronnych samochodów, a wraz z nadejściem wojny w Ukrainie i rosnącymi cenami paliw wręcz przeciwnie, musieli zdecydować, w jaki sposób zaoszczędzić pieniądze. Dlatego też niektórzy klienci zaczęli kupować drugi lub trzeci samochód dla rodziny, mały i ekonomiczny. Były to często samochody starsze, z niższymi kosztami zakupu, które opłacają się, gdy rosną ceny energii i innych usług, takich jak ubezpieczenia czy zakup na kredyt. W naszej sieci centrów samochodowych zainteresowanie kupnem auta na raty wzrosło we wszystkich krajach. Najwięcej na Słowacji, gdzie stanowią 41% sprzedaży. To najwięcej od kilku lat” – zaznaczyła Karolina Topolová.
Hatchbacki stanowią 36% popytu w Polsce. Już drugi rok umacniają się jednak SUV-y, które w zeszłym roku stanowiły 22%. Kombi są na trzecim miejscu z 17% udziałem. Również na Słowacji pierwsze miejsce zajmują hatchbacki (31%), następnie kombi (25%) i SUV-y (23%). W Czechach hatchbacki mają 27% udziału, kombi 26%, a SUV-y 24%.
Jeśli spojrzymy na sprzedaż z punktu widzenia paliwa, ponad 71% klientów AAA AUTO w Polsce kupiło samochód benzynowy. „Czy to w Polsce, czy w sąsiednich Czechach i Słowacji, popularność aut benzynowych znacząco wzrosła, a sprzedaż tych samochodów jest najwyższa w historii całej grupy w jej 30-letniej historii. W Polsce auta benzynowe są absolutnym hitem, na Słowacji auta te są pierwszymi od kilku lat z ponad połową udziału, a w Czechach stanowią pięćdziesiąt cztery procent sprzedaży. Zainteresowanie samochodami benzynowymi wzrosło wraz ze wzrostem cen paliw i jest uzupełnieniem zwiększonego popytu na nadwozia typu hatchback, dla których nadal jest to główny napęd” – wyjaśniła Karolína Topolová. Choć zainteresowanie paliwami alternatywnymi również rośnie, to wciąż jest to niewielka część sprzedaży ogółem, dochodząca do 1%. AURES Holdings przygotowuje się jednak na wzrost zainteresowania tym segmentem w nadchodzących latach, dlatego włączyła go do swojej strategii ESG do 2030 roku.
Klienci co roku kupują lepiej wyposażone samochody. Przykładem może być skrzynia biegów, gdzie zainteresowanie automatami stale rośnie w ostatnich latach we wszystkich krajach, w których działa grupa. W Czechach w zeszłym roku samochód z automatyczną skrzynią biegów kupiło ponad 27% klientów, na Słowacji tylko o jeden procent mniej, a w Polsce już ponad 18%. Rośnie również zainteresowanie samochodami z napędem na cztery koła, co wynika z większego udziału sprzedawanych SUV-ów. W Czechach ponad 17% sprzedanych aut miało napęd 4×4, na Słowacji 16%, a w Polsce 10%. Spośród kolorów Czesi i Słowacy najczęściej wybierają srebrnoszary lub biały, a Polacy czarny i srebrnoszary.
***
AAA AUTO istnieje na rynku od 31 lat. Jest częścią Grupy AURES Holdings należącej do brytyjsko-polskiego funduszu inwestycyjnego Abris Capital Partners. Grupa AURES Holdings jest największym dealerem samochodów używanych w Europie Środkowo-Wschodniej z ponad 90.000 samochodów sprzedawanych rocznie. Od momentu rozpoczęcia działalności, AAA AUTO obsłużyła ponad 2.8 miliona klientów. Obecnie posiada kilkadziesiąt oddziałów, w tym w Polsce. W 2017 Grupa AAA AUTO zajęła 2. miejsce w European Business Awards 2016/2017. W Polsce Grupa AAA AUTO funkcjonuje jako Autocentrum AAA AUTO Sp. z o.o.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).