Przebudowa węzła kolejowego w Katowicach. Postęp prac i kluczowe zmiany w sercu metropolii

fot slaskienatorach.pl
W Katowicach trwa jedna z największych inwestycji kolejowych w regionie, która fundamentalnie zmienia infrastrukturę transportową miasta. Prace, prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, koncentrują się na modernizacji kluczowego odcinka Będzin – Katowice Piotrowice. Każdego dnia na placu budowy pracuje około 1000 osób, a celem projektu jest zwiększenie przepustowości, poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróży. Inwestycja obejmuje budowę nowych wiaduktów, torów, peronów oraz przystanków, a jej realizacja jest możliwa dzięki dofinansowaniu z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Zakończenie całości prac na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice planowane jest na rok 2028.
Nowe wiadukty w centrum Katowic
W rejonie stacji Katowice, od strony Załęża i Brynów, powstaje całkowicie nowy układ komunikacyjny, którego centralnym elementem jest osiem wiaduktów kolejowych o łącznej długości 435 metrów. Konstrukcje te mają kluczowe znaczenie dla usprawnienia ruchu pociągów. Umożliwią one bezkolizyjny przejazd w kierunku zachodnim, obsługując trasy do Gliwic, Opola i Wrocławia, oraz w kierunku południowym – na Tychy, Bielsko-Białą i do granicy państwa.
Obecnie zakończono montaż trzech konstrukcji, dwie kolejne są w trakcie budowy, a dla pozostałych trzech wznoszone są podpory. Długość poszczególnych wiaduktów wynosi od 30 do niemal 90 metrów. Na nowo wybudowanych obiektach zostaną ułożone cztery tory, podczas gdy pozostały ruch kolejowy będzie odbywał się na niższym poziomie. Taka organizacja, nazywana przeplotem torowym, pozwoli wyeliminować skrzyżowania torów w jednym poziomie, co bezpośrednio przełoży się na zwiększenie przepustowości stacji Katowice. Wszystkie wiadukty mają zostać ukończone w pierwszej połowie 2026 roku i będą sukcesywnie włączane do eksploatacji. Jeszcze w tym roku pociągi jadące w stronę Załęża skorzystają z nowego toru poprowadzonego pod budowanymi wiaduktami.
Skala i organizacja prac na węźle kolejowym
Realizacja tak złożonego projektu wymaga zaangażowania znacznych zasobów ludzkich i sprzętowych. Liczba pracowników na budowie wzrosła z 600 osób w maju do 1000 osób każdego dnia. W prace zaangażowanych jest także 540 maszyn budowlanych. Istotnym wyzwaniem jest prowadzenie robót przy jednoczesnym utrzymaniu ciągłości ruchu kolejowego, co wymaga precyzyjnego planowania i koordynacji.
Na całym odcinku od Katowic Szopienic Południowych do Katowic Piotrowic powstanie łącznie 100 kilometrów nowych torów oraz 321 rozjazdów. Taka długość torowiska odpowiada odległości z Katowic do Ostrawy lub Opola. To obrazuje skalę przedsięwzięcia realizowanego w sercu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Postępy na poszczególnych odcinkach
Zaawansowane prace toczą się na stacji Katowice Ligota, gdzie budowany jest nowy układ torowy wraz z peronami numer 2 i 3. Powstają tam również przejścia podziemne dla pieszych, wiadukt kolejowy nad ulicą Kłodnicką oraz most nad rzeką Kłodnicą. Pierwsze pociągi po nowych torach pojadą tam w pierwszym kwartale 2026 roku. Między Ligotą a centrum miasta budowany jest przystanek Katowice ASP.
W centrum Katowic kontynuowana jest budowa wiaduktu kolejowego nad ulicą Mikołowską. Jeszcze w tym roku pociągi w kierunku Załęża i Chorzowa zostaną skierowane na nowo wybudowaną konstrukcję, co pozwoli rozpocząć prace przy sąsiednich częściach obiektu.
Na głównej stacji Katowice przebudowany i udostępniony podróżnym jest już peron numer 1. Został on wyposażony w nową nawierzchnię z systemem ścieżek prowadzących dla osób z dysfunkcją wzroku, ławki oraz osłony przeciwwiatrowe. W tunelu środkowym działają schody ruchome, a dla osób o ograniczonej mobilności dostępna jest platforma przyschodowa. Trwa budowa dwóch wind, z których jedna będzie przystosowana do przewozu rowerów. Ich uruchomienie planowane jest na listopad bieżącego roku. Stacja zyska także nowoczesny system informacji pasażerskiej. Obecnie prace koncentrują się na peronie numer 2, który ma zostać oddany do użytku w pierwszym kwartale 2026 roku.

Na wschód od centrum, na odcinku w kierunku Zawodzia i Szopienic, powstają nowe przystanki: Katowice Akademia oraz Katowice Uniwersytet. Na stacji Katowice Zawodzie gotowy jest już nowy tor w stronę Mysłowic oraz połowa peronu numer 2. Zakończenie prac i pełne udostępnienie stacji podróżnym przewidziano do końca tego roku.
Strategiczne cele i przyszłość katowickiej kolei
Głównym założeniem inwestycji jest rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. Pozwoli to nie tylko usprawnić przejazdy, ale także zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów, co jest kluczowe dla transportu publicznego w regionie. Modernizacja infrastruktury obejmuje 140 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty i wiadukty.
W ramach projektu komfort podróży poprawi się dzięki modernizacji istniejących stacji i przystanków oraz budowie zupełnie nowych. Zmodernizowane zostaną stacje Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota oraz przystanki Katowice Szopienice Południowe i Katowice Brynów. Powstaną także nowe przystanki:
- Katowice Morawa
- Katowice Uniwersytet
- Katowice Akademia
- Katowice Kokociniec
Integralną częścią inwestycji jest budowa nowoczesnego centrum sterowania ruchem w Katowicach. Z tego miejsca dyżurni ruchu będą nadzorować bezpieczne prowadzenie pociągów na całej linii od Sosnowca do Tychów. Modernizacja katowickiego węzła jest częścią szerszego zadania na linii kolejowej E 65, obejmującego również odcinki Tychy – most na Wiśle (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Łączna wartość tych projektów to około 7 miliardów złotych.
Od strony Załęża i Brynowa powstaje zupełnie nowa infrastruktura kolejowa. Budowanych jest osiem wiaduktów o łącznej długości 435 metrów. Zakończono już montaż trzech konstrukcji, dwie kolejne są w trakcie stawiania, a na trzech następnych budowane są podpory. Na nowych obiektach zostaną ułożone cztery tory, natomiast pozostałe tory poprowadzone będą „dołem”. Wiadukty, których długość wynosi od 30 do prawie 90 metrów, będą przystosowane do obsługi wszystkich pociągów – zarówno pasażerskich, jak i towarowych. To ważny etap w kierunku bezkolizyjnego ruchu kolejowego oraz zwiększenia przepustowości stacji Katowice, co pozwoli na obsługę większej liczby pociągów i sprawniejsze podróże. Jeszcze w tym roku pociągi pojadą nowym torem w kierunku Załęża, przejeżdżając pod budowanymi wiaduktami, które będzie można zobaczyć z nowej perspektywy – od spodu. Wszystkie obiekty mają być gotowe w pierwszej połowie 2026 roku i będą sukcesywnie oddawane do użytku.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz