Prawie 70% Polaków jest gotowych kupićużywane samochody – międzynarodowe badanie opinii
Z przeprowadzonego badania opinii wynika, że znaczna część konsumentów rozważyłaby zakup samochodu używanego. Polacy znaleźli się na trzecim miejscu zaraz za Brytyjczykami i Australijczykami. Kluczowymi powodami, które przemawiają za takimi wyborami konsumentów są rosnące koszty utrzymania oraz rosnące ceny nowych aut. Jak wynika z raportu Barometr AAA AUTO, we wrześniu br. mediana cen samochodów na wtórnym rynku wynosiła 30 999 zł, a więc niemal sześciokrotnie mniej niż średnia cena samochodów nowych.
W badaniu, które przeprowadziła międzynarodowa firma YouGov, zapytano konsumentów 17 krajów, jakie kategorie produktów używanych rozważyliby przy zakupie. Okazuje się, że samochody znalazły się na szczycie listy, ponieważ prawie trzech na pięciu konsumentów (59%) stwierdziło, że rozważyłoby zakup samochodu z drugiej ręki. Badanie wykazało, że najbardziej zainteresowani zakupem aut używanych są Brytyjczycy (71%). Za nimi uplasowali się konsumenci w Australii (69%), Polsce (68%), Kanadzie (68%) i we Włoszech (65%). Dla porównania, najmniej zainteresowani zakupem aut używanych są mieszkańcy Indii (44%) oraz Hongkongu (28%)
„W obliczu rosnących kosztów produktów, energii i usług, zainteresowani zwracają o wiele większą uwagę na ceny samochodów, co potwierdzają nasze dane dotyczące najważniejszych czynników branych pod uwagę przy zakupie auta używanego. Ciekawostką jest fakt, że marka oraz model samochodu wcale nie są kluczowe dla kupujących, ponieważ znalazły się za takimi czynnikami, jak oszczędność silnika oraz koszt ubezpieczenia auta. W zestawieniu ze średnią ceną samochodów nowych, która wynosi obecnie około 180 tys. zł, zakup auta używanego jest brane pod uwagę przez coraz większą liczbę kierowców. Jedno jest pewne, bez względu na to jakimi kryteriami kierujemy się przy wyborze samochodu używanego, najważniejszą kwestią przed zakupem jest sprawdzenie jego historii oraz stanu technicznego” – powiedziała Karolína Topolová, prezes zarządu i dyrektor generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci centrów samochodowych AAA AUTO.
W badaniu YouGov konsumenci wskazywali także inne używane produkty, które byliby zainteresowani kupić. Na drugiej pozycji, za samochodami używanymi, znalazły się meble, które wskazało 42% wszystkich badanych konsumentów, a trzecie miejsce zajęły używane ubrania oraz buty (35%).
Wyniki badania opinii znajdują swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości, ponieważ sprzedaż samochodów używanych rośnie.
„Trzeci kwartał tego roku przyniósł najwyższy popyt na samochody używane na wszystkich naszych rynkach. W tym okresie sprzedaliśmy łącznie 29 271 samochodów, co jest najlepszym wynikiem trzeciego kwartału w naszej historii od 1992 roku. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku jest to wzrost o jedną dziesiątą. W sierpniu br. po raz pierwszy przekroczyliśmy granicę 10 000 sprzedanych samochodów, a tym samym ponad 20 000 samochodów sprzedanych w ramach odkupu i odsprzedaży łącznie. Sierpień był naszym najsilniejszym miesiącem w historii – 10 077 sprzedanych aut. W ciągu minionych pięciu lat, czyli od roku 2019, nasza sprzedaż w trzecim kwartale wzrosła o prawie 6 000 samochodów” – powiedziała Karolína Topolová, prezes zarządu i dyrektor generalna AURES Holdings, operatora sieci salonów samochodowych AAA AUTO. Grupa sprzedaje obecnie ponad 320 samochodów dziennie.
Badanie opinii zostało przeprowadzone przez YouGov w lutym 2024 r. Dane opierają się na ankietach osób dorosłych w wieku 18+ lat na 17 rynkach, przy czym rozmiary reprezentatywnej próby wahały się od 512/500 do 2034/2002 dla każdego rynku.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).