fot. st.sierż. Łukasz Fiedorowicz/49BLot
Samoloty Su-22, najdłużej użytkowane samoloty bojowe w historii Sił Powietrznych RP, zakończyły oficjalnie swoją służbę po 41 latach obecności pod biało-czerwoną szachownicą. W szczytowym okresie w Polsce eksploatowano ponad sto egzemplarzy tych maszyn. Ostatnia jednostka, która utrzymywała je w gotowości – 21. Baza Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie – pożegnała je symbolicznym, pożegnalnym przelotem nad garnizonami, do których na przestrzeni dekad przypisane były te samoloty.
Pierwsze egzemplarze Su-22 trafiły do Polski w pierwszej połowie lat 80. XX wieku. Były to wtedy jedne z nowocześniejszych samolotów w arsenale państw należących do bloku wschodniego. Konstrukcja wywodziła się z rodziny samolotów Su-17, powstałych w Związku Radzieckim jako rozwinięcie myśliwca frontowego. Polska, podobnie jak kilka innych państw Układu Warszawskiego, wprowadziła je w roli maszyn szturmowo-bombowych i rozpoznawczych.
Na przestrzeni lat Su-22 pełnił przede wszystkim zadania wsparcia wojsk lądowych, a także wykonywał loty szkoleniowe. Dzięki skrzydłom o zmiennej geometrii dawał pilotom możliwość dostosowywania parametrów lotu do warunków realizowanej misji. To właśnie te cechy sprawiły, że pozostawał w eksploatacji wyjątkowo długo, pomimo dynamicznego rozwoju lotnictwa wojskowego.
W latach 80. i 90. polskie lotnictwo posiadało ponad 100 maszyn tego typu. Rozlokowane były w kilku bazach, w tym w Powidzu, Pile, Świdwinie oraz Mirosławcu. Były ważnym elementem systemu obrony, szczególnie w okresie zimnej wojny, gdy utrzymanie dużej liczby samolotów bojowych miało kluczowe znaczenie w doktrynie wojskowej.
Po 1989 roku sytuacja geopolityczna wymusiła ograniczenie liczby maszyn i redukcję struktur. Stopniowo likwidowano pułki i bazy, a Su-22 koncentrowano w mniejszej liczbie jednostek. Jednocześnie brak nowoczesnych następców sprawił, że maszyny utrzymywane były w służbie dłużej, niż pierwotnie zakładano.
W drugiej dekadzie XXI wieku zdecydowano się na modernizację części floty Su-22. Zamiast pełnej wymiany na nowe samoloty, wybrano opcję przedłużenia resursów i unowocześnienia awioniki, co pozwoliło na zachowanie szkoleniowego potencjału tych maszyn.
Mimo podeszłego wieku samoloty nadal utrzymywały zdolność do wykonywania zadań szkolno-bojowych. Ich rola była jednak coraz bardziej ograniczona w związku z wprowadzaniem do służby nowoczesnych myśliwców wielozadaniowych, takich jak F-16 Jastrząb oraz kupowane obecnie F-35 Lightning II.
Ostateczne wycofanie Su-22 miało miejsce we wrześniu 2025 roku w Świdwinie, gdzie stacjonowała ostatnia eskadra. Z tej okazji odbył się pożegnalny przelot trzech maszyn nad bazami, w których przez lata służyły:
Było to wydarzenie, które w sposób symboliczny zamknęło rozdział obecności samolotów tego typu w polskich Siłach Powietrznych.
Choć Su-22 w najnowszych realiach wojskowych nie spełniał już wymagań współczesnego pola walki, jego wkład w rozwój polskiego lotnictwa pozostaje istotny. Przez dziesięciolecia umożliwiał szkolenie wielu pokoleń pilotów oraz stanowił narzędzie obrony kraju. Odegrał też ważną rolę w stopniowej transformacji polskiego lotnictwa po wejściu do NATO, gdy wojskowi musieli łączyć eksploatację sprzętu radzieckiego z procesem przechodzenia na standardy zachodnie.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Łukasz Fabiański, były reprezentant Polski i długoletni bramkarz West Ham United, ponownie zagra w barwach…
Policjanci z Komisariatu Policji w Knurowie zatrzymali kobietę podejrzewaną o dokonanie rozboju na szkodę 14-letniego…
W czwartek 11 września 2025 roku o godzinie 11:09 w Katowicach odbędzie się Honorowa wspinaczka,…
Polski Związek Piłki Nożnej rozpoczął nabór do Programu Certyfikacji PZPN na 2026 rok. Projekt skierowany…
"Prześwit", najnowszy polski film fabularny w reżyserii Magdaleny Ewy Pięty, trafi do kin 10 października.…
Katowice intensywnie modernizują swoją sieć drogową. Miejski Zarząd Ulic i Mostów (MZUiM) prowadzi równolegle kilka…