Powrót retailu: parki handlowe i centra convenience nową siłą rynku – raport Savills IMPACTS 2025

Wioleta Wojtczak
Tegoroczny raport IMPACTS 2025 firmy doradczej Savills potwierdza, że stacjonarny handel wraca do łask, a umiejętność adaptacji do dynamicznych zmian rynku staje się kluczowa dla sukcesu galerii handlowych, parków handlowych i ulic handlowych na całym świecie. Globalne trendy jasno pokazują, że najlepiej radzą sobie obiekty oferujące nie tylko towary, lecz także usługi i unikalne doświadczenia klientów. Polska wpisuje się w ten kierunek, czego dowodem jest trwająca transformacja krajowego rynku retail – na czele z dynamicznym rozwojem parków handlowych i centrów typu convenience.
Z raportu IMPACTS 2025 wynika, że sektor handlu detalicznego przechodzi obecnie złożony proces odbicia, w którym poszczególne formaty sprzedażowe wykazują różne tempo rozwoju. Niektóre radzą sobie bardzo dobrze, inne wciąż stawiają czoła wyzwaniom zmieniającego się rynku i oczekiwań konsumentów. Dla inwestorów coraz ważniejsze staje się nie tylko to, jakie obiekty nabywają, ale także – przede wszystkim – jak nimi zarządzają, odpowiadając na rosnące wymagania najemców i zmieniającą się rolę handlu stacjonarnego.
Przez dwie dekady branża retail udowodniła swoją odporność wobec kryzysów, takich jak: rozwój e-commerce, globalny kryzys finansowy, pandemia, presja inflacyjna i rosnąca niepewność geopolityczna. Pomimo prognoz o falach zamknięć sklepów, rynek stacjonarny pozytywnie zaskoczył – po korekcie czynszów, sieci detaliczne na wielu rynkach zdecydowały się rozwijać, a czynsze w atrakcyjnych lokalizacjach zaczęły rosnąć.
SYTUACJA NA RYNKU AMERYKAŃSKIM
Na rynku amerykańskim widoczne są bardzo pozytywne symptomy zmian; wzrosła liczba odwiedzin centrów handlowych, a blisko 80% wydatków konsumenckich wciąż realizowanych jest w sklepach stacjonarnych. Mimo rosnącej sprzedaży online, sklepy stacjonarne nadal odgrywają istotną rolę w strategiach omnichannel, łączących różne kanały sprzedaży i kontaktu z klientem. Silne zapotrzebowanie występuje w różnych segmentach – od dyskontów, przez kosmetyki, po sport i luksus.
Jednak niektóre globalne sieci detaliczne, z powodu niestabilności geopolitycznej i makroekonomicznej, spowalniają swoją ekspansję w USA, koncentrując się na rynkach o niższym ryzyku, jak np. Kanada. Wzrost zainteresowania dużymi rynkami i geograficzna dywersyfikacja sieci handlowych, świadczą o potrzebie strategicznego działania w niestabilnej gospodarce i minimalizacji ryzyka biznesowego.
SYTUACJA NA RYNKU AZJATYCKIM
W regionie Azji i Pacyfiku sytuacja jest bardziej zróżnicowana, mimo pojawiających się wyraźnych sygnałów dotyczących wzrostu. Rynek wspierają solidne fundamenty makroekonomiczne, potencjał rozwojowy oraz wzrost znaczenia branży turystycznej. Marki athleisure (marki łączące wygodę odzieży sportowej z miejskim, casualowym stylem) rozwijają swoje sieci w Chinach, a odbudowa turystyki w Japonii pozytywnie wpływa na sprzedaż dóbr luksusowych. Aby minimalizować ryzyko inwestycyjne firmy decydują się coraz częściej na korzystanie z usług sprawdzonych firm doradczych, deweloperów i operatorów.
TRENDY W EUROPIE I ROZWÓJ RYNKU HANDLOWEGO
W Europie sektor handlowy także stopniowo odzyskuje zaufanie inwestorów. Choć udział inwestycji instytucjonalnych w segmencie handlu detalicznego spadł w ostatnich latach, inwestorzy ponownie zwracają uwagę na ten obszar. Rośnie zainteresowanie formatami odpornymi na zmiany gospodarcze i konsumenckie, jak retail parki i niewielkie obiekty handlowe. Ich atutem jest obecność sklepu spożywczego jako głównego najemcy lub w bezpośrednim sąsiedztwie, co dodatkowo wspiera kompleksowość oferty. Zauważalna jest koncentracja na obiektach prime, oferujących atrakcyjne stopy zwrotu i pasujących do wielu długoterminowych portfeli inwestycyjnych.
Przykłady takich inwestycji w Europie to rozszerzanie sieci parków handlowych w Wielkiej Brytanii, istotne transakcje w sektorze outletów oraz inwestycje w centra handlowe w Hiszpanii, gdzie wzrost gospodarczy i turystyka, dobrze wpływają na rozwój rynku.
Właściciele nieruchomości coraz częściej stawiają na aktywne zarządzanie aktywami, które wypiera model dotychczasowego standardowego wynajmu. Zarządzanie obejmujące regularne analizy, badanie preferencji klientów, optymalizację mixu najemców i integrację zakupów, usług oraz doświadczeń klienta, staje się normą dla nowoczesnego retailu. Do tego dochodzą inwestycje w modernizację i rozbudowę stref gastronomicznych i usługowych. To wszystko potwierdza, że sektor jest dziś znacznie bardziej dynamiczny i zorientowany na rozwój niż jeszcze kilka lat temu.
Aktywne zarządzanie, dostosowywanie oferty do nowych trendów i potrzeb oraz rozbudowane działania marketingowe skoncentrowane na doświadczeniu klienta, to dziś klucz do wysokiej wartości i zyskowności obiektów. Rosnąca rola usług dodatkowych, takich jak oferta rozrywkowo-rekreacyjna, gastronomia i moda, tworzy unikalną mieszankę przyciągającą i angażującą konsumentów.
POLSKA RETAILOWA MOZAIKA
– Rynek handlowy w Polsce ciągle ewoluuje dostosowując się do potrzeb klientów i najemców. Centra handlowe wprowadzają zmiany wśród najemców, m.in. poprzez rozbudowę oferty gastronomiczno-usługowej lub też proponując sieci handlowe do tej pory w obiekcie nieobecne. Parki handlowe umacniają pozycję dzięki możliwości codziennych zakupów w bliskim sąsiedztwie i konkurencyjnej ofercie często w lokalizacjach, w których oferta handlowa była niewielka. Widzimy, że polski rynek wpisuje się w globalne trendy, ale zachowuje przy tym swoją specyfikę – szczególnie w dobie rosnącej roli parków handlowych – mówi Wioleta Wojtczak, Head of Reaserch, Savills Polska.
Ekspertka zaznacza, że odbudowa sektora retail to efekt nie tylko poprawy nastrojów konsumenckich, ale także rosnącego zainteresowania inwestorów. Polska wyróżnia się na tle innych krajów Europy tempem wzrostu sprzedaży detalicznej i dynamiką rozwoju formatów typu convenience. To sprawia, że nasz rynek staje się atrakcyjny zarówno dla najemców, jak i właścicieli obiektów, którzy coraz odważniej inwestują w modernizacje i dostosowanie powierzchni do nowych potrzeb klientów.
W Polsce transformacja sektora handlowego widoczna jest w dynamicznej ekspansji parków handlowych i centrów convenience. To właśnie te formaty odpowiadają na zmianę oczekiwań społecznych i realia ekonomiczne. Są blisko klientów, oferują łatwy dostęp do codziennych produktów i coraz częściej pełnią funkcję miejsc spotkań, rozrywki i mikrospołeczności. Polska doskonale wpisuje się w globalny trend redefinicji handlu stacjonarnego na usługę i centrum doświadczeń, kładąc nacisk na personalizację, szeroki wachlarz usług, rozwój gastronomii i innowacyjne formy komunikacji z klientem.

– Polski rynek przeszedł znaczącą transformację. Parki handlowe i centra convenience okazały się najbardziej odporne na kryzysy, szybko reagując na zmiany preferencji klientów i oczekiwań najemców. Funkcje zakupowe coraz częściej łączą się z ofertą usług i rozrywki. Widać dużą dynamikę inwestycji i rosnący popyt w mniejszych miastach. Stacjonarny retail nie tylko przetrwał, ale stał się atrakcyjniejszy dla klientów i inwestorów. Kluczem dla właścicieli jest szybka reakcja na trendy i elastyczne zarządzanie obiektami – podkreśla Elżbieta Majdan, Associate Director Property & Asset Management Retail, Savills Polska.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Leszek Zarembski to doświadczony publicysta związany z serwisem Silesion.pl. Od lat z pasją opisuje życie społeczne i kulturalne Śląska, skupiając się na sprawach ważnych dla lokalnej społeczności. Znany z rzetelności i wnikliwego podejścia do poruszanych tematów. W swojej pracy ceni sobie niezależność i otwartość na różne punkty widzenia. Prywatnie miłośnik literatury faktu, historii regionu oraz długich wycieczek rowerowych po śląskich szlakach.








