Postęp prac nad awarią ŚKUP: zbliżamy się do uruchomienia systemu
Specjaliści, którzy zajmują się odtwarzaniem systemów informatycznych oraz cyberbezpieczeństwem pracują 24 godziny na dobę nad usunięciem skutków awarii. Udało się odtworzyć wszystkie bazy danych. Usuwanie awarii wchodzi w krytyczny moment, który pozwoli określić, kiedy dokładnie system zostanie ponownie uruchomiony dla pasażerów. Ponowne uruchomienie systemu jest planowane w tym tygodniu.
W ciągu ostatnich dni informatykom udało się zbudować na nowo bezpieczną infrastrukturę i odtworzyć kluczowe bazy danych, w tym najważniejszą z baz, zawierającą dokonywane przez pasażerów transakcje.
– Stopniowo uruchamiamy i testujemy kolejne elementy systemu – mówi Łukasz Zych z biura prasowego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – Jesteśmy teraz przed krytycznym momentem uruchomienia aplikacji systemowej i jej przetestowania. Od tego zależy ostateczna data usunięcia awarii – podkreśla.
W godzinach porannych pasażerowie mogli zaobserwować testy działania poszczególnych modułów systemu. Kiedy wszystkie elementy zostaną odtworzone i przetestowane, dopiero wówczas będziemy mogli mówić o jego pełnej sprawności. – Poinformujemy o tym w osobnym komunikacie – dodaje Łukasz Zych.
Przypomnijmy, że awaria systemu ŚKUP nastąpiła w nocy z 7 na 8 lutego. Jej przyczyną była zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich. Nic nie wskazuje na to, aby mogło dojść do wycieku danych pasażerów, niemniej zgłoszenie o przeprowadzenie niezależnych wyjaśnień zostało przekazane do odpowiednich służb. O cyberataku zostały powiadomione służby związane z bezpieczeństwem Internetu oraz ochroną danych osobowych – NASK oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Sprawa została również zgłoszona na policję.
Awaria nie ma wpływu na ruch pojazdów
Awaria systemu ŚKUP spowodowała utrudnienia w zakupie biletów komunikacji miejskiej. Jednak w żaden sposób nie zakłóciła funkcjonowania komunikacji miejskiej – autobusy, tramwaje i trolejbusy jeżdżą bez zakłóceń.
Kanały sprzedaży biletów, które nie były powiązane z systemem ŚKUP, a z których pasażerowie i tak korzystali najchętniej, działają bez zakłóceń. Dla pasażerów, którzy kupowali bilety za pośrednictwem ŚKUP, ZTM zapewnił alternatywne kanały sprzedaży biletów. Szczegółowe i aktualizowane informacje znajdują się na stronie internetowej ZTM.
Pasażerowie, którzy posiadają bilety okresowe (miesięczne, kwartalne, roczne) mogą dalej z nich korzystać za okazaniem ważnej karty ŚKUP. ZTM zaproponował również alternatywne i tymczasowe sposoby zakupu biletów długookresowych.
Jednorazowe bilety papierowe są dostępne w ok. 1000 punktach sprzedaży, wszystkie rodzaje biletów jednorazowych (20, 40 i 90 minut) są sprzedawane przez kierowców i motorniczych. Bilety komunikacji miejskiej można kupować również za pomocą aplikacji mobilnych, które są dostępne na rynku (SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl i JakDojade oraz części aplikacji bankowych). Posiadacze biletów wieloprzejazdowych będą mogli ubiegać się o zwrot różnicy kosztu zakupu biletów jednorazowych, jak również zostanie wydłużona ważność tych biletów.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).