Ponad dwa razy więcej samochodów elektrycznych na rynku wtórnym. Średnie ceny spadły o 38%

W czerwcu 2025 roku w Polsce zarejestrowano 3 779 nowych samochodów elektrycznych, co jest najwyższym miesięcznym wynikiem w historii. Udział takich pojazdów w rynku nowych aut wzrósł do 7,6%. Równolegle na rynku wtórnym liczba ofert sprzedaży „elektryków” w ciągu dwóch lat wzrosła trzykrotnie, a w pierwszym półroczu 2025 roku osiągnęła poziom zbliżony do całego 2024 roku. Z danych AAA AUTO wynika, że średnia cena używanych aut na prąd spadła w tym czasie o 38%, co istotnie zwiększyło ich dostępność dla nabywców.
Dynamiczny wzrost rejestracji i sprzedaży
Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Samar, od stycznia do końca czerwca 2025 roku zarejestrowano w Polsce 14 254 nowe pojazdy zeroemisyjne. Oznacza to wyraźne przyspieszenie w porównaniu z rokiem poprzednim. Na koniec czerwca liczba osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w kraju wyniosła niemal 99 tys., a łącznie z hybrydami typu plug-in (PHEV) – ponad 178 tys. pojazdów.
Rynek wtórny rośnie w podobnym tempie. W 2023 roku sprzedano w Polsce 8 334 używane samochody elektryczne. Rok później liczba ta wzrosła do 23 997, a w pierwszej połowie 2025 roku osiągnęła już 18 973 sprzedane pojazdy.
Ceny spadają, elektromobilność bardziej dostępna
Jeszcze w 2023 roku średnia cena używanego samochodu elektrycznego wynosiła 200 126 zł. W pierwszym półroczu 2025 roku spadła do 122 996 zł. Tak duża obniżka – aż o 38% – to efekt rosnącej liczby ofert, szybszej rotacji pojazdów oraz większej konkurencji na rynku.
Zdaniem Karolíny Topolovej, dyrektor generalnej AURES Holdings, mimo wzrostu dostępności wciąż obecne są mity hamujące rozwój rynku, m.in. przekonanie o szybkim zużyciu baterii trakcyjnych i ich rzekomo bardzo wysokim koszcie wymiany. Z danych AAA AUTO wynika jednak, że producenci gwarantują żywotność akumulatorów przez 8 lat lub 160 000 kilometrów, przy czym po tym czasie poziom ich sprawności zwykle nie spada poniżej 70%. Firma przyjmuje własny próg bezpieczeństwa na poziomie 80% SoH (State of Health), który spełnia zdecydowana większość oferowanych pojazdów.
Wyniki testów stanu baterii
AAA AUTO przebadało ponad 2 000 samochodów elektrycznych, które miały średni przebieg 63 300 km i średnie SoH 92,6%. Rekordzista pod względem przebiegu – 375 000 km – zachował 87,5% kondycji baterii. W przypadku hybryd plug-in najwięcej kilometrów miał pojazd z przebiegiem 221 000 km i SoH 82,4%.
Firma odnotowała jednak także przypadki znacznego zużycia baterii – najniższy zanotowany poziom SoH w aucie elektrycznym wynosił 25% przy przebiegu zaledwie 72 000 km. Pokazuje to, że oprócz liczby przejechanych kilometrów istotny jest sposób eksploatacji, częstotliwość ładowania i unikanie głębokiego rozładowania. Ciekawostką są hybrydy plug-in używane wyłącznie w trybie spalinowym, które po przebiegu ponad 100 000 km miały niemal 100% sprawności baterii.
Najpopularniejsze modele na rynku wtórnym
W okresie styczeń–lipiec 2025 roku najczęściej sprzedawanymi modelami samochodów elektrycznych w Polsce były:
- Tesla Model 3 – 971 szt., średnia cena 105 980 zł, przebieg 75 971 km
- Nissan Leaf – 951 szt., średnia cena 50 853 zł, przebieg 72 168 km
- Renault Zoe – 624 szt., średnia cena 38 693 zł, przebieg 66 015 km
- BMW i3 – 619 szt., średnia cena 63 723 zł, przebieg 72 115 km
- Dacia Spring – 546 szt., średnia cena 45 082 zł, przebieg 15 297 km
W zestawieniu znalazły się także modele premium, takie jak Porsche Taycan (średnia cena 402 634 zł) czy BMW iX (267 244 zł), a także popularne SUV-y, m.in. Audi e-tron, Kia EV6 i Tesla Model Y.
Najlepiej sprzedające się samochody elektryczne na wtórnym rynku w Polsce, styczeń – lipiec 2025 r:
Liczba sprzedanych modeli | Średnia cena (zł) | Średni przebieg (km) | Średni wiek (lat) | Średni czas sprzedaży (dni) | |
Tesla Model 3 | 971 | 105 980 | 75 971 | 4 | 47 |
Nissan Leaf | 951 | 50 853 | 72 168 | 7 | 60 |
Renault Zoe | 624 | 38 693 | 66 015 | 7 | 45 |
BMW i3 | 619 | 63 723 | 72 115 | 7 | 53 |
Dacia Spring | 546 | 45 082 | 15 297 | 2 | 56 |
Tesla Model S | 463 | 129 822 | 138 363 | 8 | 52 |
Kia EV6 | 408 | 161 942 | 21 636 | 2 | 78 |
Hyundai Kona | 382 | 86 220 | 25 836 | 3 | 78 |
Audi e-tron | 366 | 201 020 | 39 472 | 3 | 77 |
Peugeot 208 | 338 | 56 238 | 33 501 | 4 | 47 |
Tesla Model Y | 325 | 137 031 | 39 783 | 2 | 39 |
Ford Mustang Mach-E | 324 | 159 320 | 26 693 | 3 | 68 |
Kia Niro | 318 | 101 752 | 35 049 | 3 | 69 |
Fiat 500e | 281 | 60 080 | 32 977 | 5 | 53 |
Audi Q4 e-tron | 277 | 179 130 | 20 256 | 2 | 93 |
Porsche Taycan | 272 | 402 634 | 24 327 | 2 | 102 |
VW ID.3 | 270 | 93 572 | 28 296 | 3 | 85 |
BMW iX | 262 | 267 244 | 16 070 | 2 | 100 |
Mazda MX-30 | 251 | 84 212 | 21 630 | 3 | 97 |
BMW i4 | 246 | 223 321 | 15 017 | 2 | 128 |
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz