Silesion.PL

serwis informacyjny

Polski rynek samochodów używanych w maju 2025: Spadek liczby transakcji, wzrost cen i młodsza flota

AAA AUTO

AAA AUTO

Analitycy z grupy AURES Holdings, która jest operatorem sieci sprzedaży samochodów używanych i niemal nowych AAA AUTO, przedstawili najnowsze dane dotyczące polskiego rynku wtórnego samochodów za maj 2025 roku. Raport “Barometr AAA AUTO” opiera się na statystykach rzeczywistych transakcji sprzedaży, a nie tylko na liczbie ogłoszeń. Z analizy wynika, że w maju sprzedano mniej samochodów niż w kwietniu, ale ich średnia cena wzrosła.

Spadek liczby transakcji i wzrost cen

W maju bieżącego roku na rynku wtórnym w Polsce sprzedano 120 243 samochody. Jest to spadek o 17% w porównaniu do kwietnia, kiedy to liczba transakcji wyniosła 144 470 aut. Mimo niższego wolumenu sprzedaży, średnia cena samochodu używanego wzrosła w maju do 46 196 zł, podczas gdy w kwietniu wynosiła 44 769 zł.

Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, wyjaśniła, że ten wzrost cen przy malejącej liczbie transakcji wynika z mniejszej ogólnej podaży samochodów oraz większego napływu młodszych pojazdów na rynek. Podkreśliła również, że firma korzysta z zaawansowanych narzędzi analitycznych i technologii opartych na sztucznej inteligencji, aby precyzyjnie monitorować rynek i eliminować z danych nieaktualne lub zduplikowane ogłoszenia. Zauważyła, że spadek mediany wieku używanych aut oferowanych na rynku wtórnym do 11 lat oraz zmniejszenie ich przebiegu dają nadzieję na odmłodzenie polskiej floty samochodowej.

Statystyki dotyczące wieku, przebiegu i czasu sprzedaży

W maju 2025 roku średni przebieg sprzedanego samochodu wynosił 165 482 km, a średni wiek pojazdu to 11 lat (co odpowiada rocznikowi 2014). Czas oczekiwania na kupca wynosił przeciętnie 41 dni. W kwietniu parametry te były bardzo zbliżone – średni przebieg to 165 376 km, a czas oczekiwania na nabywcę wynosił 37 dni. W porównaniu do marca, w maju czas sprzedaży był o dwa dni krótszy.

Regionalne różnice na rynku wtórnym

Najwięcej samochodów używanych sprzedano w maju w województwie mazowieckim, gdzie odnotowano 20 708 transakcji. Najmniej aut sprzedano w województwie opolskim – 1 635. Pod względem cen, najdroższe samochody oferowano w województwie mazowieckim, ze średnią ceną 56 892 zł. Najtańsze pojazdy dostępne były w województwie warmińsko-mazurskim, gdzie średnia cena wyniosła 36 589 zł.

Wielkopolskie zanotowało 15 258 sprzedanych aut (średnia cena 44 277 zł, średni przebieg 155 862 km, rok produkcji 2015), a śląskie 14 214 aut (46 330 zł, 155 141 km, 2015). Małopolskie sprzedało 10 095 samochodów (49 781 zł, 157 933 km, 2014), natomiast dolnośląskie 9 200 aut (40 985 zł, 174 495 km, 2013). Województwo łódzkie odnotowało 7 507 transakcji (42 771 zł, 170 268 km, 2014), pomorskie 7 388 (49 563 zł, 170 815 km, 2014), a kujawsko-pomorskie 6 738 (40 796 zł, 175 102 km, 2013). Województwa lubelskie, zachodniopomorskie, podkarpackie, świętokrzyskie i lubuskie odnotowały sprzedaż od około 3,3 tys. do 4,6 tys. samochodów, z cenami oscylującymi wokół 37-43 tys. zł i przebiegami w okolicach 180 tys. km, z rocznikami głównie 2013. Podlaskie sprzedało 2 868 aut (44 582 zł, 172 815 km, 2014), a warmińsko-mazurskie 3 289 (36 589 zł, 183 174 km, 2012). Opolskie, z najniższą liczbą transakcji, miało średnią cenę 45 270 zł, średni przebieg 170 140 km i rocznik 2014.

Preferowane rodzaje paliwa i ceny

W maju najczęściej sprzedawano samochody z silnikami benzynowymi, które stanowiły 56 867 transakcji (47,3% udziału w rynku). Diesle uplasowały się na drugim miejscu z wynikiem 49 985 sprzedanych aut (41,6%). Następne w kolejności były samochody napędzane LPG (7 376), hybrydowe (4 478) i elektryczne (1 222). Karolina Topolová zaznaczyła, że choć różnice miesiąc do miesiąca są niewielkie, widać wyraźną tendencję rosnącego zainteresowania samochodami z silnikami benzynowymi, które wyprzedziły diesle pod względem udziału w sprzedaży. Samochody elektryczne również odnotowują wzrost, stanowiąc w maju 1,0% wszystkich transakcji, w porównaniu do 0,9% w kwietniu.

Jeśli chodzi o czas sprzedaży, najszybciej znajdowały nabywców samochody z instalacją LPG, ze średnim czasem oczekiwania wynoszącym zaledwie 29 dni. Sprzedaż aut benzynowych trwała średnio 40 dni, a diesli – 41 dni. Dłużej na nowego właściciela czekały samochody hybrydowe (54 dni), natomiast sprzedaż pojazdów elektrycznych zajmowała najwięcej czasu – aż 68 dni. Pod względem cen, najwyższe średnie wartości osiągały hybrydy (110 304 zł) oraz auta elektryczne (100 292 zł). Samochody benzynowe sprzedawano średnio za 46 562 zł, diesle za 42 847 zł, a najtańsze były pojazdy z instalacją LPG, których przeciętna cena wyniosła 16 669 zł.

Najpopularniejsze modele i skrzynie biegów

Wśród najczęściej kupowanych modeli samochodów używanych w maju 2025 roku znalazły się: Opel Astra (2,8% wszystkich transakcji), Volkswagen Golf (2,2%) oraz Audi A4 (2,1%). Opel Astra, z 3 383 sprzedanymi egzemplarzami, miał średnią cenę 20 378 zł, przebieg 188 508 km i rok produkcji 2012. Volkswagen Golf (2 640 sprzedanych aut) charakteryzował się średnią ceną 26 241 zł, przebiegiem 193 900 km i rokiem produkcji 2011. Audi A4 (2 561 sprzedanych aut) miało średnią cenę 29 766 zł, przebieg 233 159 km i rok produkcji 2010.

Inne popularne modele to: BMW 3 (2 380 sprzedanych, 36 427 zł, 214 413 km, 2010), VW Passat (2 258 sprzedanych, 31 777 zł, 226 120 km, 2013), Ford Focus (2 079 sprzedanych, 23 029 zł, 185 563 km, 2013), Skoda Octavia (2 042 sprzedanych, 39 973 zł, 195 384 km, 2015), BMW 5 (1 714 sprzedanych, 56 467 zł, 222 030 km, 2012), Audi A6 (1 587 sprzedanych, 53 151 zł, 222 536 km, 2012) oraz Audi A3 (1 512 sprzedanych, 28 011 zł, 204 554 km, 2011).

Raport wskazuje także na stale rosnący udział samochodów z automatyczną skrzynią biegów, które w maju stanowiły już 33,7% wszystkich transakcji na rynku wtórnym. Chociaż manualne przekładnie nadal dominują, odpowiadając za 66,3% transakcji, ich przewaga systematycznie maleje.

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Rating
Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025
cropped Katowic Silesion Slask Silesia 24 info 1
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.